مجله فرانسوی شارلی ابدو زلزله ترکیه و سوریه را به سخره گرفت

در
زلزله ترکیه
 
مجله فرانسوی شارلی ابدو کاریکاتوری از زمین لرزه های ویرانگر  در ترکیه منتشر کرد که باعث خشم مردم شد.این کاریکاتور با عنوان "زلزله در ترکیه" شامل طرح کلی خانه های ویران شده و خودروهای واژگون شده است و با عنوان "دیگر نیازی به ارسال تانک نیست" در توییتر دست به دست شد.همزمان شارلی ابدو این کارتون را «نقاشی روز» نامید که با واکنش شدید کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد.
 
drawing_0.jpg
حداقل نقاشی خط سیاه و سفید یک ماشین واژگون شده را در میان ساختمان های ویران شده به تصویر می کشد (توئیتر)

کاربران این تصویر را برای روشن کردن فاجعه که هزاران کشته و ده ها هزار زخمی بر جای گذاشته است، به شدت مورد انتقاد قرار دادند. تا زمان تنظیم این گزارش (۲۰ بهمن ۱۴۰۱،‏ ۸:۵۶) ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر کشته شده و ۶۲ هزار و ۹۱۴ نفر دیگر زخمی شده اند.بسیاری دیگر هنوز در زیر آوارها منتظرند و در حال یخ زدن هستند. هزاران نفر هنوز به دنبال خانواده و دوستان خود هستند. خانواده ها در حال بستن چمدان‌ها و آماده شدن  با ترس از لرزش دیگر هستند. این طنز است؟ هنر است؟ آیا این انسانیت است؟

 
toilet paper charlie hebdo.jpeg
تصویر «دستمال توالت شارلی ابدو» پس از انتشار کاریکاتور مجله فرانسوی که زلزله ترکیه را به تصویر کشیده بود (توئیتر) در فضای مجازی منتشر شد.
روز دوشنبه در جنوب شرق ترکیه دو زمین لرزه با بزرگی بیش از هفت ریشتر (در ساعت 04:17 به وقت محلی - 7.7 درجه و در 13.24 - 7.6 درجه) رخ داد.
شمار قربانیان زمین لرزه ویرانگر در جنوب شرق ترکیه تا زمان تنظیم این گزارش (۲۰ بهمن ۱۴۰۱،‏ ۸:۵۶) ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر کشته شده و ۶۲ هزار و ۹۱۴ نفر دیگر زخمی شده اند.
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای قربانیان این بلای طبیعی در ترکیه هفت روز عزای عمومی اعلام کرد. پرچم های ترکیه در سراسر این کشور به حالت نیمه افراشته در آمده است.این زمین لرزه ویرانگر در کشورهای همسایه از جمله سوریه، لبنان، TRNC، قبرس یونان و عراق نیز احساس شد.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

خوشمزه ترین دسر های ترکیه 25 مورد

در

 فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه بسیار غنی است - این امر از صنعت شیرینی سازی و شیرینی های ترکیه نیز مشخص است. از زمان امپراتوری عثمانی تا به امروز ، بسیاری از دستور العمل های سنتی دسر های ترکیه و شیرینی های ترکیه به دست ما رسیده است که حتی برای سلطان نیز سرو می شدند. اینکه بگوییم دسرهای ترکی متنوع هستند ، چیزی نمی گویند.

 

هنگام بازدید از استانبول یا هر شهر ترکیه ، نه تنها برای پیچیدگی های انتخاب دسر های ترکیه و شیرینی های ترکیه، بلکه همچنین برای افزایش وزن آماده باشید! زیرا رد انواع بی شماری از باقلوا ، نوقا ، حلوا یا کادایف بسیار دشوار است! بنابراین ، اراده خود را قوی کنید یا مقاله ما را با شکم پر بخوانید!

 

مردم ترکیه از تمام مواد غذایی به نحو احسن استفاده کرده و بهترین غذا و دسر های ترکیه را درست می کنند. این غذاها و دسر های ترکیه خوشمزه که بسیار هم در بین مردم دنیا محبوب است رو در مجموعه شیرینی های ترکیه ای برای شما جمع آوری کرده ایم.در اینجا برای علاقه مندان به دسر های ترکیه  25 دسر ترکیه ای محبوب را معرفی کرده ایم .

انواع شیرینی های ترکیه ای

ریوانی

دسر های ترکیه

این دسر فوق العاده به نام شاعر مشهور ترکیه ای Revani نامگذاری شده است که در زمان امپراتوری عثمانی به شهرت رسیده است Ostroslov Revani در مورد آداب و رسوم و پایه های دولت صحبت کرد و آنها را با یک کیک شیرین مقایسه کرد. به همین دلیل ، نام او به نام ظرافت ، که در قرن 21 محبوب است ، جاودانه شد.

طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه

ریوان بر اساس آرد گندم دوروم تهیه می شود. ابتدا خمیر را از آرد ، شکر دانه ریز ، آب و تخم مرغ ورز می دهند ، در فر می پزند و سپس با شربت شیرین با افزودن آب لیمو سخاوتمندانه طعم دار می کنند. برای تزئین کالاهای پخته شده ، از برگ های نعنا ، نارگیل یا آجیل استفاده کنید.


خوراکی ها برای صادرات ارسال نمی شوند ؛ شما نمی توانید آن را به عنوان یک سوغات شیرین با خود بیاورید. Revani طعم خود را برای یک روز حفظ می کند ، سپس غذای خوشمزه بیات و بی مزه می شود. بنابراین ، ارزش دارد که آن را در چایخانه ها ، کافه ها یا رستوران ها امتحان کنید.

 

راحت الحلقوم

دسر های ترکیه

یکی از معروف ترین دسر های ترکیه و خوراکی های شرقی ، بدون شک راحت الحلقوم است. در صدها قصه از راحت الحلقوم  نام برده شده است. این شیرینی انواع مختلفی دارد.

Rahat Lokum نه تنها در ترکیه ، بلکه همچنین در خارج از کشور محبوب است ، بنابراین استانداردهای کیفیت ویژه ای برای غذاهای لذیذ صادر شده وجود دارد.

یک دسر از شکر با افزودن نشاسته تهیه می شود. پایه در معرض جوشیدن طولانی مدت قرار می گیرد و به حالت اسفنجی در می آید - اگر تکه ای از Rahat Lukum را با انگشت فشار دهید و سپس آن را رها کنید ، خیلی سریع شکل اصلی خود را به خود می گیرد.
طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه

Rahat Lokum با توجه به شکل آن به زیر تقسیم می شود:

مکعب ،
شکل (به شکل اشکال هندسی) ،
رول شکل ،
این به مراکز تهیه غذا که در آن به بخشهایی تقسیم می شود) عرضه می شود ،
برای کودکان (به شکل چهره های حیوانات ، شخصیت های کارتونی و شخصیت های افسانه ای) ،
عربی (به شکل یک موازی عظیم) ،
چند لایه (شامل چندین صفحه نازک لایه ای روی هم است).
با توجه به محتوای آن ، راحت الحلقوم  Rahat Lokum به زیر تقسیم می شود:

گردو،
میوه،
عسل،
صورتی (دسر شامل گلبرگهای گل رز) ،
منظم (بدون افزودنی).
البته طعم و مزه یک نوع خوراکی به مهارت در تهیه آن بستگی دارد. شما باید برای این واقعیت آماده باشید که بازار نرم ترین راحت الحلقوم   Rahat Lokum را که در دهان شما آب می شود را به شما می فروشد و این که در یک فروشگاه خریداری شده می تواند شیرین و خشک باشد.

لذت دسر های ترکیه را می توان در همه جا یافت - مغازه ها ، سوپرمارکت ها ، بازارها و بازارها ، در فرودگاه ، مراکز خرید - به طور خلاصه ، هر جا که یک جهانگردان بتواند پا بگذارد.

 

تولومبا
دسر های ترکیهشیرینی های ترکیه Tulumba

این دسر ترکیه ای به شکل لوله های کوچک مستطیلی ساخته شده است که داخل آن خالی است. برای پخت و پز ، از شیرینی choux استفاده می شود که باید درست سرخ شود ، تا زمانی که ترد شود. طول استاندارد تولومبا حدود 8 سانتی متر است ، اما تغییرات کوچک 4 سانتی متری نیز وجود دارد.

از مواد مختلفی برای پاشیدن کاستارد استفاده می شود. هزینه دسر مستقیماً به این بستگی دارد. بالاترین قیمت برای پسته تولمبا و کمترین آن برای دسری است که با شربت قند آب پز می شود.

یکی از  شیرینی های ترکیه و غذای سنتی شرقی با طعم شیرین آرزوی همه دندان های شیرین جهان است!(شبیه بامیه است)

تولومبا ، مانند لقمه ، از شیرینی های ترکیه خیابانی است که اغلب در میادین و مارینا در استانبول یافت می شود.

حلوا

دسر های ترکیه

شیرینی های ترکیه  حلوا

چنین دسری مانند حلوا در سراسر دنیا شناخته شده است. اما در ترکیه این دسر های ترکیه مدل خاص است. با دو نوع دسر های ترکیه اصلی - کنجد و بلغور وجود دارد.
حلوا بلغور را می توان از همه جا خریداری کرد. طبق سنت ترکی ، این غذا به عنوان یک غذای یادبود در نظر گرفته می شود. این حلوا معمولاً پس از مرگ یکی از بستگان در خانه تهیه می شود.

طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه

حلوای کنجد از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برای تهیه آن ، از دانه های کنجد خرد شده استفاده می شود و آن را با هر ماده مایع مخلوط می کنید تا توده ای خمیری بدست آید. وقتی خمیر کنجد به قوام مورد نظر رسید ، شربت شیرین و سایر مواد طبق دستور به آن اضافه می شوند.

حلوا می تواند معمولی (بدون افزودنی) ، شکلاتی (همراه با کاکائو) ، فندق ، گردو ، پسته ، کاراملی باشد. این شیرینی های ترکیه در همه جا فروخته می شود. اما معروف ترین تولید کننده این ظرافت KOSKA است. این تولید کننده هزینه محصول را هم در خود ترکیه و هم در خارج از کشور تعیین می کند.

کبک تاتلیسی

دسر های ترکیه

انواع شیرینی های ترکیه ای و دسر های ترکیه 

 

حدس زدن ترکیب این شیرینی و دسر ترکیه ای برای  اولین بار بسیار دشوار است ، اگر قبلاً چیزی از آن نشنیده اید. کبک تاتلیسی یک دسر ترکیه ای
 خوشمزه است که بر پایه ی میوه ، کدو تنبل و شربت شیرین تهیه شده است. هنگام سرو غذاهای لذیذ ، غالباً از گردو ، خامه سنگین (قیماق کیماک) یا تهین (حلوای روان) استفاده می شود. 

در کافه یا رستوران می توانید از یک دسر کدو تنبل  لذت ببرید. گاهی اوقات ، می توانید در بعضی از مغازه ها مزه (میان وعده های ترکی) را بخرید.

نوقا 

دسر های ترکیه

نوقا به معنای سنتی برای ترک ها به 2 نوع تقسیم می شود:

- نرم ، رول شکل

 متخصصان بلافاصله با نرم و گرانروی فوق العاده آن ، نوقا را تشخیص می دهند. اغلب ، شیرینی را با پوسته های نارگیل می پاشند. نوقا در یک ورق پلاستیکی آجیل پیچیده می شود. معمولاً این رنگ دارای رنگ سفید مطبوعی است ، اما انواع شکلاتی نیز وجود دارد. قطعا باید هر دو نوع را امتحان کنید - آنها شگفت انگیز هستند!

 چسبناک ، به شکل چوب

به دلیل نام ، بسیاری از مردم این ظرافت را با حلوا اشتباه می گیرند.نوقا  نواری شکل اغلب دارای رنگ کرمی روشن است ، گاهی قهوه است و به ندرت میوه ای می شود. وجود تعداد زیادی آجیل (معمولاً پسته) در دسر بدون تغییر باقی مانده است. آجیل ها نه تنها به عنوان یک ماده پر کننده ، بلکه به عنوان یک تزئین نیز عمل می کنند.

نوقا را به صورت بسته بندی شده یا عمده می توانید در بازارها ، بازارها و فروشگاه ها (چه در سوپرمارکت ها و چه در فروشگاه های آب نبات) خریداری کنید.

پیشمانیه

پیشمانیه

شیرینی های ترکیه  pismanie 

یکی دیگر از دسر های ترکیه  لذیذ و محبوب ملی ترک ها pismanie نام دارد. تهیه این غذا دشوار است ، بنابراین همیشه از کافه های کوچک عرضه نمی شود. حتی در منوی رستوران ، همیشه امکان پذیر نیست.

از نظر ظاهری پیشمانیه (همون پشمک است) مانند آب نبات های معمول پنبه ای به نظر می رسد و طعم این دسرها شبیه به هم است. مانند ساختار نخهای پشمی ، فقط ساختار واضح تر است. برای پخت و پز ، لازم است شربت شکر را برای مدت طولانی بپزید ، آرد گندم سرخ شده را به تدریج به آن اضافه کنید.

برخی از تولید کنندگان می توانند وانیل ، پسته خرد شده یا دانه کنجد را برای طعم های مختلف به ظرف اضافه کنند.پیشمانیه به طور فعال به خارج از کشور صادر می شود ، بنابراین می توانید آن را هم در بازار و هم در فروشگاه ها خریداری کنید.

 

سزاریه

سزاریه
Jezerye

 اروپایی هایی این شیرینی شرقی را بسیار دوست دارند ،  دستور تهیه مارشمالو بر اساس پوره میوه طبیعی است. این ماده ضخیم ساخته می شود ، سپس در یک لایه نازک چرخانده می شود و به خوبی پودر آجیل پاشیده می شود. پس از آن ، مراحل خشک شدن در برابر آفتاب ، تشکیل رول ، برش به صفحات و لایه بندی وجود دارد. گاهی اوقات سیب زمینی له شده برای شیرینی بیشتر با شکر چاشنی می شود ، اما بیشتر اوقات ، طعم طبیعی باقی می ماند.

محبوب ترین با گل ختمی cezerye است - جالب از آجیل ، آب انار یا هویج استفاده می شود و روی آن را با نارگیل می پاشند.

Jezerye در بسته ها را می توان در سوپرمارکت ها خریداری کرد (مانند تصویر بالا مانند بسته های شفاف مانند میله ها) و همچنین در فروشگاه KOSKA خریداری کرد.


اکمک کادایف

اکمک کادایف
دسر های ترکیه اکمک کادایف Ekmek kadayıf

نوع بسیار محبوب دیگر کادایف ekmek kadaif است. این یک خمیر متخلخل (کیک) است که با شربت شیرین اشباع شده است ، یعنی این دسر ترکیه ای بسیار آبدار و نرم می شود. خامه بین کیک ها اضافه می شود ، و در بالای آن - کرم معروف ترکی - کایماک.

بیشتر اوقات ، این دسر در کافه ها و رستوران ها سرو می شود.

 

کادایف

کادایف

کادایف

 

یک خمیر مخصوص دسر های ترکیه کادایف نام دارد. بیشتر مردان در تهیه آن مشغول هستند. ماهیت کار آشپز این است که ابتدا خمیر را در یک گودال بزرگ ورز دهید و سپس از آن راه راه های نازک و به صورت رزوه درست کنید.

انواع دسرهای ترکیه ای بر اساس کادایف می توانند از نظر شکل و نوع پر کردن متفاوت باشند. غالباً گردو و عسل را با نوارهای خمیر ، و همچنین بادام ریز خرد شده و ... پیچیده می کنند.

خمیر های خالی   با پر کردن به اجاق فرستاده می شوند و خروجی ظریف ترین کالاهای پخته شده در دهان شما است.

اگر نمی توانید به تنهایی مغازه ای برای خرید این دسر پسته ای ترکیه خوشمزه پیدا کنید ، فقط با هر رهگذری تماس بگیرید و از او بپرسید - اغلب باکلاواجی؟ (جایی که باقلوا فروخته می شود). به طور معمول ، دسر های ترکیه و شیرینی های ترکیه نیز در آنجا به فروش می رسد.

 

شکرپار 


شکرپار 

ekerpare شکرپار

 

یکی از انواع شیرینی های ترکیه ای خوشمزه یک شیرینی بادامی است ، که با مغزهای کامل مغز آجیل تزئین می شود و با شربت مایع یا عسل کاملاً طعم دار می شود.

دستور العمل های زیادی برای تهیه این دسر وجود دارد ، بنابراین طعم و مزه شکرپار در مغازه های مختلف متفاوت است. به طور معمول ، در شیرینی فروشی های کلاسیک ترکیه ، در همان مکان باقلوا فروخته می شود.

 

کونفه 

کونفه

Kunefe

در سفر به ترکیه دسری است که مواد اولیه اش تشکیل شده از رشته های باریک مخصوصی است که برای شیرینی پزی از شیرینی های ترکیه ای استفاده می شود و برای طعم بهتر این دسر های ترکیه خوشمزه از یک اسکوپ بستنی وانیلی و یا پنیر ذوب شده استفاده می کنند در اصل این دسر مربوط به کشور فلسطین در ترکیه است .

 

کونفه

Kunefe

کونفه از ظریف ترین دسر های ترکیه است که صرفاً گرم سرو و صرف می شود. در تهیه ظرافت ، از بوی خوش بو استفاده می شود. پنیر بز رنده شده در خمیر نازک نورد پیچیده می شود. سپس قطعه کار به فر فرستاده می شود و تا زمانی که قهوه ای طلایی شود پخته می شود. روی ظرف آماده شده با شربت شیرین تهیه شده از شکر دانه ریز ، آب و آب لیمو ریخته می شود.


برای کسانی که قندی را دوست ندارند پیشنهاد می شود آن را با عسل جایگزین کنند. شربت تهیه شده بر اساس عسل کاج یک ماده غذایی خوشمزه محسوب می شود.

بلافاصله قبل از سرو ، روی کنفه  ،کونفه را با آجیل پودر شده می پاشند ، گاهی اوقات بستنی اضافه می کنند.

Kunefe گرم خورده می شود ، بنابراین یافتن آن در پیشخوان های شیرینی پزی دشوار است. می توانید دسر را در کافه یا رستوران امتحان کنید.

 

باقلوا

دسر پسته ای ترکیه

باقلوا

باقلوا

 

باقلوا این دسر ترکیه ای و شیرینی ترکیه ای که از چند لایه خمیر ( این خمیر از آرد گندم است ) شیرینی درست شده و روی آن شهد غلیظ ریخته می شود این شیرینی که طعم اصلی آن از فندق ، بادام ، گردو و یا پسته است که در بین لایه ها قرار دارد . این دسر از دسر های ترکیه ای بسیار پرطرفدار است و دسر محبوب در مجموعه شیرینی های ترکیه ای در بین مردم است که به عنوان میان وعده و یا دسر بعد از غذا سرو می کنند .

طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه
ابتدا باید خمیر را بگیرید و آن را به صورت لایه نازکی درآورید. قطعه کار بدست آمده به وفور با کره چرب می شود ، با آجیل خرد شده یا سایر مواد پاشیده می شود. ورقه های خمیر پر شده روی هم چیده می شوند ، به شکل رول پیچیده می شوند یا به شکل کیک پفکی روی یک ورق پخت چیده می شوند. ظرفی که داخل فر آورده می شود تا زمانی که پخته شود با شکر مایع ، شربت قند یا عسل مزه دار می شود.
دستور العمل های زیادی برای تهیه باقلوا وجود دارد. به معنای واقعی کلمه در هر منطقه از ترکیه ، متخصصان آشپزی اسرار خاص خود را دارند.
 
باقلوا
شیرینی های ترکیه : باقلوا
انواع اصلی باقلوا:
دوروم (ظرافت رول شکل سبز عمیق) ؛
kestaneli (شاه بلوط برای پخت و پز استفاده می شود) ؛
باقلوا بدون آجیل ، اما با خامه کره
fyndykly (فندق در پخت و پز استفاده می شود) ؛
bul-byul yuvasi (نام دوم "لانه بلبل" ​​است ، به دلیل شکل ظاهری)
dzhezerye (گردو در پخت و پز استفاده می شود) ؛
syutlyu nariye (لایه های خمیر این غذای خوشمزه نه با شربت بلکه با شیر خیس می شود).
بسیاری از مردم می دانند که در بازارها   و مغازه های شیرینی فروشی (از جمله مغازه های کوچکی که فقط باقلوا در آنها به فروش می رسد) می توانید انواع مختلف  دسر های ترکیه و این شیرینی های ترکیه  خوشمزه  را بخرید.

 

عاشوره

عاشوره

 Asure

یکی دیگر از شیرینی های ترکیه : مردم ترکیه در ماه محرم بر این عقیده هستند که روز 10 محرم کشتی حضرت نوح به ساحل رسیده و پیروان ایشان با هرآنچه داشتند چیزی مانند عاشوره درست کردند و به همگان دادند و با توجه به همین عقیده این دسر عاشوره یا پودینگ نوح ( Noahs pudding ) را که دلیل نام گذاری اش به همین دلیل است عاشوره که نوعی نذری مردم ترکیه است را در روز های 10 تا 15 محرم درست می کنند که مواد تشکیل دهنده این دسر پسته ، بادام ، میوه ها و غلات است .

 

عاشوره

عاشوره

این غذای سنتی شرقی از قدیم الایام نزد ترکان شناخته شده است. غالباً ، این غذا برای ماه شکرگذاری به مقدار زیاد تهیه می شود ، و سپس آنها را برای همه اقوام ، دوستان و عزیزان درمان می کنند ، و آنها را مستقیماً به خانه هایشان تحویل می دهند. اعتقاد بر این است که ثبات مالی با آرامش به خانواده می رسد.
مواد اصلی تهیه غذا گندم ، حبوبات (لوبیا و نخود) ، بشقاب میوه و آجیل است.

در ابتدا باید حبوبات و نخود را بجوشانید تا نرم شوند و برش پرتقال به آنها اضافه کنید. میوه های خشک را در آخر بریزید. سپس مخلوط سرد شده و با آجیل طعم دار می شود. بعضی اوقات شربت یا عسل شیرین به ظرف اضافه می شود.
عاشوره کاملاً خنک شده در نعلبکی های کوچک سرو می شود.

عاشوره را می توانید در یک کافه میل کنید (اگر در فصل تهیه آن هستید) یا در فروشگاه خریداری کنید.

 

 پروفیترول

 پروفیترول

دسر های ترکیه Profiteroles

 

این دسر که طرز تهیه اش با خمیر پاف است و داخلش از خامه پر شده که برای تزیین روی آن شکلات آب شده میریزند . این شیرینی ریشه غربی دارد و این دستورالعمل مربوط به طرز تهیه غربی اش است .

 

لقمه

لقمه

 لقمه

یکی دیگر از شیرینی های ترکیه : لقمه که غذای خیابانی ترکیه محسوب می شود که در شهر استانبول دست فروش ها این غذا را می فروشند که بسیار در بین مردم محبوب است از این دسر به عنوان یک میان وعده شیرین استفاده می کنند این شیرینی ها از تکه های خمیر تشکیل شده اند که در روغن سرخ شده و شربتی غلیظ که شیرین نیز است روی آن ریخته می شود .

 

لقمه

Lokme

لقمه ترکی  این دسر ترکیه ای از آرد شیرین به صورت گلوله های کوچک درست می شود که به وفور در شربت عسل یا شکر خیسانده می شوند. غالباً ، روی گلوله ها آجیل یا دارچین پودر شده می پاشند.

لوکما ، لقمه ترکی در هر جای استانبول فروخته می شود. اگر می خواهید از این خوراکی فوق العاده خوشمزه نمونه بگیرید ، کافی است با علامت Lokma به نزدیکترین فروشگاه خیابانی بروید. یک بازار در شهرهای تفریحی بدون این شیرینی کامل نیست ؛ مطمئناً آن را در بازار پیدا خواهید کرد.

برای کسانی که مایلند لقمه ترکی را به عنوان یادگاری به خانه بیاورند و به بستگان خود سوغات بدهند ، این شیرینی های ترکیه ظریف در بسته بندی کارخانه تولید می شود.

تاووک گوگسو

تاووک گوسو

Tavuk Gogsu  از انواع شیرینی های ترکیه ای

 

تاووک گوگسو این دسر ترکیه ای که از شیر و تخم مرغ درست می شود به صورت پودینگ بوده که بسیار برای سلطان های عثمانی محبوب و لذیذ بوده است . تست کردن این پودینگ لذیذ برای همگان می تواند محبوب باشد . در زبان ترکی نام این دسر به معنای سینه مرغ است و با توجه به نامش طرز تهیه اش بسیار برای همگان جالب می باشد .

 

پودینگ برنج

پودینگ

دسر های ترکیه muhallebi

این پودینگ ، دسر محلبى که ریشه در غرب دارد و با برنج و دارچین تزیین می شود محبوب ترین دسر در ترکیه است و طرز تهیه این دسر به گونه ی غربی اش درست می شود که در رستوران ها و کافه ها سرو می شود .

سوتلاچ

سوتلاچ

سوتلاچ

sutlach به معنی "شیرینی شیرین" است. کیفیت طعم و مزه یک ظرف تهیه شده بر اساس شیر شبیه ظریف ترین پودینگ یا فرنی برنج است.

دو دستور اصلی برای تهیه syutlach وجود دارد. در نسخه اول ، این غذا به صورت سرد و همراه با میوه یا آجیل سرو می شود. در نسخه دوم ، sutlach گرم مصرف می شود. برای این کار ، پایه را در اجاق پخته و سپس ظرف آماده شده را به مقدار زیاد با تراش لیمو یا پودر قند می پاشند.
شما می توانید در هر کافه تریا یا رستوران دسر ترکیه ای  سوتلاچ را سفارش دهید. مطمئنا در کاسه های سرامیکی جادار برای شما سرو می شود.

 

بستنی دوندورما

بستنی دوندورما

شیرینی های ترکیه Dondurma

این دسر یک نوع بستنی است و شما در زمانی که وقتتان را در خیابان ها می گذرانید می توانید به دنبال بستنی های سنتی باشید و با خوردن آن ها لذت ببرید . این بستنی های سنتی از نوع مدل غربی اش غلیظ تر هستند و متفاوت بوده این بستنی های پر طرفدار بهترین نوعشان که غلیظ بوده و آب نمی شود در منطقه مرعش یافت می شود . 

 

بستنی دوندورما

بستنی Marash (Maraş dondurması)

حداقل یک بار به ترکیه سفر کرده اید ، مطمئناً تقریباً در همه جا سینی های روشن با بستنی های خوشمزه چند رنگ خواهید دید. این جالب توجه dondurma نام دارد.

طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه    

از نظر ظاهری ، این دسر شبیه بستنی است ، اما ظاهر آن فریبنده است - هیچ شباهت دیگری وجود ندارد. هنگام تهیه دندورما ، از شکر ، شیر ، کمی ماستیک (رزین درختان خاص ماستیک) و سالپ (ریشه ارکیده رنده شده) استفاده می شود.

نتیجه یک دسر خوشمزه با قوام نسبتاً رشته ای است. دسر برای مدت طولانی در هوا خراب نمی شود و در دمای بالا ذوب نمی شود.
اما این غذا نکات منفی نیز دارد. برای لذت بردن از آنها ، مهمترین ماده را باید تهیه کنید - آرد از غده های ارکیده. بنابراین ، تا به امروز ، کاشت ارکیده های وحشی در ترکیه به شدت کاهش یافته است. صادرات آرد گل ممنوع است ، بنابراین چشیدن dondurma واقعی در خارج از کشور غیرممکن است.

می توانید بستنی Marash را در خیابان های شهر یا برخی از موسسات ، به عنوان مثال در مادو امتحان کنید - کیفیت بستنی در اینجا در سطح بسیار خوبی است.

 

کازندیبی 

کازندیبی 

شیرینی های ترکیه Kazandibi

 

این دسر ترکیه ای که نوعی پودینگ است به طور معمول با بستنی آن را سرو می کنند و در اصل در لغت به معنای ته دیگ یا ته قابلمه است . این پودینگ را با شکر سوخته یا قهوه ای که روی آن ریخته اند میل می کنند که بسیار پر طرفدار بوده . در واقع دلیل نام گذاری این دسر به این نام به دلیل شکر روی آن  است .

 دسر ترکیه ای محبوب که با شیر درست می شود از لحاظ ظاهری کمی عجیب است. اما طعم آن به سادگی خوشمزه است!

تهیه کازندیبی به تنهایی تقریباً غیرممکن است. فقط سرآشپزهای ماهر ترکی از راز نحوه درست برداشتن شیرینی از تابه اطلاع دارند. یک ثانیه تأخیر - و تکه شدن کازندیبی از ته ظرف غیرممکن است!

طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه
مواد اصلی در دستور العمل کلاسیک آرد برنج ، شکر دانه ریز ، شیر و نشاسته است. نقش اشباع شیرین را عسل یا شربت  بازی می کند.

تقریباً در هر مرکز پذیرایی یکی از دسر های ترکیه سرو می شود. حتی در کوچکترین کافی شاپ یا شیرینی فروشی به شما پیشنهاد می شود که در kazandibi غذا بگیرید. اما باید در نظر داشت که ظرف به سرعت شکل ظاهری خود را از دست می دهد ، بنابراین تازه تهیه شده و هنوز گرم مصرف می شود.

Kazandibi ، مانند syutlyach ، می تواند در بسته بندی ها (به عنوان مثال ، در یک سوپرمارکت) یا در لیوان های سفالی باز (شیرینی فروشی ها) به فروش برسد.

Cevizli Sucuk

1024px-tschurtschchela_from_armenia_3.jpg

امروزه "Jevizli Sudjuk" در بین گردشگران بسیار محبوب است. این دسر شامل آجیل و آب انگور غلیظ شده است که به شکل سوسیس مستطیلی و سایه های مختلف در آمده است.

 

dogal-findikli-cevizli-sucuk--lokum-ve-c-d34c.jpg

 

Sucuk معمولا به عنوان سوسیس ترکیه با بسیاری از مواد گیاهی شناخته می شود، با این حال، cevizli sucuk چیزی کاملا متفاوت است. با خواباندن یک رشته گردو در مخلوط شیره انگور رسیده تهیه می شود، سپس خشک میشود و آن را به قطعه هایی برش داده و به عنوان یک دسر آدامس مانند از آن لدت می برند.

 

5-75-1024x681.jpg

شیرینی های ترکیه سابقه طولانی دارد که با بسیاری از افسانه ها درآمیخته است. یکی از آنها چنان عاشقانه است که با شنیدن آن ، هیچ زنی نمی تواند لذت خوشمزه بودن را برای خود انکار کند. از این گذشته ، این شیرینی خاص به دستور پرشورترین و عاشقانه ترین سلطان ایجاد شده است. وی با هدف متعجب کردن الكساندرا آناستازیا لیسوفسكا ، وظیفه را به سرآشپز شخصی خود داد تا چیزی شگفت انگیز برای او بیاورد. اینگونه است که لذت اصلی ترکی ، به عنوان هدیه ای از یک مرد ترک عاشق - سلیمان بزرگ ، به یکی از برگزیده ها متولد شد.

شیرینی آن از گلاب ، شکر و نشاسته تهیه می شود. او نام "قطعات  لرزان لذت" را دریافت کرد.

برای تولید این دسر ترکیه ای ، مواد افزودنی مختلفی استفاده می شود:
آجیل ، از جمله پسته ؛
عسل؛
مرکبات؛
کشمش
میوه ها
دارچین و سایر چاشنی ها ؛
پودر نارگیل؛
شکلات؛
سایر مواد طبیعی خوش طعم و معطر که خود طبیعت به ما هدیه داده است.


شیرینی های ترکیه را از کجا بخریم

شیرینی های ترکیه

دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکی است

اغلب ، دسر های ترکیه ( سنتی) درست در مقابل مشتریان تهیه می شوند. سرآشپزها در بازارها ، در بسیاری از مغازه های تخصصی و همچنین برخی از کافه ها مخاطبان حیرت زده را سرگرم می کنند.

دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه را همیشه می توانید در شیرینی فروشی های کلاسیک استانبول پیدا کنید. علاوه بر دستور العمل منحصر به فرد ، انتخاب زیادی از شیرینی و بسته بندی زیبا به شما پیشنهاد می شود. از معروف ترین و معروف ترین شیرینی فروشی های با سابقه:

حافظ مصطفی 1864 ارزان ترین شیرینی فروشی نیست ، زیرا آنها از سال 1864 شیرینی های با کیفیت بالا تهیه می کنند. یک بسته بندی زیبا ، مناسب برای هدیه وجود دارد
Hacı Bekir (Ali Muhiddin Haci Bekir) - قیمت ها بالاتر از حد متوسط ​​، دستور العمل های خاص ، انتخاب بزرگ ، بسته بندی کادو است.
Şekerci Cafer Erol - قیمت بالا ، بسته بندی اصلی.
KOSKA - مناسب ترین قیمت ، انتخاب بسیار زیاد ، اما اغلب بسته بندی استاندارد ، محبوب بین گردشگران.
بازار بزرگ 

در اینجا می توانید طیف گسترده ای از دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه ، شیرینی های پیزمانی و حلوا نیز پیدا کنید. اما نمی توان گفت که قیمت ها در اینجا کمترین قیمت ها هستند. چیزی که بسیار ارزان است همیشه با کیفیت و خوش طعم نیست. بنابراین ، یا از تولیدکنندگان مشهور محلی شیرینی بخرید ، یا خود را به خرید دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه محدود کنید.

سوپرمارکت ها

بسیاری از دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه  را می توانید در بسته های کارخانه خریداری کنید. مقرون به صرفه ترین قیمت ها در مراکز خرید در سوپرمارکت های زنجیره ای مانند Migros (ترجیحاً بزرگ ، با علامت اختصاری MM یا MMM) ، Carrefour (ترجیحاً بزرگ) ، Malatya Pazarı وجود دارد. اما اگر قصد خرید تعداد زیادی دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه  را دارید ، پس بهتر است به بازار بروید و دسر های ترکیه  و شیرینی های ترکیه را از نظر وزن خریداری کنید.

نظرات

۱۴۰۰/۴/۱دسر Ayva Tatlısı با جوشاندن به با میخک و شربت شیرین و سپس تزئین شدن با خامه و گردو تهیه می شود. مانند همین دسر با کدو نیز تهیه می شود و به همان اندازه فوق العاده خوشمزه اس

۱۴۰۰/۴/۱Kestane Şekeri دسر مخصوص شهر بورسا، شاه بلوط از Uludağ جوش داده شده و سپس آنها را در شربت داغ می ریزند و خنک می کنند. این دسر در جعبه هایی به فروش میرسد، طعم آن بسیار اعتیاد آور است و گاهی حتی با شکلات نیز پوشانده می شوند.

۱۴۰۰/۴/۱گولاچ "Gyllach" از لایه های نازک خمیر ساخته شده از آرد گندم و نشاسته ذرت تهیه می شود و از گلاب برای ورز دادن استفاده می شود. پر از گردوی چرخ شده ، به مقدار زیاد با شیر شیرین ریخته شده ، با پسته خرد شده ، گیلاس یا دانه های انار تزئین شده است. برای اولین بار ، این دسر در اواخر قرن پانزدهم در کاخ توپکاپی تهیه شد ؛ امروز در ماه مبارک رمضان در کنار میز سرو می شود.

۱۴۰۰/۴/۱ "Pastalar" در ترکیه کیک است. کیک ها در اینجا به زیبایی تزئین شده اند ، اما بعید به نظر می رسد که طعم آنها برای دوستداران کیک های خانگی ، آبدار و خیس خورده جذاب باشد. در اینجا آنها کاملاً یک نوع با کرم فراوان هستند ، اما در عین حال بسیار خشک هستند. از مکان های پاستانی که من کیک های ترکی را چشیده ام ، مورد علاقه من Özsüt و Mado است

۱۴۰۰/۴/۱لوکوم یکی از محبوب ترین شیرینی های ترکیه است. دستور تهیه غذای ترکی برای اولین بار در قرن هجدهم تهیه شده است. توسط قناد ترکیه علی بیکر. در اصل لوکوم ترکی از گلاب ، شکر و نشاسته تهیه می شد. با گذشت زمان ، آنها شروع به افزودن شکلات ، آجیل ، پسته ، پوست لیمو ، عسل ، دارچین ، میوه ها ، پوسته نارگیل کردند. لوکوم ترکی معمولاً به صورت مکعب و به صورت رول تهیه می شود. این می تواند کامل و چند لایه باشد ، و همچنین به شکل سوسیس پر از گردو ، پوشیده شده از آب انگور ، غلیظ شده با آرد است. در ترکیه به آن "cevizli sucuk" می گویند ، این نوع لوکوم با نام گرجی "Churchkhela" برای ما بیشتر شناخته شده است. انواع دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

۱۴۰۰/۴/۱ Mebrume یا Halep tatlısı یک رول نازک ، پر از آجیل ، آغشته به شربت.

۱۴۰۰/۴/۱کشکول "Keshkul" - پودینگ برنج پخته شده با افزودن بادام ، تزئین شده با پسته آسیاب شده و پوسته نارگیل.

۱۴۰۰/۴/۱محلبي "مخاللبی" یک شیرینی شیر است که از آرد برنج ، شیر ، نشاسته ذرت ، با افزودن شکر وانیل و دارچین آسیاب شده تهیه می شود. به صورت سرد سرو می شود. همچنین با طعم میوه ای : "elmalı muhallebi" - سیب محالبی ، "muzlu" (muzlu) - موز. سوغات شیرینی های ترکیه هنگام بازگشت از این کشور غنی از سنت های آشپزی ، برای خانواده و دوستان ایده آل هستند.

۱۴۰۰/۴/۱ بله ، در واقع ، شیرینی های ترکیه بسیار محبوب هستند. آنها به نظر من غذاهای لذیذ شرقی بودند. در هتل ها ، سفره دسر های ترکیه و شیرینی های ترکیه بسیار بزرگ بود. همیشه انتخاب زیادی از انواع شیرینی های ترکیه وجود دارد. ترک ها در این مورد عالی هستند. دسرها برخلاف مصر واقعاً خوشمزه هستند

۱۴۰۰/۴/۱ای خدا قوتم بده! من واقعاً بعد از خواندن پست شما گرسنه شدم! متأسفانه در طول سفر به ترکیه نتوانستیم بیشتر این غذاها را بچشیم که جای شرم دارد. هتل هیچ چیز خیلی سنتی سرو نمی کرد (و صادقانه بگویم غذا وحشتناک بود). اما ما به راحتی نمی توانستیم از کنار شیرینی های ترکیه عبور کنیم. درست همان باقلوا که فقط در بین راه پرخوری کردیم ، به خصوص با گردو بسیار جالب است. ما همچنین Hanım gyobei ​​را چند بار امتحان کردیم ، همچنین بسیار خوشمزه است (و کالری بالایی دارد!).

۱۴۰۰/۴/۱لوکوم ، در واقع ، مناسب برای هدیه دادن از ترکیه است ، با باقلوا دشوارتر است ، ظرف یک یا دو روز بیات می شود. من دسرهای لبنی ترک را دوست دارم ، که شیرین نیستند ، با ذائقه ما آشنا هستند و تهیه آنها دشوار نیست. در ترکیه شیرینی های زیادی وجود دارد ، اما چنین کیک هایی در اینجا پخته نمی شوند ، دلتان برای آنها تنگ می شود. تهیه آن توسط خود شخص بسیار مشکل ساز است ، زیرا هیچ خامه ترشی وجود ندارد که ما به آن عادت کرده باشیم ، می توان آن را با مخلوط ماست شیرین و خامه ترکی (کیماک) تهیه کرد ، اما دستیابی به طعم معمول آن هنوز دشوار است.

۱۴۰۰/۴/۱ من بعد از دو روز متوجه بیات بودن باقلوا نشدم. 5-6 سال ، هر سال دو بار باقلوا را از ترکیه می خرم که یک خوراکی برای برادرزاده ام است. او بلافاصله آن را نمی خورد ، لذت را به مدت یک هفته گسترش می دهد ، اما هرگز یک بار متوجه بیات بودن آن نشده است. درست است ، من باقلوا را از یک شیرینی فروشی یا نانوایی خریداری می کنم.

۱۴۰۰/۴/۱ یک پست اطلاعاتی بسیار خوب ، عکس ها و توضیحات زیبا ، نگاه کردن به آنها بلافاصله آب از دهن راه می افتد در خانواده من ، همه دندان شیرینی دارند ، وقتی به ترکیه سفر می کنیم سعی می کنیم انواع شیرینی های ترکیه ای را امتحان کنیم ، اما من نمی دانستم که انواع مختلفی از باقلوا وجود دارد و به دلایلی آن را "باقلوا" نامیدیم. برای هدیه از ترکیه ، ما همیشه ، از جمله چیزهای دیگر ، شیرینی های ترکیه را در جعبه ها می آوریم. اقوام و دوستان همیشه از دریافت چنین هدایای شیرینی خوشحال هستند.

۱۴۰۰/۴/۲Trilece دسر ترکیه ای تریلچه مواد لازم تخم مرغ ، 8 1 لیوان شکر ، بیکینک پودر 2 ق آرد الک شده 12 ق غ وانیل 1 ق برای سس: شیر ولرم 5 لیوان شیر سرد 2.5 لیوان شیرخشک 250 گرم مواد لازم برای کرم شکر 5 ق غ مارگارین 2 ق غ خامه 1 پاکت 200 میلی لیتر طرز تهیه سفیدتخم مرغها را داخل ظرفی گود شکسته به آن شکر اضافه کنیم و تا وقتی کف سفید هم میزنیم..به آن زرده هم اضافه کنید و هم میزنیم ... آرد بیکینک پودر ، وانیل را افزوده و هم میزنیم. داخل قالب مستطیلی را چرب کرده و مواد را داخل آن ریخته و داخل فر 200 درجه می پزیم. و بگذارید خنک شود. طرز تهیه سس : داخل ظرف شیر شیر و شیر خشک را با هم مخلوط کرده بعد به شیر ولرم اضافه کنید و با همزن میزنیم طرز تهیه کرم : داخل ماهی تابه تفلون شکررا هم میزنیم تا شکر آب شود به آن مارگارین.و خامه اگر اضافه کنی دقت کن خامه نبرد.و به سرعت انرا هم میزنیم. همه جای شیرینی را با جنگال سوراخ سوراخ کرده و ارام ارام سس را روی آن میزییم و حداقل به مدت 6 ساعت داخل یخچال قرار میدهیم.تا خوب سس به خورد شیرینی برود قبل از سرو شیرینی کرم آماده شده روی آن را ریخته جوری که به همه جا یکدست کرم برسد نوش جان

۱۴۰۰/۴/۲من می خواهم نظر خودم را درباره برداشت هایم از ترکیه بنویسم. در ابتدا ، ما تصمیم گرفتیم که خودمان استراحت کنیم ، و نه از طریق یک آژانس مسافرتی. ما می خواستیم در یک مکان آرام ، بلکه با راحتی و غذای خوب استراحت کنیم ، و نه تنها با تعطیلات ساحل ... پس از گشت و گذار در اینترنت ، دخترم مکانی را برای چارولی انتخاب کرد ، نه چندان دور از چیمر ، اما در منطقه ای کوهستانی پوشیده از جنگل های مخروطی ، و ساحل با تمیزترین دریا ، و من در مورد آلانیا شنیدم ، اصرار داشت بقیه را در آن تکمیل کند. ما در آنتالیا فرود آمدیم فرودگاه و پرداخت برای انتقال و رفتن به چارولی ، جاده حدود 2 ساعت طول کشید. چارولی فوق العاده بود ، شاید بتوان گفت یک روستای کلبه ای ، جایی که ما یک اتاق را در یک ویلای دو طبقه از یک میزبان اجاره کردیم همه ویلاهای اینجا بزرگ نیستند ، در باغهای نارنگی ، پرتقال ، انار ، انگور و مزارع گلدهی ، با ایوانهایی با میز ، صندلی های آفتاب گیر - ساكت ، تعداد كم ، هوای عالی. صبحانه در محل اقامت گنجانده شد. بوفه صبحانه - استاندارد - چای - قهوه ، تخم مرغ ، کره ، پنیربز كه نوع پنیر و چیزهای دیگر ، نان تازه ، سبزیجات و میوه های خرد شده ، چندین نوع مربا ، اما به طور کلی عالی بود. دریا - اینجا عالی است! تمیزترین! - پایین آن سنگریزه است ، ساحل شن و ماسه و سنگریزه است. ما واقعاً قدم زدن در کنار دریا را با چهار توقف در محوطه های دیدنی و زیبا ، با شنا در آنجا ، با غذا دوست داشتیم - ماهی پخته شده با سالاد و اسپاگتی ، چای و هندوانه ! ما یک لاک پشت دریایی در دریا دیدیم!) ، مدرسه ماهی) - من آن را دوست داشتم! یک کوه Chimera نیز در این نزدیکی هست ، که از زیر سنگها گاز بیرون می آید ، بیش از صد سال در آنجا می سوزد ، من همچنین آن را خیلی دوست داشتم ، اگرچه صعود به تلاش احتیاج دارد!) ، و در آن طرف منطقه تفریحی در ساحل بقایای Olympos باستان وجود دارد ، جایی که ما همچنین شاهد یک لاک پشت (دریا) بودیم ، آنها در این ساحل تخمگذاری می کنند. این مثبت ترین است درباره این مکان. حالا اوه ، خیلی زیاد .. - در مورد غذا. اینجا انتظارات ما را برآورده کرد ، ما با استشمام و انتخاب بیشترین تقاضا به کافه های مختلف رفتیم ، اما افسوس - ناامیدی کامل و نه رضایت خاطر ، پیش از وقایع ، می گویم که در آلانیا همین است - ناامیدی کامل که همه چیز را امتحان نکردیم - و کباب و استیک و کباب ، سس ها و سالادها - همه چیز خوشمزه است !!! چارولی هوای پاک است و استراحت خوشایند و دریا! بله ، هنوز عمدتا ترک ها هستند که در اینجا استراحت می کنند ، و ما آنها را در اینجا دوست داریم - با وقار ، مانند بعداً در آلانیا. و آلانیا به طورخوشایند ما را با "بازار" در همه جا شگفت زده کرد.

۱۴۰۰/۴/۲دسرهای شیری شیر در درجه اول یک مزیت برای بدن انسان است. شیرینی های ترک مدت هاست که به عنوان پایه شیرینی های آنها استفاده می شود. حتی کودکان خردسال که فرنی شیر ساده را دوست ندارند ، این دسرها را دوست دارند. اما در این فرم ، جایی که ظرافت در اصل با مواد غیر معمول تزئین و طعم دار شود ، قطعاً همه آن را دوست خواهند داشت.

۱۴۰۰/۴/۲ کازندیبی . این دسر را می توان با خیال راحت به دسرهای پودری و لبنی نسبت داد. از آرد برنج ، شیر ، نشاسته و شکر تهیه می شود. از نظر ساختار بسیار ظریف ، کمی ظرافت رشته ای. روی آن با شکلات تزئین شده است. در رستوران ها و کافه ها سرو می شود. طعم شفاف کارامل پس از چشیدن دسر برای مدت طولانی شما را همراهی می کند.

۱۴۰۰/۴/۲دسر های ترکیه مخلبی . این پودینگ به شکل اصلی با دارچین طعم دار شده و تا تیره شدن پخته می شود. در استفاده از ادویه ها و مواد افزودنی ، و همچنین در طراحی ظرف آماده تنوع وجود دارد.

۱۴۰۰/۴/۲شیرینی های ترکیه و کشکول در بین گردشگران بسیار محبوب است. عطر و بوی مغزهای خوشمزه هر نوع ار دسر های ترکیه خوشمزه را تسخیر می کند. از آجیل های مختلفی می توان استفاده کرد. بادام هندی ، بادام یا پسته از علاقه مندی های شخص است. این دسر در ترکیه را می توانند مطابق با خواسته های شما تهیه کنند. شکی نیست که انتخاب شیرینی و دسر در این کشور به طرز باورنکردنی زیاد است. اما برای تصمیم گیری در مورد عزیزانتان ، قطعاً باید به ترکیه سفر کرده و همه چیز را در موطن اصلی امتحان کنید.

۱۴۰۰/۴/۲انواع شیرینی های ترکیه ای آردی که قلب ها را به دست می آورند علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ، تعداد زیادی دسر های ترکیه مبتنی بر خمیر نیز وجود دارد. همه آنها نه تنها از نظر ظاهر ، ترکیب ، بلکه از نظر طعم نیز متفاوت هستند. مشهورترین دسر های ترکیه و شیرینی های ترکیه : لور تاتلیسی . یک ویژگی خاص این است که پنیر به پایه آرد اضافه می شود. بعد از پخت ، دسر را با شربت ریخته و با پودر نارگیل تزیین می کنند. خانیم بیبی . یکی از انواع شیرینی های ترکیه ای خانیم بیبی از شبیه بودن به قسمت زنانه بدن شکل گرفته است. از این نام به "ناف خانم" تعبیر می شود. در وسط شیرینی choux ، که سرخ شده است.(تقریبا شکل پیراشکی ) وزیر پارما . این دسر ترکیه ای از نظر مواد اولیه و فرایند تهیه شبیه سایر شیرینی های شرقی است. اما این یک عنصر سازنده دارد که شما آن را نخواهید چشید. سمولینا در آن وجود دارد و نه برای ساختار ظریف تر دسر و شکل مناسب فرم مستطیل آن. به خاطر اوست که شیرینی نام خود را "Fingers of Vizier" نامیده می شود. Gyullach . یکی از تندترین و پیچیده ترین خوراکی ها. اولین بار در اواخر قرن 15 در کاخ اصلی امپراتوری عثمانی - توپکاپی تهیه شد. البته برای سلطان و اطرافیانش. برای ورز دادن خمیر از گلاب استفاده می کردند. Gyullach به معنای واقعی کلمه به معنای "غذا با گل رز" است. مواد پر کننده و تزئینی حاوی: شیر ، گردو ، پسته ، گیلاس و انار است. امروز این دسر به طور مداوم روی میز رمضان سرو می شود.

۱۴۰۰/۴/۲طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه شیشمانیه(پشمک) این نوعی حلوا است که بر خلاف بریکت های متراکمی است که ما عادت کرده ایم. و ساختاری مطبوع و عطر لطیف ادویه و عسل دارد. نوشتن نه تنها یکی از سخت ترین دستور العمل ها را دارد ، بلکه می تواند داستانی فوق العاده تأثیرگذار درباره خلق آن برای یک خارجی تعریف کند. اولین نام شیرینی شرقی شبیه "شیشمانیه" بود. که در ترجمه به معنی "چرب" است. این نام را داماد جوانی به احترام فرد برگزیده خود که دارای انحناهای با شکوه در هیکل خود بود ، به اختراع وی گذاشت. طبق افسانه ها ، پدر دختر برای شوهر آینده خود یک کار فوق العاده دشوار قرار داده است - تهیه یک دسر که با نخ های خوراکی شفاف تزئین شود. و نازک تر از موهای دخترش. فقط در چنین شرایطی او قول داد که دخترش را با یک آشپز ازدواج کند. عشق مرد جوان بر همه مشکلات غلبه کرد و ظرافت را به جهانیان ارائه شد. اما نام "حلوای سلطنتی" هنگام ورود به عمارت سلطان ، به دلیل دشواری در تهیه و نخ های شیرین بی سابقه ای که این دسر را زینت می دهند ، این ظرافت را به دست می آورد

۱۴۰۰/۴/۲پادشاه دسرهای ترکیه ای کادایف است ظرافت فوق العاده ، طعم شیرین دلپذیری طولانی ، لذیذی به نام kadaif انواع مختلفی دارد: 1- ساخته شده به شکل مربع های کوچک ؛ 2- از نظر ظاهری شبیه فر. 3- اکمک دارای قاعده متخلخل است و به صورت کیک تهیه می شود. دسرهای ترکیه ای دو مورد اول بر اساس پسته خرد شده ،شربت و رشته های نازک خمیر ساخته شده است که به این نوع دسر بافتی ترد می بخشد. پایه آرد برای تهیه کادایف امروزه را می توانید به راحتی از هر سوپرمارکت ترک خریداری کنید. شربت نوعی نوشیدنی شیرین برای کشورهای شرقی است. این ماده از گل رز وحشی ، گل سرخ ، شیرین بیان و همچنین ادویه های مختلف تهیه می شود.آخرین نوع کادایف نه تنها در ظاهر بلکه در روش ارائه تفاوت اساسی با دیگران دارد. آن را با خامه محلی - کایماک "kaymak" برای مهمان می آورند.

۱۴۰۰/۴/۲ گردشگران فکر می کنند که این یک گوجه فرنگی است ، اما نه به ترکی "Ayva Tatlısı" این یکی از دسر های ترکیه و دسر میوه ای است. یافتن قیاس با غذاهایی که ما عادت کرده ایم دشوار است .نصف میوه ها را با شکر و دارچین می جوشانند ، سپس آنها را با پسته تزئین می کنند. این دسر ترکیه ای گرم به همراه بستنی ، و سرد با خامه فرم گرفته سرو می شود. این یک دستورالعمل استاندارد است ، اما آشپزهای ترک در طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه اسرار خاص خود را دارند. به عنوان مثال ، آنها در طرز تهیه شیرینی های معروف ترکیه میوه ها را در شربت می پزند ، و پسته را با مغزهای خرد شده دیگر عوض می کنند. برای اینکه دسر رنگ غنی داشته باشد ، دانه ها و پوست هنگام پخت به آب اضافه شدند. اکنون به روش آشپزی ، این غذا قرمز است. در موسسات عمومی معمولاً از رنگ برای این تأثیر استفاده می شود ؛ زنان خانه دار در خانه ترجیح می دهند که گیلاس یا آب چغندر اضافه کنند. این دسر ترکیه ای بسیار شیرین و تند است ، بنابراین دوستداران طعم های سبک باید آن را با دقت امتحان کنند. تاتلی های کبک را در بسیاری از کافه ها و رستوران های ترکیه می توان یافت. به ویژه در پاییز ، در زمان رسیدن میوه ، به طور فعال ارائه می شود.در هر وعده (1 یا 2 قطعه). در هتل های All Inclusive این غذا بسیار نادر است. آوردن این دسر ترکیه ای به خانه بعید است جواب دهد. ماندگاری یک ظرف آماده 1 روز است ، اما آنها در واقع نحوه تهیه آن را به شکل کنسرو یاد نگرفته اند.

۱۴۰۰/۴/۲به ترکی "Revani" ریوانی این کیک ها غوطه ور شده در شربت شیرین است. آنها از زمان امپراتوری عثمانی شناخته شده اند. نام های دیگر busbusa ، namura ، gabeluz ، harisa است. یک دسر از بلغور ، آرد ، تخم مرغ و شکر تهیه می شود و باید آب لیموترش تازه به شربت اضافه شود. آنالوگ سمولینا است ، فقط از گندم ساخته می شود ، نه انواع نرم ، بلکه سخت. کیک ها مانند ماننا در فر پخته می شوند. شیرینی پزی ها ریوانی را با تکه های نارگیل ، انواع توت های تازه ، آجیل یا مایه تزیین می کنند. بر اساس یک نسخه ، نام این غذا به احترام شاعر ایلیاس ریوانی ، که "زندگی شیرین" را تجلیل می کند - سرگرمی ، زنان ، غذاهای ملی ، آداب و رسوم استانبول در قرن 15-16th طبق روایتی دیگر ، این دسر به افتخار تصرف ایروان نامگذاری شده است ، زیرا بعد از این واقعه بود که برای اولین بار پای سمولینا تهیه شد. اکنون در خاورمیانه ، آفریقای شرقی و کشورهای مدیترانه ای ، به ویژه در قبرس و یونان ، بسیار محبوب است. ریوانی اغلب در بوفه ها در هتل ها سرو می شود. این جای تعجب نیست ، ظرف ارزان و کالری زیادی دارد. در کافه ها و رستوران ها ، بسته به سطح استقرار ، ممکن است بخشی از Revani از 6 تا 30 لیر هزینه داشته باشد. در کافی شاپ ها ، غذاخوری ها و آشپزی می توانید برای هر قطعه 5-6 لیر بخرید. شما قادر نخواهید بود ریوانی را با خود بیاورید ؛ روز بعد ظرف غذا کهنه می شود و طعم خود را از دست می دهد. شما می توانید یک مخلوط خشک برای ساخت ریوانی با قیمت 7-9 لیر در هر بسته 500 گرمی (مارک دکتر اوتکر) خریداری کنید ، این مخلوط در هر سوپرمارکت بزرگ به فروش می رسد.

۱۴۰۰/۴/۲عاشور - در ترکیه نیز فرنی دوست دارند به ترکی "Aşure" علی رغم این واقعیت که انگلیسی ها به این غذا "پودینگ نوح" می گویند ، این محل تلاقی بین پودینگ و فرنی است. طعم آن مانند آرد جو دوسر با میوه های خشک و آجیل است. عاشورا برای ترک ها نمادی از رفاه در خانه است. دسر حدود یک ماه پس از عید قربان تهیه می شود. آنها این کار را به مقدار زیاد انجام می دهند ، زیرا معمول است که با همه دوستان ، اقوام و آشنایان می دهند. هیچ دستور واحدی برای آشورا وجود ندارد ، اما چندین قانون وجود دارد. این دسر ترکیه ای باید حاوی حداقل 15 ماده تشکیل دهنده و حداکثر 41 ماده باشد. ترکیب باید حاوی گندم ، میوه های خشک ، حبوبات ، آجیل ، ادویه جات باشد و سپس همه چیز به تخیل میزبان بستگی دارد. از جمله اجزای جزئی میوه ها (هسته ، سیب ، گلابی) ، شیر ، غلات است. گندم ، نخود ، لوبیا ، غلات و حبوبات در ظروف مختلف خیسانده می شوند ، سپس ابتدا به طور جداگانه جوشانده می شوند ، و سپس همه به همراه سایر اجزا. فقط آجیل به ظرف آماده شده اضافه می شود. از رو ، دسر با دانه کنجد ، دانه های انار ، آجیل تزئین می شود. اعتقاد بر این است که تاریخ عاشور با کشتی نوح آغاز می شود. در روز 10 ، ساکنان کشتی چیزی برای خوردن نداشتند. نوح مشتی لوبیا ، همان مقدار گندم ، آجیل و میوه های خشک (از این رو مواد اصلی خوراک) پیدا کرد و آنچه را که اکنون در ترکیه به نام آشور خوانده می شود ، پخت. بسیاری از افراد مشکوک نسبت به این نسخه تعصب دارند ، به ویژه ارتباط بین نوح و ترکیه ، اما این افسانه اصلی ترین افسانه است. این دسر ترکیه ای به ندرت در بوفه ها در هتل های All Inclusive یافت می شود ، برای گردشگران اروپایی بسیار غیر معمول است. آنها آن را در رستوران ها نمی پزند ، غذای خیلی ساده ای است. می توانید آن را در کافه ای برای صبحانه امتحان کنید ، بسته به ترکیب آن قیمت از 5 تا 10 لیر در هر وعده است. سوپرمارکت ها میکس خشک را می فروشند ، اغلب اوقات همان دکتر Oetker ، قیمت هر بسته 225 گرم - 5-6 لیر.

۱۴۰۰/۴/۲جوییزلی سودوک - سوسیس شیرین به ترکی "Cevizli Sucuk" سودوک جویزلی این نام به معنای واقعی کلمه از ترکی به معنی "سوسیس مغز دار" است. این یکی از انواع دسرهای ترکیه ای بسیار رایج است: در یونان به آن "سوزوکی" ، در قبرس - "سوزوکوس" ، در ارمنستان - "شاروتس" ، در کشورهای عربی - "مالبان" می گویند . تهیه یک سوجوک کلاسیک جوییزلی بسیار ساده است. آب انگور با آرد غلیظ می شود ، گردو به مخلوط اضافه می شود ، سوسیس ها شکل گرفته و خشک می شوند. این غذا از گرجستان می آید ، در اینجا ترک ها حتی بحث نمی کنند. با این حال ، در ترکیه ، این غذا پذیرفته شد و انواع مختلفی از سلیقه ها را به آن وارد کرد. ترک ها این سوسیس شیرین را نه تنها از آب انگور ، بلکه از آب درخت انجیر و تقریباً هر میوه ای نیز تهیه می کنند. داخل آن نه تنها گردو ، بلکه بادام زمینی ، بادام ، فندق ، پسته نیز اضافه می شود. شکلات ، کشمش ، خرما و میوه های خشک را اضافه کنید. در ترکیه به تعداد مناطق دستور العمل وجود دارد. معمولاً از میوه ها و آجیل هایی که در منطقه زیاد هستند استفاده می شود. و نام دسر در همه جا متفاوت است ، "Jevizli Sudjuk" رایج ترین نام است و همچنین: "Shyraly Sudjuk" ، "Pekmezli Sudjuk" ، "Sheker Syjugu" ، "Orchi" یا "Keme". سودویک Cevizli در همه جای ترکیه - در مغازه ها ، کافه ها ، غذاهای خیابانی فروخته می شود. در سوپرمارکت ها آنها به صورت وزنی می فروشند ، قیمت آنها 40-60 لیر برای هر کیلوگرم است. آنها به ندرت در هتل ها فروخته می شود.

۱۴۰۰/۴/۲به ترکی "Lokum" یکی از محبوب ترین دسرهای ترکی ، قطعات کوچک ، نرم و نشاسته ای شکر است. قدمت این شیرینی های ترکیه بیش از 700 سال است. با این حال ، ترک ها مطمئن هستند که این دستور پخت توسط یک شیرینی پز یکی از سلاطین در قرن هجدهم اختراع شده است. همانطور که شایسته شیرینی های ترکیه است ، افسانه های مختلفی با لذت ترکی همراه است و غیرقابل قبول است. طبق یکی از افسانه ها ، سلیمان با شکوه شخصاً به شیرینی پز دربار دستور می دهد تا یک دسر غیرمعمول تهیه کند تا آن را به محبوب خود هدیه دهد و از این طریق نظر او را جلب کند. گزینه دیگر کاملاً عاشقانه نیست - سلطان دندان هایش را روی یک دسر سخت شکست. و دستور داد فقط غذاهای لذیذ و ملایم را به او ارائه دهد ، سپس شیرینی پزی با Lokum روبرو شد. افسانه سوم کاملاً پیش پا افتاده است. در استانبول ، مردم مرتباً در کنار یکی از شیرینی فروشی ها ازدحام می کردند. سلطان کنجکاو شد که چه چیزی باعث چنین هیاهویی شده است. وی پس از امتحان چندین دسر ، یک آشپز قنادی را برای کار در آشپزخانه قصر دعوت کرد و Lokum به غذای مورد علاقه او و افرادش تبدیل شد. شیرینی پزی ، که این دسر را درست کرد، در واقع زندگی می کرد. نام استاد آشپزی حاجی بکر بود. این او بود که به فکر افزودن مواد پر کننده به یک غذای شیرین و دستور العمل تهیه شده افتاد. در سال 1897 ، نوه بکر شیرینی Lokumرا در نمایشگاه بروکسل ارائه داد. این موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد ، چندین قرارداد برای تأمین Lokum به اروپا امضا شد. اروپایی ها آن را "لذت ترکی" نامیدند. اساس لذت کلاسیک ترکی ، آب ، شکر ، نشاسته و گلبرگهای گل رز است. پخت و پز دو روز طول می کشد ؛ انجام آن در خانه کاملاً مشکل است. خمیر شیرین برای مدت چند ساعت در دمای بالاتر از 80 درجه جوشانده می شود و مدام هم می زند. همزدن مداوم و سپس سرد شدن طولانی است که راز اصلی این قطعات نرم است. اکنون تعداد زیادی از انواع مختلف وجود دارد - با آجیل ، نارگیل ، عسل ، مرکبات ، شکلات ، نعناع ، آب لیمو. در بیشتر موارد ، این دسر با پودر قند بسیار تزئین می شود. ناپلئون ، پیکاسو و چرچیل این قطعات شیرین را بسیار دوست داشتند. علیرغم طعم نسبتاً سبک آن ، Lokum بسیار کالری دارد. Lokum را می توانید در هر فروشگاهی خریداری کنید. در سوپرمارکت ها به ندرت از نظر وزن ، معمولاً به صورت بسته بندی فروخته می شود. برعکس ، در مغازه های مناطق توریستی ، بیشتر آنها با وزن فروخته می شوند. قیمت - از 20 تا 80 لیر برای هر کیلوگرم. گرانترین نوع پسته است. یک گزینه بسیار جالب و هم اکنون محبوب ، لذت بردن از شکلات است ، قیمت هر کیلوگرم حدود 40 لیر است.

۱۴۰۰/۴/۲باقلوا - دسر اصلی ترکی به ترکی "باقلوا" باقلوا نام یکی از محبوب ترین شیرینی های ترکیه در کشور بیشتر در گفتار ترکی شبیه "باقلوا" است. این دسر تهیه شده از خمیر پفکی نازک است. اولین بار در سال 1453 برای سلطان محمت آماده شد. با این حال ، یک شیرینی مشابه حتی در آشور باستان شناخته شده بود ، جایی که عروس همیشه با والدین داماد از آنها پذیرایی می کرد و مهارت آشپزی خود را نشان می داد. در امپراتوری عثمانی باقلوا را فقط در سفره های اشراف ، وزیران و سلاطین سرو می کردند. مردم هنوز هم این ضرب المثل را دارند که "من هر روز باقلوا نمی خورم". در ترکیه اعتقاد بر این است که پختن باقلوا یک هنر کامل است و تسلط بر آن سالها به طول می انجامد. مانند هر غذای افسانه ای ، این رسم و رسوم خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، خمیر باید با استفاده از یک وردنه بلند چرخانده شود - هر زن خانه دار ترکی این را دارد. طبق افسانه ها ، در یک قطعه باقلوا سلطان 35 لایه خمیر وجود دارد ، در حالی که ارتفاع آن از 7 سانتی متر بیشتر نیست. ظرف در چند مرحله آماده می شود. خمیر آنقدر نازک پهن شده است که از طریق آن می توانید "مهتاب را ببینید" یا "کتاب بخوانید". پر کردن روی خمیر و سپس شیرینی پزی به صورت رول تهیه می کند ، که آنها را در فر می پزد. کیک های آماده شده در شربت یا شکر خیسانده می شوند. باقلوا به طور سنتی به شکل یک مستطیل ، لوله ، مثلث یا پاکت تا می شود. اکنون این شیرینی در خاورمیانه ، مدیترانه ، صربستان ، بلغارستان ، حتی در ایالات متحده و انگلیس بسیار محبوب است. به عنوان یک قاعده ، در پر کردن متفاوت است. به عنوان مثال ، در آمریکای شمالی ، باقلوا با شربت افرا درست می شود و در جزایر انگلیس ، مورد علاقه ترین شکلات است. فیلینگ کلاسیک آجیل موجود در عسل است. محبوب ترین شیرینی در ترکیه با پسته و گردو است. باقلوا در ترکیه را می توان در هر فروشگاهی خریداری کرد. رایج ترین رقم مربوط به گردو است ، قیمت آن کیلویی 30-50 لیر است ، گرانترین نوع آن پسته است ، قیمت آن کیلویی 50-80 لیر است. در بوفه ها همیشه باقلوا در هتل ها وجود دارد ، بالاخره غرور ملی! شما نمی توانید این شیرینی را در ترکیه نچشید.

۱۴۰۰/۴/۲پیشمانی - ترکیبی از حلوا و آب نبات پنبه ای به ترکی "Pişmaniye" این غذای شیرین با نام های Tel Helva و Tepme Helva نیز شناخته می شود. اگر ما پیشمانی را با پشمک در ایران مقایسه کنیم ، ظاهر و سازگاری آن شبیه آب نبات پنبه ای است و طعم آن مانند حلوا است. اینها الیاف قندی هستند که به شکل خاصی مرتب شده اند. این دسر ترکیه ای غیرمعمول از شربت قند و آرد تست شده تهیه می شود. شربت به بهترین الیاف کشیده می شود ، سپس به شکل گلوله یا مکعب در می آید. گاهی اوقات پیشمانی تزئین می شود. رایج ترین گزینه ها آجیل (به ویژه پسته) ، کاکائو و شکلات است. Pişmaniye یکی از انواع شیرینی های ترکیه ای از قرن پانزدهم شناخته شده است. اساس دستور العمل ظاهراً از پارسیان گرفته شده است.(پشمک خودمونه) با این حال ، ترک ها بر روی نسخه خود از مبدا اصرار دارند ، که بسیار عاشقانه آغاز می شود. یک کارگر نانوایی عاشق دختر صاحب خانه شد. پدر دختر این وظیفه را به مرد جوان داد: تهیه یک دسر نازک تر از موهای دخترش ، و شیرین تر از گفتار او. مرد جوان با آن کنار آمد و محبوب خود را به عنوان همسر بدست آورد. با این حال ، معلوم شد که این دختر بدخلقی است و این شیرینی به افتخار او نام خود را گرفته است ، که به معنی "توبه" است. گزینه دیگری وجود دارد ، جایی که شیرینی پزی خودش عاشق دختری چاق می شود و به احترام او "شیشمانیه" ("زن چاق") شیرین را اختراع می کند. با این حال ، این افسانه به همان نسبت مثبت اول پایان می یابد و دسر با موفقیت تغییر نام می یابد. از آنجا که تهیه Pişmaniye بسیار دشوار است ، بعید است بتوانید آن را با بوفه در هتل امتحان کنید. و حتی در منوهای رستوران نیز به ندرت اتفاق می افتد. بهترین شرط شما این است که به سوپرمارکت بروید. قیمت نوشته کارخانه در یک بسته زیبا از 10 تا 20 لیر ترک در هر 250 گرم است. هرچه آجیل و میوه بیشتر باشد ، گران تر است. معروف ترین مارک (و تولید کننده) در ترکیه که در زمینه شیرینی های ملی تخصص دارد "U« urlu "نام دارد. ما قبل از هر چیز Pişmaniye آنها را توصیه می کنیم. با این حال ، شیرینی های Uğurlu در حال حاضر کمتر در فروشگاه های ترکیه رایج است ، زیرا محصولات بیشتر آنها صادر می شود.

۱۴۰۰/۴/۴چه چیزی از ترکیه بیاوریم؟ جالب ترین ، رنگارنگ ، مفیدترین هدایا و سوغاتی هایی را که می توانیم از تعطیلات خود در ترکیه به همراه داشته باشیم چیست؟

در ادامه بخوانید...

آینده ی اقتصادی ترکیه

در

 

جمهوری ترکیه در سال 2023 میلادی صد سالگی خود را جشن می گیرد. حزب حاکم عدالت و توسعه، یا AKP، سال 2023 را به عنوان سالی تعیین می کند که در آن مجموعه ای از اهداف اقتصادی جاه طلبانه را به دست خواهد آورد. با توجه به این دیدگاه، تا سال 2023، ترکیه یک نیروگاه اقتصادی است - دهمین اقتصاد بزرگ جهان - با اقتصاد 2 تریلیون دلار، درآمد سرانه 25 هزار دلاربرای هر فرد و صادرات 500 میلیارد دلار است. در مقایسه با سال 2014، ترکیه هجدهمین  اقتصاد بزرگ در جهان بود که از 17 فوریه سال 2013 با تولید ناخالص داخلی یا تولید ناخالص داخلی 800 میلیارد دلار درآمد سرانه فقط بیش از 10،000 دلار و 160 میلیارد دلار در صادرات بود. روسیه در حال حاضر دارای رتبه دهم در رتبه بندی جهانی قرار دارد و تولید ناخالص داخلی آن تقریبا دو برابر حجم تولید ناخالص داخلی ترکیه است. اهداف اعلام شده AKP به اندازه ای بلندپروازانه هستند و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند ممکن است امکان پذیرنباشد. اکثر اقتصاددانان و تحلیلگران سیاست، با این حال، موافق هستند که هدف بالا می تواند هیچ آسیبی نداشته و احتمالا منافع را به همراه داشته باشد.

دنیای غربی دارای اهمیت استراتژیک در موفقیت اقتصادی ترکیه است. اولا، یک ترکیه ی موفق احتمالا  کشوری است که  پایدار و محکم برای غرب به عنوان یک متحد قابل اعتماد و حامی باقی بماند. خوشبختی اغلب، هرچند نه به طور پیوسته، از تقویت ارزش های دموکراتیک حمایت می کند؛ توسعه ای که بیشتر اوراق قرضه تركی غرب را تقویت می كند. دوم، غرب خود را از لحاظ اقتصادی از ترکیه ثروتمندانه به دست می آورد. در سال 2015، ترکیه چهارمین بازار بزرگ صادراتی اتحادیه اروپا و ششمین منبع بزرگ واردات بود. ثروت بزرگ همچنین به معنای فرصت های سرمایه گذاری بیشتر در هر دو جهت است. سوم، ترکیه پر رونق می تواند میزبان، ;کارفرما و در نهایت - در صورت لزوم - تورم جمعیت پناهندگان سوری خود را جذب کند و ترکیه را به عنوان یک کشور مقاومتر از خود به رسمیت بشناسد و یک همسایه و همسایه قوی برای اروپا باشد.پس چه تا پایان سال 2023 برای اقتصاد ترکیه ممکن است ؟ ترکیه چه چالش هایی را طی هشت سال آینده پیش از آغاز قرن دوم خود به جمهوری خواهان خواهد داشت؟

اگر ترکیه بخواهد به جهش قابل توجهی که توسط AKP پیش بینی شده است دست یابد، اقتصاد ترکیه باید از تله "درآمد متوسط" فرار کند، اشاره به مشکلاتی است که بسیاری از کشورهای ناآشنا از وضعیت کم درآمد در دستیابی به رشد پایدار با آن روبرو هستند در سطوح متوسط درآمد سرانه درآمده است. در توضیح معضل تله متوسط درآمد، بانک جهانی معتقد است که:

فاکتورها و مزایا که باعث افزایش رشد بالا در این کشورها شده اند (در دوره های توسعه سریع خود) - کم هزینه کار و پذیرش تکنولوژی آسان [از کشورهای پیشرفته تر] - هنگامی که به سطوح متوسط و بالای درآمد بالا رسید ، آنها را مجبور به یافتن منابع جدید رشد می کنند.

 چالش ترکیه در یافتن این منابع جدید رشد اقتصادی است. در اقتصاد بسیار جهانی امروز ، این به معنی توسعه یک بخش تکنولوژی پیشرفته است که می تواند کالاها و خدمات را برای صادرات و همچنین اقتصاد داخلی تولید کند. این بخش های پیشرفته پیشرفته، به نوبه خود، نیاز به توسعه نیروی کار ماهرانه ای دارند. امروزه اقتصاد ترکیه دارای بخش معنی دار فناوری پیشرفته و نیروی کار ماهرانه ای است که برای پیشبرد چنین رشدی نیاز است.

 تاریخ نشان دهنده دشواری حرکت به سوی یک کشور با درآمد متوسط به درآمد بالا است که توسط بانک جهانی در سال 2016 تعریف شده است و درآمد سرانه آن حداقل 12،736 دلار است. از 101 کشور که در سال 1960 به عنوان درآمد متوسط شناخته شد، تنها 13 مورد از آنها به عنوان کشورهای با درآمد بالا بیش از نیم قرن بعد شناخته شده اند.

 ترکیه از سال 1955 از وضعیت کم درآمد تا وضعیت پایینتر متوسط درآمد رسیده و در نیم قرن قبل از آنکه در سال 2005 به عنوان کشور ثروتمند با درآمد بالا طبقه بندی شود، طبق تعریف های بانک جهانی در سال 2016، درآمد پایین تر متوسط کشور دارای درآمد سرانه بین 1046 تا 4125 دلار است؛ یک کشور با درآمد سرانه بالا دارای درآمد سرانه بین 4126 دلار و 12 735 دلار است

 اقتصاد ترکیه در دهه اول قرن بیستم با بحران مالی سال 2001 روبرو شد و درآمد سرانه آن تقریبا سه برابر از 3500 دلار در سال 2002 به 10،400 دلار در سال 2008 رسید. به غیر از خاموشی و سپس بهبودی که منعکس کننده وضعیت اقتصادی جهانی در سال های 2008 و 2009 ترکیه تاکنون از سطح 10 هزار دلار تا حد زیادی متوقف شده است. با وجود شکست در حرکت به طبقه با درآمد بالا، ترکیه به وضوح در انتهای سطح متوسط درآمد است؛ در دسامبر 2014، بانک جهانی، ترکیه را "آستانه اقتصاد با درآمد بالا" توصیف کرد.

 فزون بر این، رشد ترکیه بین سالهای 2002 تا 2012 به طور عمده محقق شد، با کاهش قابل توجهی در میزان فقر، رشد عمده در اندازه طبقه متوسط، و همسری خشن بین نرخ مصرف 40 درصد پایین جامعه و میزان متوسط ملی.

 همچنین نمی توان گفت که ترکیه از وضعیت پایدار ثروت متوسط درآمد رنج می برد. اقتصاددانان بر این موافق نیستند که چه مدت یک کشور باید درآمد متوسط باقی بماند قبل از این که "به دام افتاده" در نظر گرفته شود. بعضی از این تعاریف ترکیه را به عنوان تله کشیده اند، در حالیکه دیگران آن را ندارند. با این وجود، با توجه به این که 11 سال در ترکیه در رده بالایی و متوسط درآمدی قرار دارد، پرونده آن به شدت محسوب نمی شود.

 با این حال، ترکیه با بسیاری از مشکلات ناشی از ملت هایی که در تله های متوسط درآمده اند، از جمله کمبود نقدینگی حساب های فعلی، اقتصاد مبتنی بر تولید و خدمات کم و متوسط، به جای نوآوری - "صنعت به دهه 1990"، مواجه است. به عنوان یک اقتصاددان گفت: مشکلات با حاکمیت قانون و استقلال سازمانی، و سیستم آموزشی ناکافی است.

 بهبود در این مناطق به ترکیه کمک می کند تا با یکی از مشکلات اقتصادی اساسی خود - فقدان سرمایه گذاری خارجی و داخلی برخورد کند و به همین دلیل به رشد پایدار خود کمک می کند.

 به گفته بانک جهانی، عناصر لازم برای فرار از تله درآمد متوسط عبارتند از:

... اقتصاد باز برای تجارت و [سرمایه گذاری مستقیم خارجی] یک چارچوب اقتصاد کلان پایدار است که تورم پایین را فراهم می کند و بستگی به جریان سرمایه خارجی دارد، وابستگی جمعیت شناختی کم و افزایش میزان مشارکت نیروی کار، یک پایگاه مهارت خوب است که حرکت را به سوی نوآوری تولید، محیط کسب و کار سالم و مؤسسات اقتصادی قوی که برای حاکمیت قانون ارائه می دهند، [و همچنین] دولتی موثر و مسئول

 بانک جهانی در همان گزارش سال 2014 در مورد ترکیه اظهار داشت که "پیشرفت های حاکمیت قانون، مسئولیت پذیری و شفافیت عمومی و شرایط آب و هوایی برای کارآفرینی و نوآوری به این ترتیب لازم خواهد بود که ترکیه برای تکمیل گذار به یک اقتصاد  درآمدزا ".

 این مقاله به طور خلاصه مسائلی را مطرح می کند که ترکیه باید با موفقیت در مقابله با آن قرار  گیرد، اگرقصد برداشتن قدم های مهمی در جهت دستیابی به اهداف سازمان ملل متحد در سال 2023 و مقابله با طبقه بندی با درآمد بالا را دارد. این مسائل به دو دسته گسترده تقسیم می شود: اصلاحات اقتصاد کلان و سایر اصلاحات اقتصادی، نهادی، آموزشی و سیاسی با تأثیر اقتصادی، با طبقه دوم شامل اصلاحات سازمانی، آموزشی و سیاسی. این مقاله با مجموعه ای مختصر از توصیه هایی برای اینکه چگونه ترکیه می تواند اصلاحات مورد نیاز خود را برای رسیدن به هدف خود برای تبدیل شدن به یک اقتصاد پیشرفته تا سال 2023، بسته شود.

اصلاحات اقتصادی

سیاست اقتصادی کلان اقتصادی در ترکیه باید اهداف وسیع رشد اقتصادی بالا با تورم پایین را همراه با سیاست های ثابت و قابل اعتماد مالی که باعث افزایش سرمایه گذاری در رقابت و بهره وری آینده شود، داشته باشد

 کاهش کسری تجاری
کاهش میزان پس انداز
بهبود سیاست های مالی
افزایش مشارکت زنان در بازار کار
سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل
توسعه منابع انرژی های تجدید پذیر
 

این گزارش در حال حاضر به طور خلاصه به هر یک از این اهداف سیاست به نوبت می پردازد.

 کسری تجاری را کاهش دهید

 کسری تجاری ترکیه ساختاری است. نرخ پایین درآمد کشور، یکی از پایین ترین نرخ ها در اقتصادهای نوظهور در 15 درصد از تولید ناخالص داخلی، عمدتا به دلیل کم بودن حجم صادرات و حجم بالای واردات نسبت به سایر اقتصادهای با درآمد بالا می باشد. تولید کالاهائی که ترکیه صادر می کند، به میزان قابل توجهی از محصولات و خدمات وارداتی نیاز دارد. برای فرار از این چرخه زرق و برق، ترکیه باید میزان پس انداز خود را افزایش داده و ترکیب صادرات آن را تغییر دهد تا درصد بیشتری از محصولات با تکنولوژی پیشرفته و نوآوری با محتوای افزوده بیشتر در سطح داخلی را شامل شود.

 علاوه بر این، ترکیه تقریبا سه چهارم تقاضای انرژی خود را از طریق واردات نفت، گاز طبیعی و زغالسنگ تامین می کند. پس از گسترش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، به کاهش کسری تجاری کمک می کند و به سوی یک اقتصاد پایدارتر حرکت می کند. در واقع، کاهش اخیر قیمت جهانی نفت به ترکیه کمک کرد9 مرکز پیشرفت آمریکا | مسیر ترکیه برای رفاه در سال 2023کسری حساب جاری خود را که به طور قابل توجهی کسری بودجه را نشان می دهد را از 9.8 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2011 به شدت 5.7 درصد باقی مانده اما در سال 2014 کنترل می کند. البته، با توجه به نوسانات قیمت انرژی در دهه های اخیر، ترکیه نمی تواند به طور دائم کم قیمت انرژی.

 افزایش نرخ پس انداز

 حتی بیشتر از یک تعادل مطلوب تجارت، نرخ پس انداز مهمترین عامل در تضمین کسری بودجه فعلی سالم و پایدار است. نرخ پس انداز فعلی ترکیه 15 درصد یکی از پایین ترین بازارهای بین المللی است. یک هدف واقع بینانه ممکن است تا سال 2023 آن را بیش از 20 درصد افزایش دهد.

 ابزار اصلی در دستیابی به این هدف تأثیر بانک مرکزی جمهوری ترکیه بر نرخ بهره است. نرخ بهره بانک مرکزی در حال حاضر در حدود 7.5 درصد است. دولت می تواند این نرخ را افزایش دهد تا انگیزه شهروندان برای صرفه جویی بیشتر در اقتصاد ترکیه را افزایش دهد. علاوه بر این، دولت باید یک ساختار انگیزه گسترده تر برای تشویق صرفه جویی، از جمله ابزار هایی مانند برنامه های تطبیق فونت ها، ایجاد کند. با این وجود، این گام ها به طور جداگانه کافی نخواهد بود؛

 حکومت داری خوب نیز عامل موفقیت در درازمدت سیاست پولی ملت است؛ چرا که مردم تمایل دارند پول خود را در کشور خود بنا نکنند، اگر آنها ثبات دولت یا پول آن را تردید کنند.

 بهبود سیاست های مالی

 درآمد مالیاتی ترکیه در حال حاضر تنها کمتر از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی است که کمتر از میانگین 35 درصد تولید ناخالص داخلی بین کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه یا OECD است. تعدادی از اقتصاددانان، افراد کسب و کار و تحلیلگران مالی از دولت ترکیه خواست تا شفافیت و کارآیی سیاست مالیات خود را افزایش دهد تا مقابله با آثار ناشی از اجتناب مالیاتی از طریق اقتصاد غیر رسمی کشور را مقابله کند. آنها می گویند هدف ترکیه باید افزایش درآمد مالیات خود را به میانگین OECD افزایش دهد.

 در میان نخبگان اقتصادی و کسب و کار ترکیه، توافق مشابهی وجود دارد که بازار کار داخلی باید انعطاف پذیر تر شود تا کارگران بیشتری بتوانند در بخش غیر کشاورزی فعالیت های شغلی پیدا کنند. در واقع اصلاحات برای تشویق بیشتر جنبش کارگری از بخش کشاورزی کشور که شامل یک چهارم نیروی کار کشور است، در حالیکه تنها 7 تا 8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد، اهداف 2023 بسیار مهم هستند. می تواند این اصلاحات را با کاهش مالیات برای کشاورزان و پرورش دهندگان و تشویق مدرنیزه کردن کشاورزی به کشاورزان در مقیاس بزرگ و کارآمد تر، تشویق کند.ادامه دارد........(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

15 عکس منحصر به فرد از سبک زندگی در ترکیه قرن 18

در
Pierre de Gigor فرانسوی در سال 1964، برای اولین بار در استانبول بود و مجذوب این شهر شد. او در تجارت مشغول به کار بود و همچنین عکس های قدیمی را از ساکنان محلی جمع آوری و خریداری می کرد. در نتیجه، او مالک یک آرشیو منحصر به فرد شد، عکس هایی که از سالهای 1853 تا 1930 به چاپ رسیده است. در مجموع، آرشیو او از 6000 عکس، بدون نام عکاس تشکیل شده است. به تازگی، بیشتر این آرشیو در اینترنت به صورت عمومی منتشر شده است.
 

1. رقص سماع

رقص سماع که در قرن هجدهم در ترکیه ابداع شد.
تدریس مولوی بر اساس فرقه عارف و شاعر مشهور فارسی جلال الدین محمد رومی است. آیین های مولوی شامل مراسم پیچیده ای است.
 

2. پرتره یک زن ترکیه

عکس پرتره یک زن از ترکیه که در دهه 1860 گرفته شده است.
 

3. حمل کننده دوربین عکاسی پرتره

عکاسان پرتره ها در شهرهای ثروتمند امپراتوری عثمانی استخدام شدند و به طور عمده به برای ثروتمندان خدمت می کردند. 
در پایان قرن هجدهم، به علت وضعیت اقتصادی دشوار این حرفه ی محبوب شروع به ناپدید شدن برای همیشه کرد.
 

4. ترکیه کشور رقص

رقص دختر Fellahs در سال 1883
Fellahs - رقص زنان روستایی، زنان در رقص فلاحی لباس های روشن و شال سنتی می پوشیدند. برای رقص کوزه گلی و لوازم جانبی دیگر از ضروریات بود.
 

5. مسجد ایاصوفیه

معروف ترین بنای تاریخی معماری بیزانس.
در سال 1453 پس از تصرف شهر توسط ترک ها، کلیسای ایاصوفیه، به مسجد تبدیل شد. بنای معماری فرقه که به عنوان یک معبد مسیحی ساخته شده است، یکی از مکان های اصلی عبادت و نماز برای مسلمانان است.
 

6. نمایندگان حرفه های باستانی

رانندگان کابین ترکیه.  قسطنطنیه، 1880
 

7. شهر عتیقه Pergamum

خرابه های یک شهر کوچک در استان ترکیه ازمیر.
Pergamum یکی از معروف ترین و عرفانی ترین شهرستان های باستانی است که در غرب آسیای میانه واقع شده است. مدتها این شهر پایتخت پادشاهی هلنی پرگاموم و مرکز سابق دولت قدرتمند سلسله آتالید بود.
 

8. سلیمیه

مراسم عروسی سلطان به مسجد.
 

9. عکس های آتش نشانان ترکیه  قسطنطنیه، 1880

آتش نشانان ترکیه قسطنطنیه، 1880s.
 

10. تجارت در بازار

تجارت خیابانی در بازار، 1870.
تجارت خیابانی در امپراتوری عثمانی در حال رشد بود. شما می توانید تقریبا هر چیزی را بخرید - از غذا تا تیغ و زره . محصولات پنبه و پشم، پارچه ابریشمی طبیعی، ساتن و مخملی، فرش و عطر معروف تر از مرزهای آسیای میانه بودند.
 

11. نوازندگان، سال 1870

موسیقی به عنوان بخشی از فرهنگ معنوی

12. قسطنطنیه

شهر سنت کنستانتین، 1888.
برای هشت قرن، قسطنطنیه بزرگترین و غنی ترین شهر اروپا بود.
 

13. آرایشگر های خیابانی

نمایندگان حرفه ای باستانی و محترم / سلمانی
 
14. مسجد سلیمانیه
مسجد، که طبق دستور سلطان سلیمان ساخته شد.
نخستین مسجد در استانبول توسط معمار سینان در سال 1557 توسط سلطان سلیمان معروف ساخته شد. این مسجد در دوره پرجمعیت امپراتوری عثمانی ساخته شد.
 

15. زنان بومی ترکیه

زنان عثمانی، 1890.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تور استانبول - صفر تا صد

در

 

استانبول نهمین شهر توریستی جهان و اولین مقصد گردشگری خارجی برای ایرانیان است. در بیشتر اوقات سال استانبول istanbul پر از ایرانی است. این شهر 15 میلیون نفری 24 ساعت شبانه روز فعال است و تقریبا ساعت خواب ندارد.

در سال 2017 تعداد 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند و به طور متوسط هر نفر 1000 دلار خرج کرد. تقریبا هیچ راهی برای انتقال پول الکترونیکی به ترکیه وجود ندارد و ایرانیان مجبور به حمل مقدار قابل توجهی پول نقد هستند. در ادامه   صفر تا صد سفر به ترکیه   این مورد را بیشتر بررسی می کنیم.

 

سفر به استانبول با تور به صرفه است یا شخصی

 

برای سفر به استانبول چندین روش مختلف وجود دارد. ساده ترین روش خرید پکیج های تور است که با مراجعه به دفاتر آژانس های مختلف یا سایت های اینترنتی قابل تهیه است. روش های سفر به ترکیه در زیر آورده شده است

  • خرید پکیج  تور استانبول  - هواپیما
  • خرید بلیط و رزرو هتل یا خانه شخصی
  • خرید بلیط اتوبوس و رزرو هتل یا خانه
  • سفر با خودرو به استانبول

 

تور استانبول - هواپیما

آسان ترین راه سفر به استانبول خرید یک پکیج  تور استانبول  است. در این پکیج بلیط رفت و برگشت به استانبول، هتل به تعداد روزهای مشخص از 2 تا 7 روز قابل انتخاب است. در پکیج تور بیمه مسافرتی و هزینه انتقال از فرودگاه به هتل نیز پیش بینی شده است. دقت داشته باشید بیشتر هتل ها صبحانه رایگان نیز دارند.

برای شروع، اول تصمیم بگیرید چند روز می خواهید در استانبول اقامت داشته باشید. برای یک خرید فوری و گردش سریع حداقل 3 روز زمان لازم است. توجه داشته باشید با تغییر روزها علاوه بر هزینه هتل ممکن است پرواز برگشت شما نیز در روزهای پر ترافیک قرار بگیرد و هزینه بیشتری روی دست شما بگذارد. این موارد را در نظر داشته باشید.

در ادامه درباره انتخاب تور، هتل، تاریخ های سفر و در نهایت سفر شخصی بدون تور توضیح می دهیم.

در هر سفر خارجی موارد ابتدایی وجود دارند که باید بدانید، اولا پول کشور مقصد، پول رایج در ترکیه لیر است، آب شهر های ترکیه قابل نوشیدن است ولی بهتر است از آب معدنی استفاده کنید. برای اینترنت باید فکری کنید. هزینه تماس های بین المللی سنگین است. حمل و نقل در شهری به بزرگی استانبول دشواری هایی دارد. مراکز خرید، بازارها، هتل، مکان فرودگاه و ... را شناسایی کنید.

 

پول ترکیه

اگر با تور سفر می کنید احتمالا همه هزینه های بلیط هواپیما و هتل را از قبل با ریال پرداخت کردید. هزینه های خورد و خوراک و خرید را باید همراه داشته باشید. واحد پول رایج در ترکیه لیر است. اگر در بازار خرید می کنید شاید از شما یورو یا دلار قبول نکنند.

 

لیر ترکیه

لیر واحد اصلی پول در ترکیه است. لیر در همه مغازه ها، مراکز تجاری، رستوران ها و حتی دستگاه های خودکار شارژ بلیط پذیرفته می شود. برای تبدیل یورو یا دلار به لیر می توانید به صرافی های فرودگاه یا داخل شهر مراجعه کنید. لیر در سال گذشته مقدار قابل توجهی از ارزش خود در برابر پول های خارجی را از دست داد و ارزش آن در برابر یورو تقریبا نصف شد.

اسکناس های ترکیه - تصویر آتاتورک روی تمامی اسکناس های جدید ترکیه چاپ شده است

به دلیل کاهش ارزش لیر خرید تولیدات داخلی ترکیه برای ایرانیان هنوز به صرفه است. پوشاک، قهوه و شکلات از تولیدات اصلی ترک هاست.

اسکناس های لیر به صورت 200، 100، 50، 20، 10 و 5 لیر وجود دارد. سکه 1 لیری و پول خورد kuruş نیز وجود دارد.

 

آب معدنی در استانبول

آب معدنی یکی از اقلام ضروری در سفر است، با اینکه آب شهر ها معمولا قابل نوشیدن است و مشکل خاصی ندارد، بهتر است ریسک نکنید و چند روز سفر خود را بخاطر استفاده از آب آلوده خراب نکنید. 

آب معدنی در ترکیه دقیقا در بسته بندی های مشابه ایران نیم لیتری به قیمت 5 لیر، یک و نیم لیتری 6 لیر در فروشگاه های زنجیره ای و 20 لیتری عرضه می شود.

برای کاهش هزینه آب معدنی میتوانید به ازای هر نفر در روز یک شیشه آب معدنی 1.5 لیتری یا 3 شیشه آب معدنی نیم لیتری همراه ببرید. گردشگران ایرانی معمولا برای خرید لباس و خوراکی به استانبول مسافرت می کنند. به همین دلیل چمدان های بزرگ و خالی زیادی در مسیر رفت همراه دارند. از این فضا می توانید برای حمل آب معدنی استفاده کنید.

حتما آب معدنی همراه داشته باشید تا در هنگام گشت و گذار در شهر بتوانید از آن استفاده کنید.

 

اینترنت در استانبول

خرید سیم کارت ترکیه در فرودگاه امام خمینی

امروزه اینترنت از آب نیز واجب تر است، از یافتن نشانی تا درخواست تاکسی باید به اینترنت دسترسی داشته باشید، برای تماس با آشنایان یا حتی برنامه ریزی سفر اینترنت لازم دارید. حالا اینترنت را چگونه تهیه کنیم. اینترنت رایگان یکی از آپشن های هتل است، تقریبا تمامی هتل های استانبول به اینترنت مجهز هستند و به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند. مشکل اصلی بیرون از هتل است، وقتی به دنبال فروشگاهی هستید و باید به نقشه مراجعه کنید یا برای سوار شدن مترو با اینترنت نیاز دارید.

 

در ترکیه 3 اپراتور موبایل فعال وجود دارند. که در زیر بررسی می کنیم.

  • ترکسل Turkcell بزرگترین اپراتور ترکیه است که بیش از 34 میلیون مشترک دارد.
  • vodafone شرکت بین المللی ارتباط همراه است که در ترکیه فعالیت می کند.
  • turk telekom شرکت مخابرات قدیمی ترکیه است که موبایل را نیز پشتیبانی می کنند.

قوانین خرید سیم کارت در ترکیه بسیار سخت است، مانند ایران بعد از تهیه سیم کارت باید آن را ثبت کنید. درصورتی که مراحل ثبت و رجیستری گوشی به درستی انجام نشود سیم کارت غیرفعال می شود.

این قوانین سخت برای توریست ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود تا زمانی که هر 3 شرکت تلفن همراه ترکیه تصمیم گرفتند سیم کارت های توریستی عرضه کنند. سیم کارت توریست تفاوتی با سیم کارت معمولی ندارد ولی برای خرید باید پاسپورت ارائه دهید و می توانید از هر فروشگاه کوچک و بزرگ تهیه کنید.

این سیم کارت ها به صورت پیش پرداخت شارژ شده اند و مقداری اینترنت دارند. معمولا برای 3 تا 4 روز کفایت می کند.

قیمت سیم کارت ها متفاوت است برای مثال

  • حداقل سیم کارت vodafone به قیمت 150 لیر به فروش می رسد که دارای 6 گیگابایت اینترنت است
  • سیم کارت های ترکسل متفاوت است و برای مثال با پرداخت 180 لیر می توانید 11 گیگابایت اینترنت داشته باشید. البته همیشه جای چانه زنی وجود دارد شاید بتوانید این سیم کارت را ارزان تر تهیه کنید. فروشنده معمولا همه کارهای لازم را انجام می دهد.

 

سیم کارت ترکسل Turkcell

اپراتور اصلی ترکیه ترکسل است، برای خرید سیم کارت ترکسل به فروشگاه های این شرکت مراجعه کنید، ترکسل تقریبا همه جا فروشگاه دارد. تمامی کوچه های منتهی به خیابان استقلال، کوچه های اطراف میدان تقسیم، فروشگاه های بزرگ مانند فروم استانبول یا مارارا فروم و capacity istanbul، ترکسل معمولا در طبقه زیر زمین این فروشگاه ها قرار دارد. vodafone نیز در فروشگاه های بزرگ نمایندگی دارد.

 

بنزین در استانبول

اگر قصد گردش در کشور ترکیه را دارید شاید اجاره خودرو فکر خوبی باشد ولی برای داخل استانبول به صرفه نیست. قیمت بنزین در استانبول لیتری 6.5 لیر است. تقریبا با آب معدنی برابری می کند و برای محلی ها بسیار مناسب است. هزینه های اجاره و بنزین برای توریست ها مخصوصا ایرانی ها به صرفه نیست. جدا از هزینه جای پارک نیز به سختی پیدا می شود. استانبول شهر شلوغی است.

 

تاکسی استانبول

حمل و نقل در سفر خارجی یکی از دغدغه های اصلی برای گردشگران است. راحت ترین راه برای جابجایی در سطح شهر استفاده از تاکسی های زرد رنگ است. تعداد تاکسی ها در استانبول بسیار زیاد است. تقریبا همه جا هستند. هزینه ورودی تاکسی 4 لیر و هر کیلومتر 3 لیر محاسبه می شود. حداقل هزینه هم 10 لیر است. مثلا اگر مسیر شما 7 لیر باشد باید همان حداقل 10 لیر را پرداخت کنید.

شرکت های اینترنتی مثل BiTaksi، iTaksi، mytaxi و Uber هم فعال هستند.

هزینه به لیر در آیینه تاکسی

شرکت BiTaksi ارزان تر و Uber گرانترین است. خدمات BiTaksi دقیقا مشابه تاکسی های زرد است. مثلا اگر مسیری در نرم افزار 10 لیر محاسبه شده ولی بعد از رسیدن تاکسی متر 12 لیر زده باشد باید 12 لیر را پرداخت کنید. در Uber شرایط متفاوت است و دقیقا مبلغ اعلام شده را می پردازید. البته دقت کنید Uber خیلی گرانتر است و معمولا هیچ وقت تاکسی متر به قیمت اعلام شده در Uber نخواهد رسید.

پیشنهاد می شود حتما از طریق نرم افزار تاکسی بگیرید تا مسیر را در گوشی راننده ببینید. اگر از سطح شهر تاکسی بگیرید ممکن است یک مسیر 10 لیری را با شما بیشتر حساب کنند و مسیر را دور کنند.

بهترین روش حمل و نقل در استانبول مترو است.

 

مترو استانبول

استانبول چندین خط مترو دارد. مهمترین خط متروی استانبول M1(قرمز) است. شمایل خط M1 در زیر آورده شده است. دقت کنید این شمایل ممکن است به صورت عمودی یا کج یا هر مدل دیگری کشیده شده باشد ولی مکان و ترتیب ایستگاه ها به همین شکل است.

دقت کنید، خط M1 بعد از ایستگاه Otogar به 2 خط M1a و M1b تقسیم می شود. در هنگام سوار شدن به این نکته دقت کنید. خط M1 در Yenikapi اولین ایستگاه با خط M2(سبز) تقاطع دارد. در این تقاطع می توانید خط عوض کنید.

ایستگاه تقسیم Taksim در میدان تقسیم یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است. این میدان در انتهای خیابان استقلال İstiklal قرار دارد. بیشتر ایرانیانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند از این خیابان بازدید می کنند. در خیابان استقلال İstiklal برندهای معروف فروشگاه دارند. حتما یکبار از خیابان استقلال استانبول دیدن کنید. برند های ترک تقریبا در تمامی فروشگاه ها و پاساژ ها حضور دارند. نکته جالب مدل تخفیف های فروشگاه ها است که هرکدام اجناس خاصی را تخفیف می زنند تا شما مجبور شوید به همه سر بزنید!

از فروشگاه های بزرگ می توان به مارمارا فروم، فروم استانبول، capacity، جواهر استانبول cevahir اشاره کرد.

برای استفاده از مترو باید استانبول-کارت داشته باشید. استانبول کارت مانند کارت متروی ایران است که در اتوبوس، تراموا، قطار شهری، مترو و ... کاربرد دارد.

 

استانبول-کارت چیست؟

استانبول کارت یک کارت مغناطیسی مانند کارت متروی خودمان است. قیمت خرید استانبول کارت 6 لیر است و هرچقدر لازم داشتید می توانید آن را شارژ کنید.

استانبول کارت را می توانید از طریق دستگاه هایی که در ایستگاه های مترو وجود دارد تهیه کنید. شارژ کارت نیز از طریق همین دستگاه انجام می شود. جالب اینکه این دستگاه ها قابلیت دریافت پول نقد را دارند. برای شروع یک اسکناس 10 لیری به دستگاه بدهید، دستگاه یک کارت با شارژ 4 لیر تحویل خواهد داد. به همین سادگی، با این کارت می توانید یک مسیر مترو سواری کنید.

دستگاه خرید و شارژ استانبول کارت

مترو های استانبول با ایران تفاوت دارد و با یک بار کارت زدن نمی توانید همه خطوط را سوار شوید. در هر مسیر باید دوباره کارت بزنید و هزینه جداگانه از شما کسر می شود. استانبول کارت در هزینه مترو صرفه جویی می کند.

بعد از حملات تروریستی در استانبول در تمامی ورودی های مترو پلیس با سگ حضور دارد و برای ورود باید از اسکنر رد شوید. این دستگاه ها به فلز حساس هستند و اگر پلیس به شما مشکوک شود با اسکنر دستی شما را بازرسی می کند. 

 

چند نکته درباره استانبول کارت

  • استانبول کارت تاریخ انقضا ندارد، یکبار تهیه کنید و همیشه استفاده کنید
  • استانبول کارت نام ندارد و دوستان و آشنایان شما نیز می توانند از آن استفاده کنند.
  • با یک استانبول کارت می توانید هزینه مترو چندین نفر را پرداخت کنید و لازم نیست برای هر شخص یک استانبول کارت بخرید، توجه داشته باشید با این روش تمامی تخفیف ها حذف می شود. اگر قصد استفاده زیاد دارید حتما برای هر شخص به صورت جداگانه استانبول کارت تهیه کنید
  • ممکن است استانبول کارت شما با تصویر بالا متفاوت باشد.
  • دستگاه خرید و شارژ استانبول کارت در تمامی ایستگاه های مترو وجود دارد.
  • دستگاه استانبول کارت به زبان انگلیسی هم کار می کند.

 

میدان تقسیم Taksim

میدان تقسیم قلب استانبول است. ایستگاه مرکزی مترو نیز در زیر این میدان قرار دارد. اطراف میدان تقسیم استانبول پر از رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، مغازه و هتل است. میدان تقسیم برای ایرانی ها شروع سفر به استانبول است. تقریبا همه تورها سعی می کنند به نحوی شما را در هتل های اطراف میدان تقسیم اسکان دهند.

با اینکه میدان تقسیم در مرکز شهر است ولی دسترسی به خود میدان از اطراف آسان نیست. کوچه های اطراف میدان بسیار تنگ و شیب دار هستند. شیب های غیر معمول که تقریبا نمونه مشابهی ندارند. این کوچه ها در ساعات تاریکی نا امن نیز می شوند.

گردش در میدان تقسیم و مغازه های اطراف آن 1 روز از برنامه سفر شما را شامل می شود، سعی کنید در قسمت غربی تر شهر هتل بگیرید تا هم به فروشگاه ها نزدیک باشید هم بازار بزرگ و سرپوشیده استانبول را ببینید و نهایتا یک روز با مترو به میدان تقسیم بیایید و از خیابان استقلال دیدن کنید.

 

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یا Kapalıçarşı یک بازار سرپوشیده مانند بازار تهران است. بازار استانبول دارای بیش از 3000 مغازه است که هر روز بین 250 هزار تا 400 نفر بازدید کننده دارد. به قول معروف پا خور خوبی دارد. در این بازار همه چیز پیدا می شود فقط باید وقت داشته باشید و در کوچه پس کوچه های آن بگردید.

ورودی بازار توسط پلیس کنترل می شود. برای ورود باید از دستگاه اسکنر رد شوید. بازار کاملا امن است، همیشه در مکان های شلوغ مراقب وسایل خود باشید.

اگر به بازار استانبول رفتید حتما سرامیک بخرید، یکی از سوغات های زیبای استانبول سرامیک است. از کاسه های کوچک تا ظروف بزرگ سرامیکی در بازار موجود است. کاسه های کوچک تزئینی به قیمت 4 تا 15 لیر به فروش می رسد. همین کاسه ها در فرودگاه هرکدام 15 لیر قیمت خورده است.

قهوه ترک

قهوه را فراموش نکنید، سوغاتی دیگر ترکیه قهوه است، اگر کمی در بازار بگردید بسته های 100 گرمی قهوه عالی را به قیمت 10 لیر پیدا میکنید.

همین بسته ها در فرودگاه 25 لیر قیمت دارند. البته اگر قصد خرید تعداد بالا را دارید به فروشگاه های زنجیره ای داخل شهر مراجعه کنید و بسته های 25 عددی 100 گرمی معادل 2.5 کیلو فقط به قیمت 115 لیر تهیه کنید.

 

خیابان استقلال İstiklal

خیابان استقلال یکی از خیابان های معروف شهر استانبول است که در روزهای تعطیل تا 3 میلیون بازدیدکننده دارد. این خیابان مملو از فروشگاه است. این خیابان به یاد استقلال ترکیه بعد از جنگ جهانی اول و قدرت گرفتن کمال آتاتورک نام گذاری شد. بیشتر متولین در این خیابان وقت گذرانی می کردند. امروزه یکی از مکان های گردشگری استانبول است. برای دسترسی می توانید از طریق مترو به ایستگاه تقسیم مراجعه کنید و با آسانسور به روی زمین بیایید. خیابان استقلال در ضلع غرب میدان تقسیم قرار دارد.

صرافی استانبول

صرافی یا Döviz در همه جای استانبول وجود دارد. این صرافی ها با تابلوی Döviz یا exchange کاملا مشخص هستند. صرافی های استانبول نیز مانند تهران نرخ های متفاوتی برای تبدیل یورو و دلار به لیر دارند. همیشه قیمت خرید از فروش کمتر است. 

برای خورد کردن لیر می توانید به صرافی مراجعه کنید. بدون هیچ کارمزدی انجام میدهند. البته صرافی های فرودگاه این کار را انجام نمی دهند. اگر در فرودگاه به پول خورد نیاز داشتید یک آب معدنی بخرید و از فروشنده مابقی پول را خورد بگیرید.

 

نکات صرافی استانبول

  • فقط در Döviz پول مبادله کنید. به هیچ وجه به صورت شخصی وارد معامله ارزی نشوید.
  • هتل ها یا مغازه داران نیز ممکن است پول شما را مبادله کنند ولی احتمال زیاد نرخ بالاتری می گیرند و در نهایت ضرر خواهید کرد.
  • صرافی ها تمامی پول های دریافتی یا پرداختی را در دستگاه شمارش گر می گذراند تا اصالت آن مشخص شود. در ترکیه نیز مانند همه جای دنیا پول تقلبی وجود دارد. در معامله شخصی مراقب باشید.

فرودگاه جدید استانبول

بزرگترین فرودگاه جهان، وسعت این فرودگاه در فاز نهایی به اندازه یک شهر است. فاز اولیه به قدری بزرگ است که مسافران تقریبا گم می شوند.

استانبول 24 ساعته بیدار است

این واقعیت ندارد و فقط تبلیغ می شود. بیشتر فروشگاه ها در استانبول از 10 صبح تا 10 شب باز هستند.

  • مترو استانبول از 6 صبح تا 12 شب و برخی خطوط تا 1 نیمه شب فعال هستند.
  • فروشگاه ها از 10 صبح تا 10 شب
  • صرافی ها از 8:30 تا 11 شب
  • بازار بزرگ استانبول همه روزه غیر از یک شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 شب باز است.

بیشتر کوچه های منتهی به میدان تقسیم در هنگام تاریکی خالی می شود و امن نیست. پلیس فقط در خیابان های اصلی حضور دارد.

 

ویزا ترکیه

ایرانی ها نیازی به ویزا برای ورود به ترکیه ندارد، همان مهر پاسپورت کفایت می کند. استانبول همیشه پر از توریست است، پلیس ممکن است مدارک توریست ها را برای داشتن ویزای معتبر بررسی کند. البته از آنجایی که چهره ایرانی ها بسیار شبیه ترک هاست احتمال بررسی مدارک ایرانی ها در ترکیه تقریبا صفر است ولی برای اطمینان همیشه کارت هتل را همراه داشته باشید تا درصورت نیاز به پلیس نشان دهید، معمولا پلیس با هتل تماس گرفته و اطلاعات پاسپورت شما را با تصویری که هتل در ابتدای ورود اسکن کرده مطابقت می دهد و مشکلی ندارید. پاسپورت تنها مدرک شناسایی شماست و حمل آن در سفر درون شهری به هیچ توصیه نمی شود.

در همه اتاق های هتل معمولا گاو صندوق ساده ای وجود دارد. شما می توانید تمامی مدارک شناسایی، حتی طلا و جواهرات را داخل آن قرار داده و قفل کنید.

 

کارت خوان ایرانی در استانبول

امکان تبدیل ریال به لیر در برخی صرافی های ترکیه وجود دارد، برخی تور لیدرها آشنایانی دارند که با آوردن دستگاه POS به درب هتل و دریافت وجه لیر به شما می دهند، بانک مرکزی ایران فعالیت تمامی کارت خوان های ایرانی در خارج را ممنوع کرده است. این افراد به صورت غیر قانونی اقدام به استفاده از POS های ایران می کنند. اگر 1% مجبور به استفاده از این روش شدید مطمئن شوید کارتی که از آن پرداخت می کنید دقیقا به اندازه پولی که میگیرید موجودی داشته باشد، ممکن است بعدا از اطلاعات کارت شما سو استفاده شود.

اگر شخصی سفر می کنید همیشه بلیط برگشت را به صورت اوپن تهیه کنید تا حداقل مشکل مالی برای خرید بلیط نداشته باشید، مقداری پول نقد همیشه کنار بگذارید و همه پول خود را خرید نکنید. 

 

امنیت استانبول

استانبول یکی از مقاصد گردشگری مهم دنیاست، وقتی در خیابان های آن قدم میزنید تقریبا از هر ملیتی خواهید دید. گردشگران برای بازدید از استانبول از سراسر دنیا به این شهر می آیند. حضور پلیس در مکان های شلوغ مانند خیابان ها اصلی، فروشگاه ها، بازار بزرگ استانبول و ایستگاه های مترو احساس می شود. امنیت این مکان ها توسط پلیس کاملا تحت کنترل است. برای حفظ امنیت موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • به هیچ وجه در ساعات پایانی روز یا شب تنها به مکان های خلوت نروید.
  • به هیچ وجه پول نقد زیاد در یک کیف پول نگذارید. همیشه احتمال سرقت وجود دارد.

 

جلوگیری از سرقت در مسافرت

سارقان همه جا هستند، از اتاق هتل تا خیابان، کشتی تفریحی، سینما، بازار و فروشگاه... برای کم کردن احتمال سرقت موارد زیر را در نظر بگیرید. 

  • بهترین راه استفاده از کارت های عابر است، متاسفانه هیچ بانک خارجی برای ایرانیان حساب باز نمی کند و شما چاره ای جز حمل پول نقد ندارید.
  • پول ها را یکجا نگه ندارید. اگر تنها نیستید پول ها را بین همسفران تقسیم کنید.
  • پول را در یک جیب نگذارید. همیشه مقداری پول برای خرج کردن داشته باشید.
  • کیف پول قلابی داشته باشید. در کیف پول قلابی مقداری پول برای خرج روزانه، کارت های اعتباری تاریخ گذشته، کارت کتابخانه و کلا چیز های بی ارزش بگذارید، درصورتی که به هر دلیل از شما زورگیری شد با کمی تاخیر کیف قلابی را بدهید و فرار کنید. تا زمانی که سارقان محتویات کیف را بررسی کنند شما از مهلکه گریخته اید.
  • پاسپورت را در گاو صندوق اتاق هتل بگذارید و فقط کارت هتل را همراه داشته باشید.

 

اسکندر کباب

استانبول شهر غذاست، شاید در لیست هیچ سایت یا مجله ای به این موضوع اشاره نشده باشد ولی هر گوشه و کنار این شهر رستوران است. یکی از غذاهای محبوب اسکندر کباب iskender kebab است. اسکندر کباب همان دونر کباب (کباب ترکی) است که با سس گوجه، ماست، نون پیتا یا بربری و در نهایتا با روغن زرد داغ سرو می شود.

یکی از رستوران های زنجیره ای مطمئن در استانبول برای خوردن اسکندر کباب، رستوران HD iskender است. این رستوران فقط اسکندرکباب سرو می کند. اسکندرکباب این رستوران در اندازه های مختلف قابل خرید است. کوچکترین بشقاب در تصویر بالا مشاهده می کنید. قیمت پرس کوچک اسکندرکباب در HD iskender بیست و پنج لیر است.

 

دونر کباب یا کباب ترکی

دونر به ترکی یعنی چرخنده، دونر کباب به گوشتی که به صورت عمودی میچرخد و از اطراف میپزد می گویند. کباب ترکی در ایران نیز وجود دارد و نیاز به توضیح بیشتری نیست. دونر کباب های خیابان استقلال عالی هستند.

استانبول چقدر بزرگ است؟

همین قدر کافی است که بدانید استانبول بیشتر از 7 برابر تهران مساحت دارد و جمعیت آن دوبرابر کلانشهر تهران است. استانبول بزرگترین شهر ترکیه و پنجمین شهر بزرگ جهان است. داشتن اطلاعات کافی درمورد روش های مسافرت در استانبول کمک زیادی به کاهش هزینه ها خواهد کرد. دقت کنید این شهر واقعا بزرگ است. سعی کنید تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا صرفه جویی کنید.

 

رستوران های زنجیره ای

بیشتر رستوران های مطرح دنیا در استانبول مغازه دارند، از مک دونالد تا KFC و Burger King در خیابان و فودکورت ها در دسترس هستند. با حجم و تنوع غذا در استانبول احتمالا اصلا به این فروشگاه سر نزنید. کیفیت این رستوران ها برخلاف تبلیغات زیادی که دارند اصلا جالب نیست. برای مثال چیزبرگرهای 14 لیری مک دونالد در حد و اندازه های چیزبرگر های میخوش هم نیستند.

از استانبول چه چیز هایی بخریم؟

با افزایش ارزش لیر نسبت به ریال خرید از ترکیه سخت شده است. برای مقایسه قیمت یک آب معدنی کوچک در تهران 1200 تومان و قیمت آب معدنی کوچک در استانبول 5 لیر است. قیمت آب معدنی کوچک در ترکیه 12.500 تومان خواهد بود که 10 برابر ایران است. در زیر لیست برخی اقلام که خرید انها هنوز به صرفه است آورده شده است.

 

تولیدات داخلی ترکیه

  • لباس، انواع برندهای lc waikiki، deFacto و ...
  • شکلات، برندهای metro و ...
  • قهوه ترک مانند mehmet efendi
  • بیسکویت های ترک
  • محصولات چرم داخلی ترکیه
  • کاسه و بشقاب سرامیکی-چینی

قیمت محصولات فوق با درنظر گرفتن لیر 2500 تومانی هنوز نصف قیمت داخل ایران است و قابل خرید هستند.

 

محصولات الکترونیکی تخفیفی

برخی محصولات به ترکیه وارد شده اند ولی در زمان های خاص با تخفیف به فروش می رسند، قیمت این محصولات نسبت به نمونه داخلی قابل قبول است.

تقریبا تمامی محصولات دنیا در استانبول پیدا می شود. برای بررسی باید به فروشگاه های بزرگ که در زیر آورده شده سر بزنید.

  • marmara forum
  • istanbul forum
  • capacity istanbul
  • media markt
  • D&R
  • BiM

تخفیف ترکیه

علامت تخفیف یا iNDiRiM را هر کجا دیدید بشتابید که قیمت مناسب است، تخفیف های استانبول کاملا واقعی است، برای مثال پلی استیشن با بازی RDR2 با تخفیف 1799 لیر به فروش می رسد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

فروم استانبول

یکی از مراکز خرید بزرگ شهر استانبول است که بیشتر برندهای معتبر ترکیه در آن مغازه دارند. برای مثال lc waikiki در سه طبقه از این فروشگاه بزرگ مغازه دارد. مغازه ها از طریق پله برقی به هم ارتباط دارند.

فروم استانبول یک نکته جالب دیگر دارد که هر طبقه از کل فروشگاه مخصوص یک سری محصول است، برای مثال طبقه زیرزمین محصولات کودک به فروش می رسد و مثلا ال سی کودک و خانم های باردار در طبقه زیر زمین است.

در زیرزمین فروشگاه بزرگ Carrefour نیز قرار دارد. این فروشگاه در تهران، اصفهان، مشهد و تبریز شعبه دارد و در ایران از نام تجاری هایپراستار استفاده می کند.

 

کنافه استانبول

کنافه kunafa شیرینی خاورمیانه‌ای است. در امپراطوری عثمانی مثل ترکیه یا مصر تهیه و مصرف می‌شود. این شیرینی خوشمزه با چایی به عنوان دسر بعد از غذا سرو می شود.

 

مردم استانبول

مردم استانبول بسیار خون گرم و مهمان نواز، با فرهنگ و مهربان هستند. ممکن است در برقراری ارتباط با آنها دچار مشکل شوید، انها به سختی انگلیسی صحبت می کنند. اگر ترکی بلد هستید به راحتی می توانید با آنها صحبت کنید کلمات مشابه زیادی وجود دارد. بیشتر مغازه دار ها برخوردهای زیادی با توریست ها دارند، توریست ها معمولا برای خرید به مغازه ها مراجعه می کنند، همه مغازه دار ها ماشین حساب دارند و از ان برای نمایش قیمت کالا ها به لیر استفاده می کنند. 

 

بعد از کسب اطلاعات اولیه درباره سفر به استانبول به این سوال میرسیم آیا با تور سفر کنیم؟

تمامی تورهای استانبول موارد زیر را شامل می شود.

  • پرواز رفت و برگشت
  • هتل
  • بیمه مسافرتی
  • ترانسفر فرودگاهی
  • گشت شهری با نهار رایگان

لازم است که موارد فوق به ترتیب توضیح داد شود.

 

پرواز رفت و برگشت به استانبول

زمان پرواز از فرودگاه امام خمینی به فرودگاه جدید استانبول تقریبا 3 ساعت است، ساعت ترکیه یک ساعت و 30 دقیقه از تهران عقب تر است، مثلا پروازی که 7 صبح از تهران به سمت ترکیه انجام می شود در ساعت 8:30 به وقت ترکیه در استانبول می نشیند، اختلاف ساعتی بین تهران و ترکیه به نفع ماست و زمان بیشتری برای گشتن دارید. معمولا تشریفات فرودگاهی و پیدا کردن تور لیدر و هماهنگی و رسیدن به هتل 3 ساعت زمان لازم دارد. 

بهترین ساعت پرواز به استانبول صبح است، به همین دلیل پرواز صبح مسافر بیشتری دارد و گرانتر است. اگر مثلا ساعت 18 پرواز کنید تا به هتل برسید ساعت 22 است و عملا روز اول تور را از دست می دهید.

برعکس این داستان در پرواز از فرودگاه استانبول به تهران وجود دارد. مثلا اگر پرواز شما 11 صبح باشد وقتی در تهران از هواپیما پیاده می شوید ساعت 16 است، اختلاف زمانی این بار اضافه می شود. البته این زمان زیاد مهم نیست. برای گرفتن تاکسی برگشت و ترافیک عصرگاهی تهران در نظر داشته باشید که ساعت مناسبی انتخاب کنید.

هر روز پرواز های زیادی از تهران به استانبول و برعکس انجام می شود. درحال حاضر هواپیمایی ماهان، قشم، اطلس جت و ترکیش پرواز دارند.

ترتیب قیمت بلیط پرواز استانبول از ارزان به گران

  • قشم
  • ماهان
  • اطلس جت
  • ترکیش

 

هتل استانبول

شهر استانبول بدلیل حجم بالای توریست تعداد زیادی هتل دارد، در برخی مناطق مانند میدان تقسیم و شیشلی تقریبا در هر کوچه یک یا دو هتل وجود دارد.

فروشنده تور به هر مکانی که قابل اجاره باشد هتل می گوید، حتما قبل از خرید تور این موارد را در نظر بگیرید.

  • هتل 3 ستاره استانبول مسافرخانه است، به هیج وجه نباید با هتل های 3 ستاره دوبی یا حتی شهرهای ایران مانند تبریز یا شیراز مقایسه شوند.
  • تمامی هتل ها در گوگل قابل بررسی هستند، حتما نظرات مسافران قبلی را بخوانید. امتیاز ها را بررسی کنید و درنهایت قیمت تمام شده را یکبار با لیر و یکبار با یورو حساب کنید.
  • مکان هتل از دو جنبه مهم است. حتما در نزدیکی ایستگاه مترو باشد. نزدیک یعنی با حداکثر 100 متر پیاده روی به ایستگاه دسترسی داشته باشید، شاید در تهران 1 کیلومتر پیاده روی مسافت زیادی نباشد ولی برخی مناطق استانبول رسما کوه است. شیب به قدری زیاد است که خودرو سواری به سختی بالا می رود. نکته دوم درباره مکان امنیت است، اگر می خواهید از حداکثر زمان روز استفاده کنید باید امنیت کافی برای مراجعه در شب به هتل را داشته باشید اگر هتل در کوچه و پس کوچه و دور از دسترس باشد باید تاکسی بگیرید که هزینه بالایی دارد.
  • داشتن 4 ستاره ملاک کافی برای کیفیت نیست، حتما نظرات را بررسی کنید، برخی هتل/مسافرخانه ها با مسافران قبلی برخورد مناسبی نکرده اند.
  • از امکان گوگل استریت استفاده کنید تا موقعیت هتل را به خوبی شناسایی کنید. حتی می توانید تا ایستگاه مترو حرکت کنید.

 

بیمه مسافرتی

تور ها همه مسافران را تا سقف 10.000 دلار بیمه می کنند. اگر به هر دلیل در هنگام سفر دچار بیماری شدید و به بیمارستان مراجعه کردید یا به هردلیل در بیمارستان بستری شدید بیمه امکان سفر یکی از آشنایان برای ملاقات شما را فراهم می کند. در موارد خاص دیگری نیز بیمه مورد استفاده است که در بیمه نامه با جزئیات آورده شده است. هزینه این بیمه نامه ها بسیار پایین است.

 

ترانسفر فرودگاهی

برای انتقال از فرودگاه مقصد به هتل و برگشت از هتل به فرودگاه به ترانسفر نیاز دارید. تورهای مسافرتی معمولا با شرکت واسطی هماهنگی برای جابجایی را انجام می دهند. این شرکت ها معمولا گشت شهری را نیز انجام می دهند.

در صورتی که تور ندارید می توانید از اتوبوس های havaist برای رسیدن به Yenikapı اولین ایستگاه خط مترو M2 استفاده کنید.

 

گشت شهری با نهار رایگان

گشت شهری تورها معمولا شامل سوار شدن درب هتل و رفتن به 3 فروشگاه اصلی شهر است. در یکی از فروشگاه ها با نهار ارزان قیمتی نیز پذیرایی خواهید شد. در نهایت ساعت 3 یا 4 بعد از ظهر نیز به هتل برمیگردید.

 

تور استانبول

تورها معمولا پرواز های عصر را انتخاب میکنند تا هزینه پرواز پایین تری پرداخت کنند، تا حد امکان سعی می کنند هتل های ارزان تری انتخاب کنند و نکته جالبی که حتی تور لیدری که برای گشت شهری شمارا به فروشگاه میبرد با فروشگاه هماهنگ شده و پورسانتی نیز از آنجا دریافت می کند.

تمامی مراحل سفر توسط خود شما نیز قابل انجام است. گرفتن پرواز های ماهان و قشم بسیار آسان است و به راحتی می توانید از طریق کارت بانکی پرداخت کنید. اگر کمی در سایت های فروش بلیط هواپیما چرخ بزنید حتی پرواز های اطلس جت یا ترکیش نیز با قیمت مناسب قابل خرید با ریال هستند.

بیمه مسافری توسط شرکت های داخلی مانند بیمه پاسارگاد یا سامان قابل انجام است.

ترنسفر فرودگاهی توسط اتوبوس و از طریق کارت های استانبول-کارت قابل انجام است. حتی اگر استانبول کارت ندارید می توانید بلیط تهیه کنید.

گشت شهری با مترو و وسایل نقلیه عمومی قابل انجام است.

رزرو هتل از طریق سایت های ایرانی و پرداخت ریال امکان پذیر است. رزرو خانه از طریق AirBnb یا سایت هایی مانند Booking.com بدون اطلاعات کارت بانکی نیز میسر است. در بدترین حالت حتی اگر هتلی رزرو نکردید هم مشکلی نیست، استانبول بی نهایت هتل و مهمان پذیر دارد و غیرممکن است بدون جا بمانید.

تورهای مسافرتی تقریبا 100% هزینه را به عنوان سود در نظر می گیرند. اگر کمی وقت بگذارید می توانید با هزینه کمتر یا زمان بیشتری در استانبول بمانید.

 

عوارض خروج از کشور

هزینه عوارض خروج از کشور در سال

  • بار اول، 220 هزار تومان
  • بار دوم، 330 هزار تومان
  • بار سوم و بیشتر، 440 هزار تومان

 

در این مقاله سعی شده واقعیت ها درباره سفر به استانبول گفته شود. در انتها خلاصه ای از مقاله آورده شده است که اگر حوصله خواندن کل مقاله را ندارید این بخش را حتما مطالعه کنید

 

صفر تا صد سفر به استانبول

  • ترکیه برای ایرانیان نیازی به ویزا ندارد.
  • امکان سفر به استانبول بدون تور وجود دارد. باید بلیط، هتل و بیمه مسافری بگیرید.
  • استانبول-کارت از ایستگاه مترو یا اتوبوس بخرید.
  • آب معدنی از ایران ببرید.
  • فقط در صرافی یا Döviz پول مبادله کنید.
  • لباس، شکلات، ظروف سرامیکی/چینی و قهوه بخرید.
  • غذای محلی بخورید، کیفیت غذاهای مک دونالد یا KFC خیلی پایین است.
  • به مکان هتل دقت کنید، بهتر است در نزدیکی (100 متری) ایستگاه مترو باشد.
  • BiTaksi نصب کنید.
  • حتما به بازار بزرگ استانبول بروید.
  • قهوه را از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.
  • قبل از رزرو هتل نظرات مهمانان قبلی را کامل بخوانید.
  • هتل های 3 ستاره در استانبول و  تور استانبول  مسافرخانه هستند.

گلیازی بورسا و اولوداغ Uludağ از لوکیشن های سریال  عروس استانبول است . اگر در فصل زمستان به ترکیه می روید یا در جستجوی تورهای استانبول  ارزان هستید و متوجه می شوید که تورهای زمستان ارزان تر هستند می توانید به مکان های جذابی مثل اولوداغ بروید که تفریحات زمستانی جذابی دارد.

نظرات

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ چه چیزی به ترکیه ببریم؟ برای راحت تر شدن تعطیلات و جلوگیری از دردسر چه چیزی با خود به ترکیه ببریم

۱۴۰۰/۱۰/۱۸طبیعتاً به شما یادآوری نمی کنیم که پاسپورت یا لباس شنا را با خود به ساحل ببرید. این امری بدیهی و عادی است. ما در مورد چیزهای مفیدی صحبت خواهیم کرد که گردشگران اغلب فراموش می کنند یا حتی از مزایای بالقوه آنها اطلاعی ندارند

۱۴۰۰/۱۰/۱۸حوله ساحلی خودتان می توانید یک حوله ساحلی را با سپرده - معمولاً 20 دلار یا یورو - از هتل قرض بگیرید. در صورت مفقود شدن حوله، هتل مبلغ واریزی را پس نمی دهد. و موارد تلفات در بین گردشگران مکرر است. چرا اینطور است؟ برخی از گردشگران بر این باورند که به کارکنان هتل دستور داده شده است که حوله ها را بردارند تا پول اضافی برای هتل به دست آورند. شاید اینطور باشد، اما اکنون وارد "تئوری های توطئه" نخواهیم شد. اغلب حوله ها به دلایل بی اهمیت گم می شوند. تمام حوله های هتل یکسان است. برخی از گردشگران ممکن است به اشتباه حوله شخص دیگری را ببرند. خود شخصی حوله ای را گم کرده است و می خواهد حوله شخص دیگری را در کیوسک تحویل دهد تا سپرده خود را دریافت کند. و بسیاری از گردشگران به دلیل سهل انگاری حوله های خود را گم می کنند. برای جلوگیری از چنین مواردی توصیه می کنیم در صورت امکان حوله ساحلی خود را همراه داشته باشید. چرا «تا حد امکان» می نویسیم؟ حوله ها معمولاً از نظر وزن و حجم بزرگ هستند و همیشه جایی برای آنها در چمدان وجود ندارد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸کپی اسناد و مدارک قبل از سفر از گذرنامه ها اسناد و مدارک کپی بگیرید. این کپی ها را جدا از اسناد اصلی نگه دارید. چرا این مورد نیاز است؟ در صورت مفقود شدن (سرقت) اصل مدارک در تعطیلات. در این مورد، سفارت (یا کنسولگری) باید یک سند "گواهی بازگشت " که معمولاً START نامیده می شود، دریافت کند. برای دریافت START، باید شخصا با سفارت تماس بگیرید. یعنی اگر چند نفر از اعضای خانواده گذرنامه خود را گم کرده باشند، پس همه باید به سفارت بروند، نمی توان یکی را برای دریافت START برای همه فرستاد. اگر پاسپورت داخلی خود را همراه دارید، START روزانه در سفارت صادر می شود. اما همه گردشگران نمی خواهند پاسپورت داخلی خود را با خود ببرند. اگر پاسپورت ندارید، باید از طریق "شناسایی و تابعیت" بگذرید. برای این کار، سفارت پرس و جو می کند که ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اگر کپی پاسپورت خود را دارید، در بدترین حالت چند روز دیگر START صادر خواهد شد. حتی اگر نسخه ای وجود نداشته باشد، مدت زیادی صبر خواهید کرد - گاهی اوقات تا یک ماه. نتیجه گیری: از گذرنامه ها کپی بگیرید. یا حداقل با گوشی هوشمند خود از صفحات اصلی گذرنامه ها عکس بگیرید، این هم کمک می کند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸خورشید جنوب موذی است، و حتی برای ایرانی هایی که به آن عادت ندارند، موذیانه تر است. برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی باید نهایت دقت را انجام داد. یادآور می‌شویم که موارد آفتاب سوختگی بیمه نیستند، با هزینه شخصی درمان می‌شوند. در ماه های تابستان، خورشید از ساعت 12 تا 15 بیشتر فعال است. بنابراین توصیه می کنیم صبح قبل از ناهار و یا بعد از ظهر تا عصر آفتاب بگیرید. اوج فعالیت خورشید بهتر است در زمان ناهار یا سرگرمی سپری شود. یا حتی به عنوان یک گزینه - زیر یک چتر آفتاب بگیرید. از ضد آفتاب استفاده کنید. برای بزرگسالان، SPF مطلوب 30-40، برای کودکان - 50-60 است. فراموش نکنید که محافظت از کرم موقتی است، پس از یکی دو ساعت باید دوباره استفاده شود. بیشتر حرکت کنید، قسمت های مختلف بدن را در معرض اشعه خورشید قرار دهید. بنابراین برنزه شدن یک دست تر می شود و احتمال سوختگی به شدت کاهش می یابد. در سفرها حتماً طوری لباس بپوشید که شانه هایتان پوشیده باشد. شانه ها آسیب پذیرترین محل برای سوختگی در بدن هستند، زیرا به هر طرف که بچرخید، شانه ها همیشه در معرض نور مستقیم خورشید خواهند بود. کلاه لبه بلند زنانه محافظی فوق العاده و اکسسوری زیبایی است.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸بسیاری از افراد فکر می کنند که ترکیه همیشه آفتابی، همیشه گرم، همیشه بدون بارش است. اما این فقط در ماه های تابستان است. در ماه های زمستان ممکن است هوا اصلا خوب نباشد. در استانبول دمای زمستان سرد است و حتی تقریباً هر زمستان برف می آید. اگر در زمستان به استانبول پرواز می کنید، لباس گرم بپوشید. البته، با یک کت خز یا یک کت ضخیم عرق خواهید کرد. آنتالیا و سایر استراحتگاه های دریای اژه و مدیترانه گرمتر هستند. در اینجا هیچ برف و دمای یخبندان وجود ندارد، اما دمای + 5-7 درجه سانتیگراد مکرر است. علاوه بر این، رطوبت بالایی در ساحل وجود دارد و سرما را می توان بسیار شدیدتر احساس کرد. بادهای سرد مکرر از دریا نیز به سرما می‌افزایند. برای استراحتگاه های زمستانی ما یک ژاکت گرم و یک ژاکت زمستانی سبک را توصیه می کنیم. در آنکارا در زمستان از -5 تا +5 سانتیگراد. با این حال، رطوبت زیادی وجود ندارد و باد آنقدر تند نیست. در زمستان در آنکارا همانطور که در خانه در دمای -5 درجه لباس می پوشید، لباس بپوشید. همچنین می خواهیم به گردشگرانی که در ماه می یا اکتبر سفر می کنند هشدار دهیم. در این ماه ها در استراحتگاه ها در شب ساعت + 12-14 است. برای پیاده‌روی‌های شبانه و فعالیت‌های خارج از منزل، ژاکت یا سایر وسایل گرم به همراه داشته باشید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸اسکناس های کوچک دلار یا یورو همراه داشته باشید در برخی از هتل های ترکیه، کارکنان هتل عمدا گردشگران را در اتاق های بدتر قرار می دهند و اتاق های خوب را نگه می دارند. سپس به درخواست مهمان برای نقل مکان به یک اتاق خوب، با انگیزه نداشتن اتاق آزاد، مخالفت می کنند. مشکل معمولاً با دادن رشوه کوچک به کارمندی در میز پذیرش حل می شود. معمولاً شما 10 یا 20 دلار می دهید و آنها یک اتاق واقعاً زیبا در اختیار شما قرار می دهند. طبیعتا! ما خوانندگان خود را به انجام این کار تشویق نمی کنیم. ما عموماً با فساد در هر شکل و مظهر مخالفیم. اما اگر از این راه برای حل مشکل راضی هستید، اسکناس های کوچک دلار یا یورو تهیه کنید. خودتان می دانید که در چنین شرایطی هیچکس باقی مانده اسکناس درشت را پس نمی دهد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸در اوج گرمای روز، شن‌های ساحل و کاشی‌های کنار استخر به اندازه‌ای گرم می‌شوند که راه رفتن روی آن‌ها با پاهای برهنه ممکن است دردناک باشد و حتی ممکن است دچار سوختگی‌های خفیف شوید. حتماً دمپایی برای راه رفتن روی شن و کاشی تهیه کنید. توصیه می کنیم دمپایی های ارزان قیمت را با خود همراه داشته باشید تا از گم شدن آن ها ناراحت نشوید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ چه چیزی به ترکیه ببریم؟ در مسافرت به ترکیه اگر کودکی همراه دارید غذای کودک ببرید. مشکلاتی در مورد غذای کودک در ترکیه وجود دارد. توصیه می کنیم یک انبار غلات و پوره سیب زمینی همراه خود داشته باشید تا در هزینه، زمان و اعصابتان صرفه جویی کنید. اول اینکه غذای کودک در ترکیه گرانتر است. بسته بندی فرنی بچه - 14-20 لیر پوره میوه و سبزیجات - از 2.5 تا 10 لیر در هر عدد. (20 ژوئن 2021 - آخرین به روز رسانی) ثانیاً نوشته های روی بسته های غذای کودک به زبان ترکی است و حتی درک این که چه نوع پوره ای است یا چه نوع فرنی است دشوار است. ثالثاً، هر فروشگاهی غذای کودک نمی فروشد. حتی در سوپرمارکت های بزرگ، مجموعه محدود است. اگر در یک سوپرمارکت بزرگ معمولا 3 گالری برای غذای کودک و وسایل بهداشتی وجود دارد، در یک سوپرمارکت در ترکیه فقط یک گالری وجود دارد. گاهی غذای کودک را می توان در داروخانه ها پیدا کرد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ در مسافرت به ترکیه چه چیزی همراه خود ببریم؟ اگر فقط برای دراز کشیدن در ساحل به ترکیه سفر می کنید، بعید است که دوربین دوچشمی به کارتان بیاید. اما در سفرها بسیار مفید خواهد بود. بسیاری از مناظر ترکیه بسیار بزرگ هستند و دیدن برخی از عناصر دوردست دشوار است. نمونه های قابل توجه گنبد و موزاییک های بالایی در ایاصوفیه یا گنبد، محراب و دیوار کعبه در مسجد کبود یا مسجد سلیمانیه است . همچنین با دوربین دوچشمی تماشای مناظر کوه تاهتالی در کمر، برج گالاتا در استانبول، برج کیزی کوله در آلانیا بسیار جالب تر است . این روزها خرید دوربین دوچشمی آسان است، آنها نه تنها در فروشگاه های تخصصی، بلکه در فروشگاه های لوازم الکترونیکی و فروشگاه های اینترنتی بزرگ نیز به فروش می رسند. به عنوان مثال، در OZON، Pleer.ru، Eldorado، M-Video. سوال این است که کدام یک را بخریم و قیمت آن چقدر است. انتخاب دوربین دوچشمی آسان است. دو پارامتر وجود دارد: بزرگنمایی و قطر لنز. هر چه این دو پارامتر بیشتر باشد، بهتر است. اکنون مقرون به صرفه ترین مدل ها دارای قطر لنز 20-25 میلی متر و بزرگنمایی 6x-8x هستند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹در ترکیه پشه وجود دارد.اما پشه ها معمولا مشکلات بزرگی برای گردشگران ایجاد نمی کنند. احتمال وجود پشه به شدت به استراحتگاه خاص و آب و هوای فعلی بستگی دارد. سال‌هایی وجود دارد که پشه‌ها نادر هستند، سال‌ها تهاجم واقعی پشه‌ها در استراحتگاه‌ها وجود دارد. بنابراین توصیه نمی کنیم چمدان خود را با مواد دافع حشرات پر کنید. کافی است یک دستگاه کوچک دافع حشره با خود ببرید تا در اتاق خود قرار دهید. اگر با پشه ها نه تنها در اتاق، بلکه عصرها در خیابان نیز مشکل دارید، می توانید اسپری یا پماد را از داروخانه خریداری کنید. هیچ مشکلی با این بودجه در ترکیه وجود ندارد، اما ممکن است پیدا کردن یک داروخانه در مناطق کوچک استراحتگاه مشکل باشد. برخی از گردشگران از مالاریا بسیار می ترسند و اگر پشه ای آنها را نیش بزند به سراغ دکتر می روند. اینجا می خواهیم خیال شما را راحت کنیم. در استراحتگاه های دریای اژه و استانبول، هیچ موردی از مالاریا به هیچ وجه ثبت نشده است. در دهه های اخیر تنها موارد کمی در استراحتگاه های مدیترانه ای وجود داشته است. واضح است که نیازی به ترس از مالاریا نیست.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹توالت عمومی در ترکیه/// در هتل ها، در توالت ها دستمال توالت همیشه در دسترس است. اگر قرار نیست هتل را ترک کنید، پس این توصیه ارزشی ندارد. اگر قصد بیرون رفتن دارید حتما بخوانید. با این حال، توالت های عمومی کمی متفاوت به نظر می رسند. در توالت های مرکز استانبول در نزدیکی بازار بزرگ دستمال توالت دارند.اما در حاشیه، توالت ها اغلب اصلا دستمال توالت ندارند، فقط یک شلنگ فلاشینگ دارند. طبیعتا اکثر گردشگران از این وضعیت راضی نیستند. بنابراین، دستمال توالت را با خود ببرید. بسیاری از گردشگران با تجربه که این ویژگی را می دانند، ترجیح می دهند دستمال یا دستمال کاغذی را در بسته قرار دهند، این عملی تر است - فضای کمتری را اشغال می کنند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹در مسافرت به ترکیه دستمال مرطوب ضد عفونی کننده یک کشور توریستی همیشه زمینه باکتریایی متفاوتی دارد. به برخی از گردشگران کشورهای اروپایی توجه کنید. آنها نه تنها دست ها، بلکه بشقاب ها و کارد و چنگال ها را با دستمال مرطوب ضد عفونی کننده پاک می کنند. و گردشگران با کودکان سعی می کنند هر چیزی را که کودکان لمس می کنند پاک کنند. به نظر شما این پارانویا است؟ نه، عقل سلیم است . هیچ کس نمی خواهد در تعطیلات بیمار شود، بنابراین بهتر است از خود محافظت کنید و دستمال مرطوب ضد عفونی کننده کمک خواهد کرد. به طور طبیعی، هیچ کس تضمین 100٪ در برابر بیماری ها را نمی دهد، برای این کار باید یک لباس فضایی با خود ببرید. اما شما می توانید شانس ابتلا به بیماری را کاهش دهید. بهتره در امان باشی خود ترک ها اغلب از ادکلن لیمویی برای محافظت از خود در برابر باکتری ها استفاده می کنند. این ادکلن را می توان در هر سوپرمارکتی با قیمت 30 لیر در لیتر خریداری کرد. ادکلن حاوی مقدار زیادی الکل است، از این رو خواص ضد عفونی کننده آن است. اگر می خواهید با استفاده از روش های ترکی از خود در برابر باکتری ها محافظت کنید، حتما خرید کنید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹در مسافرت به ترکیه کفش های راحت بپوشید در تورهای گردشگری ترکیه باید نه زیاد، بلکه خیلی زیاد راه بروید. علاوه بر این، زمین زیر پا اغلب سنگی خواهد بود. کفش ها باید از قبل استفاده شده باشند، این توصیه برای همه گردشگران با تجربه شناخته شده است. تاول پا در وسط گردش بسیار ناخوشایند است. به ضخامت کفی که نباید خیلی نازک باشد توجه کنید. اغلب شما مجبور هستید در جاده های سنگی راه بروید و راه رفتن با کفش هایی با کفی نازک دردناک خواهد بود. برخی از گردشگران با دمپایی ساحلی به گردش می روند. ما این گزینه را توصیه نمی کنیم، زیرا پاها به سرعت در گرد و غبار و شن فرو می روند، که خیلی خوشایند نیست. به طور جداگانه، ما می خواهیم به کسانی که مایل به رفتن به پاموکاله هستند هشدار دهیم . در اینجا شما بر روی سنگ تراورتن - رسوبات گچ قوی - راه خواهید رفت. اینجا خیلی لغزنده است طبق قوانین، راه رفتن روی تراورتن در پاموکاله فقط با پای برهنه مجاز است، اما نگهبانان به دقت نظارت نمی کنند و گردشگران با دمپایی یا چکمه راه می روند. و اگر کفش هایی با کف صاف بپوشید، سطح آن مانند یخ می شود.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹در سفر به ترکیه جعبه کمکهای اولیه همراه داشته باشید. - ضد عفونی کننده - داروهایی برای عادی سازی دستگاه گوارش. شما هرگز نمی دانید واکنش به غذاهای محلی چه خواهد بود. - ضد حساسیت در هر صورت، آلرژی ممکن است برای هر چیزی رخ دهد. - وسیله ای ساده برای درمان زخم ها. یک چسب معمولی و یک بانداژ به خوبی کار خواهند کرد. - مسکن. - داروهایی که نیاز دارید، با در نظر گرفتن بیماری ها و ویژگی های شخصی شما. برخی از سایت ها توصیه هایی برای مصرف یک ضد تب دارند. ما این را اختیاری در نظر می گیریم. اگر درجه حرارت بالا ظاهر شد، اکیداً توصیه می کنیم خود درمانی نکنید، بلکه با پزشک بیمه تماس بگیرید. این می تواند بسیار جدی باشد. در موارد درد شدید در معده یا روده نیز نیازی به خوددرمانی ندارید. با پزشک تماس بگیرید، مسمومیت می تواند جدی باشد.

۱۴۰۰/۱۰/۲۰قوانین ایمنی کووید در متروی استانبول از اکتبر 2020، پوشیدن ماسک و حفظ فاصله 1.5 متری در متروی استانبول اجباری است. برخی از صندلی ها دارای تابلوهایی هستند که از شما می خواهند اشغال نکنید. آیا مردم استانبول از این قوانین پیروی می کنند؟ برخی انجام می دهند، برخی نمی کنند. در ورودی، نگهبانان و پلیس معمولا از شما می خواهند که ماسک بزنید. اما پس از ورود عده ای ماسک خود را برمی دارند. در رسانه هااطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه دیگر نمی توان از حمل و نقل در ترکیه در حالت ایستاده استفاده کرد. این کاملا درست نیست. شما نمی توانید در حالت ایستاده در آن دسته از وسایل حمل و نقل که در آن حفظ فاصله غیرممکن است، به عنوان مثال، در dolmus (مینی بوس) سوار شوید. می توانید در حالت ایستاده سوار مترو شوید.

۱۴۰۰/۱۰/۲۰آیا متروی استانبول برای گردشگران مناسب است؟ کاملا راحت است. متروی استانبول تقریباً همیشه رایگان است و حتی در ساعات شلوغی . از نظر هزینه سفر، مترو بسیار ارزانتر از تاکسی است. تقریبا تمام ایستگاه های زیرزمینی مجهز به پله برقی و آسانسور هستند. همه ایستگاه ها دارای تابلوهای اطلاعاتی هستند که می توانید زمان رسیدن قطار بعدی را در آن مشاهده کنید.

۱۴۰۰/۱۲/۳در قلب ترکیه، مناظر شگفت انگیز مریخی کاپادوکیه قرار دارد. گفته می شود که آنها الهام بخش جورج لوکاس کارگردان جنگ ستارگان بوده اند. کوه‌های آتشفشانی با شکل‌ها و رنگ‌های باورنکردنی، «قارچ‌های» سنگی معروف و کل شهرهای غار، حتی مشکل پسند‌ترین مسافران را نیز شگفت‌زده خواهند کرد. در اینجا می توانید به راحتی، راحت و ارزان (از 30 دلار برای دو نفر) در یک هتل غار واقعی زندگی کنید. کاپادوکیه نام تاریخی این منطقه منحصر به فرد در شرق آسیای صغیر است که از دوران باستان تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفته است. این چشم انداز با ظاهر بسیار جالب منشأ آتشفشانی و صومعه های غار گسترده ای که قدمت آن ها به زمان مسیحیان اولیه باز می گردد (قدمت آنها به هزاره اول پس از میلاد برمی گردد) مشخص می شود.

۱۴۰۰/۱۲/۳ترکیه زادگاه گربه های آنگورای سفید برفی است. این نژاد بیش از 500 سال قدمت دارد، گنجینه ملی محسوب می شود و نام خود را از نام قدیمی آنکارا (آنگورای سابق) گرفته است. گربه‌های آنگورا در کاخ‌های سلاطین از ارزش خاصی برخوردار بودند و حتی اجازه ورود به مساجد را داشتند. آنها به عنوان یک هدیه بسیار گران قیمت و با ارزش به خانواده های اشرافی و افراد تاج دار داده می شد. به لطف چنین هدایایی بود که گربه های آنگورا برای اولین بار به اروپا و روسیه آمد. یک واقعیت جالب گربه های بی خانمان کمی در ترکیه وجود دارد، اما همه آنها عقیم شده و توسط ساکنان محله محافظت می شوند. گربه ها مجاز به ورود به هر موسساتی هستند، در این کشور از آنها تجلیل می شود.

۱۴۰۰/۱۲/۳یکی از جا های دیدنی ترکیه ، شگفتی های طبیعی منحصر به فرد کوه پاموکاله است. وقتی از دور یا در عکس به تفرجگاه پاموکاله نگاه می کنید، به نظر می رسد که قلعه بزرگی را در مقابل خود می بینید که از غوزه های پنبه ای کرکی ساخته شده است. این مکان همچنین "استخر کلئوپاترا" نامیده می شود - طبق افسانه، در اینجا بود که ملکه مصر زیبایی و جوانی را به تصویر کشید. تاکنون همه می توانند در استخر معروف کلئوپاترا درست در میان ستون های عتیقه واقعی شهر باستانی هیراپولیس شنا کنند. این سایت طبیعی و فرهنگی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو با مساحتی حدود 1077 هکتار در استان دنیزلی در جنوب غربی کشور واقع شده است.شامل چشمه های گرم پاموکاله با دمای آب 36 درجه سانتیگراد، مخازن پلکانی تشکیل شده از سنگ تراورتن و همچنین قلمرو شهر باستانی هیراپولیس است.

۱۴۰۰/۱۲/۳رقص دراویش چرخان......... در ترکیه، به ویژه در شهر قونیه، می توانید یکی از عرفانی ترین رقص های جهان را ببینید - دراویش چرخان معروف که راهبان سرگردان، زاهدان و شفا دهندگان به حساب می آیند. این آیین رقص مذهبی در حال حاضر بیش از 800 سال قدمت دارد و یک چرخش طلسم‌کننده طولانی یکی از راه‌های نزدیک‌تر شدن به روشنایی الهی است. لباس و حرکات رقص دراویش مملو از نمادگرایی است. رقصندگان کلاه هایی می پوشند که از موی شتر ساخته شده است. آنها sikke نامیده می شوند، رنگ آنها مربوط به یک فرقه خاص است. همه دراویش در لباس‌های نخی سفید با دامن بلند و زیبا می‌رقصند: این لباس نماد کفنی است که مردگان در آن پیچیده شده‌اند. در هنگام رقص، دراویش از پای چپ به عنوان پای فشاری استفاده می‌کنند تا حرکت چرخشی به بدن بدهد و به این ترتیب دور پای راست می‌پیچند. چرا در رقص نیم ساعته سرگیجه نمی گیرند؟ خم شدن جزئی سر به یک طرف به آنها کمک می کند تا از سرگیجه جلوگیری کنند. رقصندگان آینده از سنین جوانی در صومعه ها آموزش می بینند.

۱۴۰۰/۱۲/۳استانبول بی نظیر........ استانبول (با نام مستعار بیزانس، قسطنطنیه، تزارگراد، روم جدید) تنها شهر جهان است که در دو بخش جهان به طور همزمان - اروپا و آسیا واقع شده است. همچنین تنها شهری است که پایتخت سه امپراتوری بزرگ بود: روم، بیزانس و عثمانی. استانبول در سال 2010 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. ترک ها آنقدر استانبول را دوست دارند که حتی در مورد پایتخت خود آنکارا شوخی می کنند که "بهترین چیز در آنکارا جاده استانبول است." در مورد فهرست میراث جهانی یونسکو، این فهرست شامل مناظر منفرد نیست، بلکه کل مناطق تاریخی استانبول را شامل می شود. چهار مورد از آنها وجود دارد: پارک باستان شناسی با مسجد آبی، کاخ توپکاپی، هیپودروم کنستانتین و کلیساهای قرن ششم پس از میلاد، محله سلیمانیه با مسجدی به همین نام، مسجد شهزاده و قنات والنتا.

۱۴۰۰/۱۲/۳جالب: استانبول بارها و بارها در رتبه بندی متاهل ترین شهرهای جهان "نقره" دریافت کرده است: بیش از 650 هزار زوج هر سال در اینجا عروسی می کنند. شاید همه اینها به دلیل رشد اقتصادی ثابت و فراوانی بسته های عروسی سودآور باشد، یا شاید عشق فقط در اینجا موج می زند. لاس وگاس در رتبه ازدواج "طلا" را دارد، توسکانی "برنز" را دارد و نقره به این سه شهر ، پاریس، کانبرا و مکزیکوسیتی می رسد.

۱۴۰۰/۱۲/۳قهوه ترک توسط یونسکو به عنوان یک ارزش منحصر به فرد و یک مورد از میراث فرهنگی ناملموس شناخته شده است. این ترک ها بودند که cezve (ظرف جوشاندن قهوه )را اختراع کردند (ما اغلب آن را ترک می نامیم که از نظر تاریخی درست نیست) و قهوه را در قرن هفدهم به اروپا آوردند. برخلاف تصور رایج، قهوه ترک فقط یک دستور تهیه است و نه یک نوع مستقل از دانه های قهوه یا برشته کردن آنها. قهوه ترک در سرتاسر جهان محبوب است، اما بیشترین توزیع آن در خاورمیانه، شمال آفریقا، و همچنین در قفقاز، بالکان و سایر مناطقی که در گذشته بخشی از امپراتوری عثمانی بودند، وجود دارد. راه اصلی برای تهیه نوشیدنی قهوه (در cezve) بوده است.

۱۴۰۰/۱۲/۳بسیاری هلند را زادگاه لاله ها می دانند، اما اینطور نیست. مورخان معتقدند که پیاز گل لاله در سال 1562 از استانبول به شهر آنتورپ بلژیک آورده شده است. برای مدت طولانی، صادرات پیاز گل لاله به خارج از امپراتوری عثمانی ممنوع بود، و به همین دلیل قاچاقچیان حتی با اعدام روبرو می شدند. تا قرن شانزدهم این گل در هلند ظاهر شد. لاله (لاله) نام رایج زنانه در ترکیه است.

۱۴۰۰/۱۲/۳هر ساله در ترکیه در استانبول جشنواره لاله در فصل بهار برگزار می شود. میدان های شهر به رودخانه های رنگارنگ گل تبدیل می شوند. گل لاله اغلب در زیورآلات و نقش ها استفاده می شود. آنها نمای خانه ها و محل ها را تزئین می کنند و در ساخت جواهرات نیز استفاده می شوند. در گذشته، سلاطین برای تأکید بر جایگاه ویژه زنان مورد علاقه خود، چنین جواهراتی را به همسران خود می دادند. تزیینات به شکل لاله در آن روزگار فقط برای اعضای سلسله سلطان قابل استفاده بود.

۱۴۰۰/۱۲/۳کمتر کسی می داند که ترکیه یکی از اولین خطوط متروی جهان را دارد. مترو در استانبول یک فونیکولر زیرزمینی است، اگرچه گاهی اوقات به آن خط مترو تمام عیار نیز گفته می شود. در سال 1875 افتتاح شد و تنها دو ایستگاه دارد - پایین (کاراکوی) و بالا (بی اوغلو). این تونل بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول است. می توانید کرایه آن را با کارت های حمل و نقل استانبول کارت پرداخت کنید. افتتاح رسمی تونل در 17 ژانویه 1875 به عنوان یک تعهد خصوصی انجام شد. در سال 1939 تونل ملی شد و بخشی از شرکت حمل و نقل شهر شد.

۱۴۰۰/۱۲/۳تا پایان دهه 1960 ، فونیکولر زیرزمینی به شکل تقریباً بدون تغییر - با نیروی بخار کار می کرد ، اما در سال 1968 راه آهن زیرزمینی برای بازسازی بسته شد. با افتتاح جدید در سال 1971، به طور قابل توجهی مدرن شد و به نیروی الکتریکی منتقل شد. نوسازی دیگری که عمدتاً مربوط به تقویت مقاومت لرزه ای سازه است، در سال 2007 انجام شد. در حال حاضر، تونل همراه با وسایل حمل و نقل عمومی مدرن تر در استانبول مانند فونیکولار Kabatas-Taksim، متروی استانبول و یک تراموای مدرن به کار خود ادامه می دهد. در سال 2015، تونل روزانه 15000 نفر را جابجا می کرد که بالغ بر 5.5 میلیون مسافر در سال بود. راه آهن زیرزمینی به عنوان یک جاذبه محلی، گردشگران را به خود جذب می کند.

۱۴۰۰/۱۲/۳کوچکترین دریای جهان ....... دریای مرمره که با ترکیه هم مرز است تنها 280 کیلومتر طول دارد. عرض آن حتی کمتر است - حدود 80 کیلومتر. با وجود چنین اندازه کوچک، دریای مرمره در برخی مکان ها بسیار عمیق است. در بازدید از مجموعه کاخ توپکاپی بخشی از این دریا را خواهید دید. این مخزن نام خود را از نام یونانی باستان جزیره مرمره گرفته است که در ترجمه به معنای "سنگ درخشان" است. در این مکان بود که ساکنان روم باستان بیش از یک و نیم هزار سال پیش کوه هایی از یک سنگ شگفت انگیز را کشف کردند که آنها را هدیه ای از خدایان می دانستند. طی یک دوره طولانی توسعه، مردم سنگ مرمر و گرانیت را در جزیره برای ساختن کاخ ها، تابوت ها و پایه ها استخراج کردند. شایان ذکر است که سنگی مشابه از نظر کیفیت و ویژگی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

۱۴۰۰/۱۲/۳جا های دیدنی ترکیه..... آرارات بسیاری از مردم می دانند که کوه آرارات نماد ارمنستان است. اما همه به یاد نمی آورند که این مکان در قلمرو ترکیه واقع شده است، اگرچه زمانی متعلق به ارمنستان بود. طبق کتاب مقدس مسیحیان، آرارات قله ای است که کشتی نوح پس از طوفان به آن فرود آمد. کوه آرارات و مناطق مجاور آن یک نقطه عطف تاریخی محبوب است و هدف بسیاری از مسافرانی که می خواهند مناظر زیبا را تحسین کنند و سلامت خود را بهبود بخشند، از کاخ اسحاق پاشا، قلعه فرقه بیازت دیدن کنند.

در ادامه بخوانید...

کار در ترکیه

در

قبل از بررسی فرصت های شغلی در ترکیه باید شرایط کاری در ترکیه را بدانید، اصلا امکان کار برای ایرانی ها فراهم است؟

 

آیا امکان کار برای ایرانی ها در ترکیه وجود دارد؟

برای کار در ترکیه باید ویزای کاری ترکیه معتبر داشته باشید. ایرانی ها برای بازدید از ترکیه نیاز به ویزا ندارد و به آسانی می توانند در خاک این کشور تردد کنند ولی برای انجام فعالیت اقتصادی نیاز به ویزای کاری یا اجازه کار در ترکیه دارند. ویزای کار ترکیه توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر می شود.

 

چگونه ویزای کار ترکیه بگیریم؟

برای شروع باید قرارداد یا پیشنهاد کاری از یک شرکت در ترکیه داشته باشید. برای گرفتن پیشنهاد کاری رزومه خود را به انگلیسی و ترکی ترجمه و به شرکت های مختلف بفرستید، اگر رزومه شما مورد قبول شرکت ها باشد از شما برای مصاحبه دعوت می شود. برای مصاحبه می توانید وارد خاک ترکیه شوید و در صورتی که توانستید قرارداد یا پیشنهاد کاری کتبی بگیرید باید این مدارک را به همراه درخواست برای ویزای کاری به سفارت ترکیه در تهران بفرستید. همزمان شرکت طرف قرارداد شما نیز باید درخواست را به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) بفرستد. معمولا بعد از 90 روز پاسخی مبنی بر قبول یا رد به شما خواهند داد. اگر در زمان دریافت پاسخ خارج از خاک ترکیه باشید باید به سفارت ترکیه مراجعه کنید و مهر ویزای کاری در پاسپورت شما درج شود. اگر در خاک ترکیه بودید به آنکار محل وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (MLSS) بروید و ویزا و اجازه کار را دریافت خواهید کرد.

بعد از انجام این مراحل 30 روز فرصت دارید تا یک محل اقامت انتخاب کنید و به بخش خارجی ها در پلیس محلی نزدیک محل شرکت گزارش دهید. تا زمانی که محل اقامت شما تایید نشده باشد اجازه کار ندارید. حتی اگر ویزای کاری داشته باشید.

 

مدت زمان ویزای کاری ترکیه

ویزای کاری ترکیه یکساله صادر می شود. شما باید 2 ماه و نیم قبل از پایان ویزا درخواست تمدید بدهید. این کار را هر سال تکرار کنید. اگر 8 سال بدون وقفه در ترکیه کار کنید ویزای شما به صورت نامحدود در خواهد آمد و دیگری نیازی به تمدید آن نیست.

 

نحوه استخدام در ترکیه

ترکیه با 12% نرخ بیکاری در کشور های اروپایی و حتی آسیایی تعداد بالایی جوان بیکار دارد. در نظر داشته باشید برای کار در ترکیه باید اولا با این حجم نیروی بیکار که نیازی به ویزای کاری یا هزینه های اولیه مسکن و زندگی ندارد رقابت کنید. ثانیا باید ترکی بلد باشید، زبان و برقراری ارتباط مهم است، ثالثا ترکیه به عنوان محل زندگی اصلا ارزش این همه دردسر را دارد؟ 

 

زبان ترکی

توریست یکی از منابع اصلی درامد ترکیه است، با وجود حجم بالای توریست در شهرهای این کشور، مردم توانایی صحبت به انگلیسی را ندارند، پس شما باید ترکی یاد بگیرید. زبان اولین و مهمترین نکته برای شروع کار در ترکیه است. اگر ترکی بلد نیستید دور کار در ترکیه را خط بکشید.

 

حداقل حقوق ترکیه

حداقل حقوق سال 2018 در ترکیه برای کارگر 380 یورو معادل 2,483 لیر در نظر گرفته شده است. 

 

هزینه های زندگی در ترکیه

این ارقام کاملا واقعی است، سفر شما به ترکیه برای ما سودی ندارد. درنظر داشته باشید استانبول گرانترین شهر ترکیه است.

 

اجاره آپارتمان

آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر - 1800 لیر

آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر - 1000 لیر

 

حمل و نقل

تاکسی - 4 لیر ورودی، هر کیلومتر 3 لیر

بنزین - 6.5 لیر

Toyota Corolla - صفر کیلومتر، 118000 لیر

 

خوراکی

شیر یک لیتری - 4.5 لیر

برنج یک کیلو - 8.6 لیر

پیاز یک کیلو - 5 لیر

موز یک کیلو - 11 لیر

 

تقریبا نصف حقوق شما برای کرایه خانه هزینه خواهد شد. مابقی صرف خورد و خوراک و احتمالا چیزی برای پس انداز نخواهید داشت.

 

کاهش ارزش لیر در برابر یورو

متاسفانه طی چند سال گذشته لیر ارزش خود را دربرابر دلار و یورو از دست داده است، همانطور که نمودار زیر کاملا مشخص است ارزش لیر در برابر دلار کمتر از نصف شده است.

با این شرایط شما در کشوری کار خواهید کرد که ارزش پولش به شدت در حال افت است و هر روز فقیر تر می شوید.

 

آژانس های کاریابی، کانال های تلگرام کار در ترکیه و ...

کار پیدا کردن در نانوایی، لباسشویی و کلا کار سیاه در هیچ کشوری کار سختی نیست، کارگر ساده در همه جای دنیا مورد نیاز است، حالا سود پیدا کردن این کارها برای آژانس های کاریابی یا کانال های تلگرام چیست؟

شما برای معرفی شدن به هر کارفرما باید به این موسسات کارمزدی پرداخت کنید، اگر همه چیز به خوبی پیش برود احتمالا در سفر، اجاره کردن ملک و هزار و یک خرج دیگر باید به آنها اعتماد کنید و در هرکدام از شما سودی جداگانه خواهند گرفت. در نهایت ممکن است کار ها واقعی نباشد و کارفرما به هر دلیلی شما را از کار اخراج کند و روز از نو روزی از نو، شما برای کار بعدی باید به موسسه مراجعه کنید و این دور باطل ادامه خواهد داشت، تا زمانی که شما دیگر پولی نداشته باشید، آن زمان دیگری فایده ای برای موسسه ندارید.

 

نتیجه گیری

باتوجه به شرایط فعلی ترکیه، مخصوصا کاهش ارزش لیر، کار کردن طولانی مدت (بیشتر از 5 سال) به نظر منطقی نیست با همین سرعت بعد از 4 سال ارزش پول شما نصف خواهد شد. اگر واقعا قصد کار در کشور خارجی دارید بهتر است روی گزینه های دیگر فکر کنید. کشوری را انتخاب کنید که ثبات اقتصادی داشته باشد.

اگر همچنان قصد کار در ترکیه را دارید موارد زیر را حتما بخوانید

  • زبان ترکی یاد بگیرید
  • شغل های متناسب با تخصص خود را پیدا کنید
  • با کارفرما از طریق ایمیل یا تلفن تماس بگیرید
  • رزومه مناسبی به زبان ترکی/انگلیسی آماده کنید
  • از سفارت ترکیه وقت بگیرید و مراحل اخذ مجوز کار در ترکیه را دریافت کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

قیمت بنزین در کشورهای مختلف

در

در پی انتشار شایعات گران شدن بنزین و تکذیت سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت بنزین در کشورهای جهان در سه ماه آخر سال میلادی 2018 را بررسی می کنیم.

 

کشور

قیمت هر گالن بنزین به دلار

قیمت هر لیتر بنزین به تومان

نروژ 6.89 25500
ایتالیا 6.6 24400
هلند 6.48 23900
فرانسه 6.09 22500
آلمان 5.95 22000
انگلستان 5.83 21500
ژاپن 4.85 17900
کره جنوبی 4.7 17400
ترکیه 4.22 15600
مکزیک 3.95 14600
چین 3.95 14600
آفریقای جنوبی 3.94 14500
هند 3.88 14300
آمریکا 2.6 9600
روسیه 2.48 9100
عربستان 2.06 7600
ایران 0.06 1000

لیست بالا قیمت بنزین در چند کشور مختلف را نشان می دهد. نروژ گرانترین کشور برای مصرف بنزین و ایران ارزانترین است. قیمت دلاری برای گالن محاسبه شده است. هر گالن امریکا برابر 3.78 لیتر می باشد.

یکی از دلایل استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کشورهای اروپایی بالا بودن قیمت بنزین است. برای مثال قیمت بنزین در ترکیه که خود تولید کننده نفت است به ازای هر لیتر 6.5 لیر است. حداقل حقوق در ترکیه 2,825 لیر است، یعنی اگر شخصی تمام حقوق خود را بنزین بزند می تواند 435 لیتر در ماه بنزین مصرف کند.

حداقل حقوق در نروژ ماهیانه 1600 دلار است، یک نروژی اگر تمام حقوق خود را بنزین بزند حداکثر می تواند 888 لیتر بنزین مصرف کند.

حالا در ایران حداقل دستمزد کارگر یک و نیم میلیون تومان است که به همین ترتیب یک ایرانی می تواند 1500 لیتر بنزین مصرف کند.

شاید مهمترین دلیل استفاده نکردن مردم از وسایل نقلیه عمومی ارزان بودن قیمت بنزین است.

نظرات

در ادامه بخوانید...