کرونا ویروس ایکس ای چقدر خطرناک است

در

کرونا XE 


پزشکان در حال مطالعه جهش جدیدی از یک زیرگونه از سویه امیکرون Omicron ، ویروس کرونا XE هستند. طبق گفته WHO، کرونا ویروس ایکس ای می تواند به قابل انتقال ترین گزینه تبدیل شود. بیایید در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم.


شناسایی انواع جدید ویروس کرونا در چین و افزایش یک سویه بالقوه قابل انتقال بیشتر در بریتانیا، توجه جهانی را به ادامه خطر گسترش ویروس کرونا جلب کرده است.

کرونا ویروس ایکس ای ؟ مسری ترین در تاریخ همه گیری؟ 

XE، ترکیبی از دو سویه از نوع omicron ویروس کرونا (BA.1 و BA.2)، اولین بار در بریتانیا کشف شد. به گفته نمایندگان سازمان بهداشت جهانی (WHO) این احتمال وجود دارد که به قابل انتقال ترین گزینه تبدیل شود. کارشناسان بیان کرده اند که می تواند 10 درصد راحت تر از BA.2 پخش شود. به یاد بیاورید که این عفونی ترین سویه omicron است که به دلیل قابلیت انتقال نیز شناخته شده است. بنابراین، اگر XE گسترش یابد، می تواند به مسری ترین تبدیل شود.

 

چه چیزی در مورد ویروس کرونا XE  شناخته شده است؟

اولین مطالعات XE نشان می دهد که قابلیت انتقال هیبرید 10٪ بیشتر از بقیه جهش های omicron است. در مجموع، تا 22 مارس، 637 مورد عفونت با یک نسخه جهش یافته از ویروس کرونا در بریتانیا شناسایی شده است.

این گزارش می‌گوید: «تخمین‌های اولیه حاکی از برتری 10 درصدی نرخ رشد جامعه نسبت به BA.2 است، اما این یافته نیاز به تأیید بیشتری دارد . »

WHO خاطرنشان کرد که تا زمانی که آنها نتوانند "تفاوت های قابل توجه در انتقال و ویژگی های بیماری، از جمله شدت" را تشخیص دهند، XE به عنوان بخشی از نوع Omicron طبقه بندی می شود.

 

این آژانس افزود: «سازمان بهداشت جهانی به نظارت دقیق و ارزیابی خطر سلامت عمومی مرتبط با انواع نوترکیب، همراه با سایر گونه‌های SARS-CoV-2 ادامه می‌دهد و با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، روزرسانی‌ها را ارائه خواهد کرد.»

 

در عین حال، به نقل از اسکای نیوز، به نقل از آژانس بهداشت بریتانیا، تعداد کل عفونت‌های نوع XE هنوز آنقدر زیاد نیست که بتوان نتیجه‌گیری روشنی در مورد قابلیت انتقال آن گرفت. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این جهش باعث دوره شدیدتر بیماری می‌شود و واکسن‌های از قبل توسعه‌یافته چگونه می‌توانند به طور موثر در برابر کرونا ایکس ای مقاومت کنند. بر اساس آخرین داده ها، این جهش در نیوزلند و تایلند پیدا شده است.

 

در چین چه خبر است؟

در اواسط ماه مارس، مقامات چینی افزایش جدیدی در گسترش عفونت کروناویروس ثبت کردند . به گفته کمیته بهداشت دولتی جمهوری خلق چین، روزانه 3602 مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین شناسایی شده است. از این تعداد 95 درصد از خارج و 3507 نفر در داخل کشور آلوده شده اند. کانون گسترش عفونت استان جیلین در شمال شرقی این کشور بود که روزانه 3076 مورد جدید ابتلا به این بیماری ثبت می شد.

 

به گزارش بلومبرگ ، علاوه بر این، مقامات بهداشتی محلی اخیراً دو زیرمتغیر جدید omicron را شناسایی کرده اند - یکی از BA.1 و دیگری از BA.2 - که با هیچ یک از توالی های موجود در پایگاه های داده چینی یا بین المللی مطابقت ندارند . هر یک از انواع فرعی فقط در یک نفر یافت شده است و هنوز مشخص نیست که آیا این موارد یک رویداد هستند یا بیشتر گسترش خواهند یافت.

 

آیا تهدیدی وجود دارد؟

لئو پون، ویروس شناس و استاد دانشگاه هنگ کنگ که سویه های جدید را ردیابی و گزارش کرده است، می گوید: «ما باید مراقب نوترکیب های جدید باشیم، اما در حال حاضر وحشت نکنید.

 

او گفت که دیدن انواع نوترکیب ویروس کرونا یا مخلوطی از دو سویه قبلی تعجب آور نیست، به ویژه با توجه به اینکه سویه های دلتا و اومیکرون به طور گسترده در گردش هستند. این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به هر دو سویه آلوده شوند. وی گفت: اگر گونه ای در چندین منطقه پیدا شود و در جامعه گسترش یابد، مشکل ساز خواهد شد.

 

راجیو ونکایا، مدیر اجرایی شرکت داروسازی Aerium Therapeutics و مشاور سابق امنیت زیستی کاخ سفید نیز در مورد این وضعیت اظهار نظر کرد. او در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «اگر تلاش‌های مقامات چینی برای مهار این انتقال بی‌ثمر باشد، می‌تواند به تهدیدی برای بقیه جهان تبدیل شود». انتقال کنترل نشده ویروس می تواند منجر به تکامل بیشتر آن شود. این کارشناس اضافه کرد: شاید واکسن ها و داروهای درمانی کمتر موثر باشند.

 

بلومبرگ خاطرنشان می کند که خوشبختانه تعداد عفونت های ناشی از این گونه های جدید ناچیز است، به ویژه در مقایسه با تعداد شیوع هایی که هنوز در سراسر جهان در حال وقوع هستند. علاوه بر این، تغییرات زیادی در طول همه‌گیری ظاهر شده است، که پس از آن به هیچ کجا گسترش نیافته است، که ممکن است در مورد XE باشد.

نظرات

۱۴۰۱/۱/۲۹علامت جدید کروناویروس است که شنوایی را تهدید می کند.

۱۴۰۱/۱/۲۹کارشناسان یک علامت جدید پیدا کرده اند که ممکن است نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونا باشد. دانشمندان کالج لندن و کمیته ملی سلطنتی گزارش داده اند که تغییر در شنوایی ممکن است نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونا باشد. پزشکان متوجه شدند که برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 علائم شنوایی را تجربه کردند.

۱۴۰۱/۱/۲۹برخی از بیماران بدون هیچ دلیلی وزوز گوش - زنگ یا صدا در گوش را تجربه کرده اند. معمولاً این صداهای بلند، افت فشار هستند. در همان زمان، ویژگی دیگری نیز ایجاد شد - افرادی که وزوز گوش داشتند و سپس به شکل شدید کروناویروس مبتلا شدند، در معرض خطر ناشنوایی هستند.

۱۴۰۱/۱/۲۹چندین مورد از قبل شناخته شده است که سر و صدا یا زنگ در گوش با ویروس کرونا متعاقباً منجر به از دست دادن کامل شنوایی می شود. هنوز مشخص نیست که آیا بیماران قادر به بازیابی شنوایی خود خواهند بود یا خیر.

۱۴۰۱/۱/۲۹کارشناسان از پزشکان خواستند تا به هرگونه تغییر در شنوایی بیماران توجه کنند و در صورت تشخیص کووید-19 اقدامات پیشگیرانه را برای درمان آنها انجام دهند. در عین حال تاکید می‌شود که وزوز گوش یک علامت نسبتاً شایع در سایر بیماری‌ها است، بنابراین باید همیشه از ترکیب آن با سایر تظاهرات ویروس کرونا یا سایر مشکلات سلامتی اقدام کرد.

۱۴۰۱/۱/۲۹قبلاً مشخص شده است که ویروس نه تنها بر ریه ها تأثیر می گذارد .کرونا طیف وسیعی از علائم احتمالی دارد که بسیاری از آنها تنفسی نیستند. تأثیر آن بر اندام ها نیز در حال مطالعه است.

در ادامه بخوانید...

ارتباط اپیلاسیون با زگیل تناسلی و التهاب فولیکولیت

در

پاپیلومای انسـانی (Human Papilloma Virus) ویروسی می باشدکه از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس منتقل می‌گردد. علائم این بیماری امکان دارد بعد از چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال بروز کند و احتمال اینکه فردی ناقل این بیماری باشد ولی علائمی در وی مشخص نباشد نیز هست. این بیماری بسیار مسری است.متخصصین اعلام نموده اند که نزدیک به ۳۳ درصد افراد آزمایش مربوط به اپیلاسیون واژن به یک بیماری آمیزشی دیگر مثل زگیل تناسلی نیز مبتلا بوده اند.

 

التهاب فولیکولیت
از آنجا که این مناطق بدن (ناحیه تناسلی)، مناطق حساس و نسبتا مرطوبی می باشند و احتمال وجود میکروب های مختلف در آنها بیشتر می باشد، خطر ایجاد التهاب های فولیکولیت پس از اپیلاسیون موهای زائد هم بالاتر است. این بیماری ناراحت کننده باعث ایجاد جوشهای چرکی سفید رنگی در اطراف فولیکول های مو می‌گردد. نواحی زخمی پوسته پوسته شده و اغلب خارش دارند، و حتی در صورت تشدید بیماری ممکن است دردناک شوند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بدافزار جاسوسی در سیستم‌عامل اندروید

در


به‌تازگی یک نرم‌افزار بسیار خطرناک بر روی سیستم‌عامل اندروید پیدا شده است که می‌تواند تمامی اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت ببرد.

 سیستم‌ عامل‌های همراه در دنیای امروزی ما به‌ شدت در معرض خطر حملات نرم‌افزاری هستند، و این آسیب‌پذیری به ویژه برای سیستم‌های عامل پرکاربرد و همه‌گیر، بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.در این میان سیستم عامل گوگل یعنی اندروید که طیف وسیعی از دیوایس‌ها را پشتیبانی می‌نماید، به تازگی با یک بحران امنیتی جدید روبرو شده است.

ماجرا از این‌ قرار است که به‌تازگی یک بدافزار جاسوسی بسیار خطرناک در این سیستم عامل کشف‌شده است که می‌تواند به هکرها اجازه دستیابی به اطلاعات ارتباطی شخصی صاحب دستگاه را بدهد.

بطوری که کارشناسان امنیتی اعلام کرده‌اند، این نرم‌افزار جاسوسی بسیار خطرناک می‌تواند تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزارهای محبوب اندروید را تحت کنترل خود درآورده و اطلاعات آنها را به‌صورت کامل شنود کند.بر اساس اعلام رسمی شرکت گوگل، نرم‌افزارهای زیر در لیست اهداف و قربانیان این نرم‌افزار جاسوسی قرار دارند:
- جی میل
- هنگ آوتز
- لینکدین
- کاکائو تاک
- مسنجر
- اسکایپ
- اسنپ چت
- استاک ایمیل
- تلگرام
- تریما
- وایبر
- واتس‌اپ

البته این نرم‌افزارها تنها مواردی نیستند که این نرم‌افزار جاسوسی به سراغ آنها می‌رود، بلکه این بدافزار می‌تواند مکالمات صاحب دستگاه را شنود کرده و حتی از نمایشگر او اسکرین شات تهیه کند.

این نرم‌افزار جاسوسی که Lipizzan نام دارد، بسیار خطرناک است ولی گوگل اعلام کرده است که تا به امروز توانسته است تا تعداد ۱۴ میلیارد دستگاه اندرویدی را از گزند آن در امان نگاه دارد.
با این‌ وجود گوگل اعلام کرده است که دانلود نرم‌افزار از هر منبعی به‌غیراز پلی استور می‌تواند خطر ابتلا به چنین نرم‌افزارهای جاسوسی خطرناکی را برای کاربر به همراه داشته باشد. منبع : ایتنا

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویروس و سرطان

در

 

 ممکن است  فکر کنید چرا برخی از ویروس ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

                                                

می دانیم که رفتارهای خاص و عوا مل محیطی ، مانند سیگار کشیدن و آلود  می تواند به سرطان منجر شود، ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که گاهی اوقات پاسخ ایمنی بدن وی به ویروس ممکن است منجر به سرطان شود.  البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما اگر در طول تحقیق آزمایشات بیشتر ادامه یابد، می تواند منجر به روش های موثرتر پیشگیری از سرطان شود و حل این معضل بشری که به دلیل سبک زندگی جدید رو به افزایش است کمک کند.

 

این تحقیق از دانشگاه Cancer of Colorado نشان داد که آنزیم های ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس مهاجم ممکن است باعث جهش های سرطانی شود.  براساس این تحقیق، یک آنزیم به نام APOBEC3 در واکنش به عفونت ویروسی منتشر شده و با کشیدن DNA ویروس به تلاش برای غیر فعال کردن آن کار می کند.  با این حال، ممکن است DNA فرد را نیز از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این فرضیه ممکن است به توضیح اینکه چرا عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اغلب منجر به سرطان می شود کمک می کند.

 

محققان در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند حدود 40 درصد از جهش ژنهای سرطان سر و گردن HPV مثبت توسط آنزیم َAPOBEC3 انجام میگیرد ،اما فقط 10درصد از سرطان های سر و گردن بهHPV  مربوط نیست .

 

"ما می دانیم برخی از مکانیسم هایی که این جهش ها را ایجاد می کنند، به عنوان مثال، تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند جهش هایی باشد که به سرطان پوست منجر می شود و سیگار کشیدن می تواند موتاسیون هایی را که به سرطان ریه منجر می شود، ایجاد کند . Dohun Pyeon"، " Ph.D. اما سرطانهای بیشتری وجود دارد که در آن ما منبع جهش را نمی دانیم.  گروهای  APOBEC3  می توانند توضیح دهند که چگونه برخی از این جهش ها ایجاد می شوند.  در واقع، APOBEC3A  را می توان به روش های مختلفی - نه فقط  با عفونت HPV - فعال کرد  و این عمل ممکن است یک درصد از جهش های سرطانی را در میان بسیاری از انواع سرطان به وجود آورد.

 

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، HPV  باعث ایجاد سرطان های گردن رحم می شود، همچنین باعث ایجاد سرطان های واژن، ورم آلت تناسلی، انس، رکتوم و ریفارنکس می شود. در کل، حدود 31،500 مورد سرطان در سال را می توان به HPV نسبت داد . در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از عفونت ها  HPV موثر باشد، اما واکسن موثرتر در زمان سزارین، ترجیحا قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تزریق می شود .

 

طبق آنچه که Pyeon توضیح داد، اگر این تحقیق ادامه یابد، دانشمندان ممکن است قادر به تولید داروهایی باشند که از اثر APOBEC 3 بر روی DNA انسان جلوگیری کند.

 

اگر شما مبتلا به HPV هستید یا دارای سطح بالایی از APOBEC3A هستید، می توانید یک دارو برای جلوگیری از جهش های مهم استفاده کنید .

با این حال، این تیم همچنین یادآور می شود که عوامل دیگر نیزدرافزایش خطر سرطان علاوه بر اثر آنزیم روی جهش ها وجود دارد و آنها امیدوارند که تحقیق بیشتری انجام دهند تا بیشتر از قبل بتوانند به درمان یا پیشگیری از این بیماری، و یا کند شدن سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا سرما میخوریم و در برابر ویروس سرماخوردگی مصونیت نداریم

در

بدن با دو روش دفاع غیر اختصاصی و دستگاه ایمنی تطبیقی (دفاع اختصاصی) عوامل بیماری‌زا و بیگانه را از بین می‌برد و مانع بروز بیماری می‌شود. 

دستگاه ایمنی تطبیقی به صورت اختصاصی برای مقابله با هر تهدید حافظه ایمونولوژیک تهیه می کند. برای مثال اگر شما سرما خوردید در برابر این ویروس مقاوم خواهید شد. ولی متاسفانه ویروس سرماخوردگی سریعا تغییر شکل داده و با نوع جدیدی به سراغ ما می آید.

ویروس معمولا طی دوره چند ماهه تغییر می کند. سیستم ایمنی بدن ما دیگر آن را نمی شناسد و ما دوباره سرما می خوریم.

ویروس سرماخوردگی تا چندین ساعت در خارج از محیط بدن زنده می ماند پس لازم است مراقب های لازم در برخورد با افراد سرماخورده انجام شود.

بهترین دما برای رشد و تکثیر ویروس سرماخوردگی دمای 32.7 درجه سانتیگراد می باشد. این دمای نوک بینی انسان است. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مسائل امنیتی تجارت الکترونیک

در

با توسعه سریع اینترنت، تجارت الکترونیک به عنوان یک مدل کسب و کار جدید در سراسر جهان در حال حرکت رو به جلو با یک نرخ هشدار دهنده است. خود شبکه اینترنت و بسیاری از اطلاعات مهم در اینترنت نیاز به تصویب دارد، روند انتقال اطلاعات ضروری برای امنیت کافی، نیاز به افزایش ضریب اطمینان مصرف کننده در قابلیت اطمینان معاملات، و افزایش شبکه هایی از اقدامات حفاظتی تهاجم بیگانه غیر قانونی دارد. بنابراین، امنیت به عنوان کلیدی برای توسعه سالم تجارت الکترونیک تلقی می شود، و نیاز فوری به غلبه بر این مشکل با استفاده از توجه دارد. امنیت تجارت الکترونیکی به عنوان یک کل را می توان به دو بخش تقسیم کرد: امنیت شبکه کامپیوتر و معاملات کسب و کار. امنیت شبکه کامپیوتر ، شامل: امنیت تجهیزات شبکه های کامپیوتری ، امنیت شبکه های کامپیوتری، امنیت پایگاه داده است؛ که با شبکه کامپیوتری خود برای مشکلات امنیتی احتمالی، اجرای پیشرفت های امنیتی شبکه برای اطمینان از امنیت شبکه های کامپیوتری به عنوان هدفمشخص می شود. تدابیر امنیتی در معاملات کسب و کار در اینترنت در برنامه های کسب و کار سنتی برای انواع مشکلات امنیتی در امنیت شبکه های کامپیوتری بر اساس حفاظت از فرآیند کسب و کار الکترونیکی همواره شدید است.(سیارک

مشکل امنیت تجارت الکترونیک

1. فن آوری پایه نسبتا ضعیف است. فن آوری امنیت تجارت الکترونیک خارجی، ساختار و یا رمزگذاری الگوریتم های آن خیلی خوب است، اما با توجه به محدودیت در سیاست رمز عبور آن، باز کردن الگوریتم برای آنها به سختی می تواند مخفی نگه داشته شود، و خطرات امنیتی بالقوه تا حد زیادی وجود دارد.
2. معماری ناقص است. اغلب فرد امنیت تجارت الکترونیکی از قبل مسئول است، و نقش آتش نشانی را دارد. این رویکرد راه حل موقت است، مشکل همیشه بی پایان است. در سال های اخیر، مردم شروع به حل مشکل معماری کرده اند، باید گفت که پیشرفت های قابل توجهی در تئوری ساخته شده ، اما در کاربرد عملی نیاز به کار سخت تر است.
3. خطرات امنیتی ذخیره سازی اطلاعات تجارت الکترونیک. امنیت اطلاعات در ذخیره سازی استاتیک از اطلاعات در امنیت تجارت الکترونیک ذخیره می شود. خطرات امنیتی اطلاعات عبارتند از: اطلاعات و تغییر غیر مجاز اطلاعات محتوا نامیده می شود. اینترانت شرکت و اتصال به اینترنت، امنیت ذخیره سازی اطلاعات تجارت الکترونیک هم با مشکلات داخلی و هم خارجی رو به رو است: مشکلات داخلی، به طور عمده کاربران کسب و کار غیر مجاز عمدی یا غیر عمدی و یا پاسخ اطلاعات تجارت الکترونیک غیر مجاز آزاد برای اضافه کردن، حذف، تغییر اطلاعات تجارت الکترونیک ؛ خطرات خارجی، عمدتا خارجی بدون اجازه به اینترنت شرکت ، اطلاعات تجارت الکترونیک در تماس های غیر مجاز عمدی یا غیر عمدی و یا اضافه کردن، حذف، تغییر. (سیارک

مسائل امنیتی تجارت الکترونیک 

مشکلات امنیتی فعلی در مواجه تجارت الکترونیک عبارتند از:
1. سرقت اطلاعات: از رمزگذاری داده ها در مورد شبکه در انتقال متن واضح استفاده نمی کند، مهاجم در کانال انتقال داده از رهگیری غیرقانونی، برای نظارت، دسترسی به ارتباطات در اطلاعات حساس، ایجاد اینترنت برای انتقال افشای اطلاعات استفاده می کند. حتی اگر داده ها رمزگذاری شده باشد، اما اگر قدرت رمزنگاری کافی نباشد، مهاجم همچنان می تواند اطلاعات در مورد محتویات شکستن کد را دریافت کند، و در نتیجه اطلاعات افشا می شود.
2. دستکاری اطلاعات: مهاجم برای کنترل فرمت و قواعد اطلاعات پس از همه ابزارهای رهگیری از دستکاری اطلاعات ، تخریب صحت و یکپارچگی اطلاعات کسب و کار استفاده می کند.
3. هویت تقلبی: مهاجم از روش های غیر قانونی برای مشروعیت بخشیدن به اطلاعات مربوط به هویت کاربر با استفاده از هویت جعلی و معاملات دیگر، برای به دست آوردن منافع غیر قانونی استفاده می کند ، در نتیجه موجب تضعیف قابلیت اطمینان معاملات می شود.
4. انکار: برخی از کاربران اطلاعات انکار مخرب را به منظور فرار از مسئولیت ارسال و یا دریافت می کنند.
5. ویروس: شبکه، به ویژه توسعه اینترنت تا حد زیادی سرعت گسترش ویروس را شتاب بخشیده است، در حالی که ویروس بیشتر و مخرب تر و، یک تهدید جدی برای تجارت الکترونیک شده است.
6. آسیب های مخرب: از آنجا که یک مهاجم می تواند به شبکه دسترسی داشته باشد، ممکن است شبکه اطلاع رسانی را تحریف، اطلاعات محرمانه اینترنتی را کنترل ، و یا حتی به شبکه داخلی دزدکی نفوذ کند که عواقب بسیار جدی دارد.
7. دیگر تهدیدات امنیتی: طیف گسترده ای از پروتکل های امنیتی تجارت الکترونیک و همچنین گاه به گاه عمدی در انواع مختلف از زمینه های بالقوه وجود دارد. به عنوان مثال: صنعت، تجزیه و تحلیل ترافیک، اپراتور نشت اطلاعات جدی ناشی از زباله های رسانه ناشی از افشای اطلاعات نیست، امنیت تجارت الکترونیک سطوح خیلی متفاوت از تهدید است.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه سرما نخوریم؟

در

در این مقاله به شما آموزش می دهیم "چگونه سرما نخوریم؟" یا "چگونه سرماخورده نشویم؟"

ویروس سرماخوردگی

عامل اصلی سرماخوردگی ویروس است، سرماخوردگی یا زکام بیماری به شدت واگیرداری مربوط به دستگاه تنفس فوقانی است که از بینی شروع می شود. فرد آلوده به ویروس احساس خستگی می کند، دائم عطسه می زند و سردرد دارد. علائم با سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه پیدا می کند. طول دوره بیماری معمولا 7 تا 10 روز است. برخی علائم تا 3 هفته نیز ادامه خواهند داشت.

وقتی شما یکبار به ویروس آلوده شوید، بدن شما پادتن ویروس را ساخته و در آینده دیگر به آن ویروس مبتلا نخواهید شد. این موضوع در مورد ویروس سرماخوردگی کاملا صادق است ولی مشکل تنوع زیاد ویروس سرماخوردگی است.

درحال حاضر بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی شناخته شده است. هر فرد متناسب با سن و نحوه زندگی تعدادی از این ویروس را گرفته و در برابر آن ها مقاوم می شود.

مثلا اگر شما 35 ساله باشید و از سال اول هر سال 2 بار سرما خورده باشید نهایتا در برابر 70 ویروس مقاوم می شوید. یکی از دلایل اینکه افراد مسن کمتر سرما میخورند همین موضوع است. بدن انها پادتن های مختلفی برای مقابله با انواع بیشتری از ویروس سرماخوردگی دارد.

ویروس سرماخوردگی شبیه تصویر بالاست، البته بسیار کوچک که فقط با میکروسکوپ های بسیار پیشرفته الکترونیک قابل مشاهده است.

هوای سرد و سرماخوردگی

همانطور که در بالا گفتیم تنها دلیل سرماخوردگی ویروس است، ولی چرا مردم در هوای سرد بیشتر سرما میخورند؟!

بدن انسان بسیار هوشمند عمل می کند، وقتی هوا سرد است برای حفظ گرما خون به اعضای داخلی بدن فرستاده می شود تا شما زنده بمانید، این عمل به این معناست که خون کمتری در اعضای انتهایی مانند بینی وجود دارد. خون کمتر، گلبول سفید کمتر و آخرین خط دفاعی شما به شدت ضعیف می شود. ویروس از این فرصت استفاده می کند و در جداره بینی جا خوش می کند.

انتقال ویروس سرماخوردگی

خوشبختانه ویروس سرماخوردگی دست و پا ندارد و عملا نمی تواند حرکت کند، پس خود ما هستیم که آن را به بینی عزیزمان منتقل می کنیم، چطوری؟!

ویروس سرماخوردگی در محیط مناسب تا 18 ساعت خارج از بدن انسان زنده می ماند، 18 ساعت سرنوشت ساز! به این نکته باز خواهیم گشت.

آسان ترین راه انتقال از طریق مایعات بدن فرد بیمار است، ترشحات بینی، آب دهان، عطسه و ...

حالا به قسمت چگونه سرما نخوریم میرسیم.

چگونه سرما نخوریم؟

شما خود به خود سرما نمی خورید و باید ویروس را از شخص بیمار بگیرید. اگر چند مورد ساده زیر را رعایت کنید هیچ وقت سرما خورده نمی شوید.

  • به بینی، چشم و گوش خود دست نزنید، ویروس ها با چشم دیده نمی شوند و ممکن است همین الان روی دست شما نشسته باشند.
  • جوراب بپوشید! خنده دار است؟ نه! پوشیدن جوراب پاهای شما را گرم می کند، وقتی پا گرم باشد بدن دیگر خون را به اعضای حیاتی منتقل نمی کند و سپر حفاظتی شما از شما مراقبت خواهد کرد.

  • عسل بخورید! من از کلمه سوپر فود متنفرم، سوپرفود یا ابرغذا توسط افرادی ساخته شده که قصد دارند جیب شما را خالی کنند، عسل حاوی آنتی باکتری است. به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. بجای شکر سفید و قهوه ای و صورتی و سبز و ... عسل را داخل چایی بریزید و نوش جان کنید.
  • ویتامین نخورید! تا امروز ثابت نشده ویتامین ها جلوی سرماخوردگی را می گیرند. فقط تبلیغات کذب است و همچنان قصد خالی کردن جیب شما را دارند. بیشتر ویتامین هایی که میخورید دفع می شوند و رسما پولتان را دور میریزید.
  • ماساژ و روابط زناشویی تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارند. این مورد بررسی شده و مقالات زیادی درباره آن به چاپ رسیده است.

  • استرس را کم کنید، وقتی استرس دارید بدن شما ضعیف می شود. این یک حقیقت علمی است. وقتی استرس دارید بدن شما کورتیزول تولید می کند، کورتیزول سیستم ایمنی را خاموش می کند، به همین سادگی!
  • ورزش کنید، ورزش سیستم ایمنی را تقویت می کند و از طرفی باعث کاهش استرس می شود. حتی اگر همین الان مریض هستید ورزش کنید، تا زمانی که تب ندارید می توانید ورزش کنید.
  • الکل نخورید. برخلاف تصور عام که الکل باکتری و ویروس را میکشد اینطور نیست. الکل دمای بدن شما را کاهش خواهد داد و مستعد بیماری می شوید.

  • موبایل خود را تمیز کنید، در تحقیقات مشخص شده که گوشی موبایل آلوده به انواع باکتری هاست. به صورت دوره ای با الکل گوشی خود را پاک کنید. لازم نیست از پاک کننده های عجیب و گران قیمت استفاده کنید، همین الکل طبی 70% کفایت می کند.

  • آب زیاد بنوشید، وقتی بدن آب کافی داشته باشد به سرعت ویروس ها و باکتری ها از بدن تخلیه می شوند. 
  • بیشتر بخوابید، ارزانترین و موثرترین راه برای مقابله با ویروس و باکتری ها خواب است! ثابت شده در هنگام خواب گلبول سفید تا 50% فعال تر می شوند و خواب قدرت مضاعفی برای شکست دشمن به آنها می دهد.
  • تزریق واکسن آنفولانزا، برخلاف سرماخوردگی کلا 4 نوع مختلف ویروس آنفولانزا وجود دارد که نوع 4 به انسان کاری ندارد. واکسن های موجود در بازار می توانند شما را از 3 نوع اصلی محافظت کنند. آنفولانزا مانند ویروس سرماخوردگی نیست و خطرناک است، همه باید واکسن بزنند.
  • آنتی بیوتیک کمتر، آنتی بیوتیک بر روی باکتری تاثیر دارد و هیچ اثری روی ویروس نخواهد داشت. برای هر سرماخوردگی نباید آنتی بیوتیک مصرف کرد. در بدن هر فرد تعداد زیادی باکتری خوب وجود دارد که شما با خوردن سرخود آنتی بیوتیک آن ها را از بین خواهید برد. تعجب نکنید اگر بعد از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک مشکل اسهال یا هضم شیر خواهید داشت. با خوردن سرخود آنتی بیوتیک شانس مقاومت در برابر آنتی بیوتیک را افزایش می دهید که بسیار خطرناک است. 

موارد بالا برای پیشگیری از سرماخوردگی معرفی شد ولی حالا اگر با فرد بیمار سر و کار دارید چه کاری کنید تا مریض نشوید.

جلوگیری از انتقال سرماخوردگی

  • از تماس مستقیم با فرد بیمار یا هر وسیله یا جایی که تماس داشته بپرهیزید. شاید به نظر سخت باشد ولی رسما تنها راه جلوگیری از انتقال ویروس سرماخوردگی همین است.
  • محل های مشکوک را با الکل پاک کنید، الکل باید حداقل 70% باشد. سفیدکننده های حاوی کلر نیز موثر است ولی باید در محل 10 تا 60 دقیقه بمانند، به هیچ وجه نباید با آب گرم ترکیب کنید، خاصیت خود را از دست می دهد.
  • فرد بیمار باید ماسک بپوشد و دائما دست های خود را بشوید. با اینکار بیشتر ویروس ها از بین خواهد رفت.
  • برای کنترل بیشتر فرد بیمار باید ظروف مشخص داشته باشد که مابقی افراد به آن ها دست نزنند.
  • شستشو ظروف بهتر است با ماشین ظرفشویی انجام شود. از حداکثر دما استفاده کنید.
  • فرد بیمار باید توسط پزشک مورد معالجه قرار گیرد. داروها سیستم ایمنی فرد بیمار را تقویت می کنند و ویروس ضعیف تر می شود. اینکار انتقال ان را سخت تر می کند.
  • از دستگاه بخور استفاده کنید، ویروس در هوای خشک راحت تر منتقل می شود.
  • در استفاده از وسایل نهایت دقت را انجام دهید، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن، رایانه شخصی، شیرهای آب، دستگیره درب و ... از موارد خطرناک است.
  • 18 ساعت خطر (قبلا اشاره شد)، اگر فرد بیمار محل را ترک کرده تا 18 ساعت بعد ممکن است ویروس ها فعال باشند. پس مراقب باشید

مکان های عمومی

ما مجبوریم با افراد دیگر در تماس باشیم، سالم یا بیمار، این افراد هر روز با ما سوار تاکسی، اتوبوس و مترو می شوند. در فصول سرد سال که ویروس سرماخوردگی بیشتر مشاهده می شود بیشتر مراقب مکان های عمومی باشید، برای راحتی می توانید یک دستکش بپوشید و با خیال راحت وقتی در محیط امن قرار گرفتید دستکش را برای 24 ساعت کنار بگذارید.

تصور اشتباه درباره سرماخوردگی

  • ویتامین C برای مقابله با ویروس سرماخوردگی موثر است، به تازگی در تحقیقات علمی مشخص شده است ویتامین C تاثیری در برابر سرماخوردگی ندارد. ویتامین D بسیار موثرتر است.
  • هوای سرد باعث سرماخوردگی نمی شود، این تصور نیز اشتباه است، شانس سرماخوردگی در هوای سرد بسیار بیشتر از گرم است.
  • افراد قوی کمتر مریض می شوند. این هم اشتباه است، درصورت ورود ویروس به بدن همه مریض می شوند.
  • واکسن آنفولانزا جلوی سرماخوردگی را می گیرد. کاملا اشتباه است، واکسن آنفولانزا فقط در برابر 3 نوع آنفولانزا مقاومت دارد و تاثیری روی ویروس های سرماخوردگی ندارد.
  • الکل ویروس را می کشد، بله الکل ویروس را می کشد ولی با درصد خلوص بالای 70% که در بدن انسان هیچ وقت به این درصد نخواهد رسید.

در نهایت اگر چپ و راست سرما می خورید نگران نباشید، هر بار قوی تر خواهید شد.

نظرات

در ادامه بخوانید...