چگونه آب شور را با استفاده از دو بطری خالی و یک کبریت به آب آشامیدنی تبدیل کنیم

در

آب شور

ایده برای پروژه کلاس : چگونه آب شور را با استفاده از دو بطری خالی و یک کبریت به آب آشامیدنی تبدیل کنیم؟

 

همه می دانند که آب شور را نباید نوشید. نوشیدن آب دریا به امید رفع تشنگی نه تنها از تشنگی شما جلوگیری نمی کند، بلکه به نتیجه کاملاً معکوس نیز منجر می شود - تسریع کم آبی بدن. به نوبه خود، کم آبی دیر یا زود باعث مرگ می شود. به همین ترتیب، همه حداقل یک بار شنیده اند که آب شور را می توان نمک زدایی کرد... اما در عین حال، همه نمی دانند که انجام این کار بسیار ساده تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد.

 

آب شور
تمام آب های دنیا شور هستند اما میزان شوری آن متفاوت است


اول از همه، شایان ذکر است که مطلقاً هر آبی در طبیعت حاوی نمک است. با این حال، آب شیرین تنها در صورتی برای آشامیدن مناسب در نظر گرفته می شود که حاوی بیش از 1 گرم نمک های محلول در هر لیتر مایع نباشد. آب با محتوای نمک بالا تنها پس از نمک زدایی می تواند با خیال راحت مصرف شود. شما می توانید مواد اضافی را به روش های مختلف حذف کنید: جداسازی هیدرودینامیکی، الکترودیالیز، اسمز معکوس، تبادل یونی، انجماد، و از نظر تئوری حتی با استفاده از جداسازی الکتروشیمیایی. با این حال، ساده ترین راه برای تصفیه آب از نمک های غیر ضروری، از طریق تقطیر معمولی است.

آب شیرین کن

امروزه کارخانه های آب شیرین کن ایستگاه های بزرگی هستند


تقطیر آب در واقع آنقدرها هم که در نگاه اول به نظر می رسد ساده نیست. آب دریا با محتوای نمک نسبتاً بالا را نمی توان با تبخیر بسیار ابتدایی تصفیه کرد. برای ساده ترین  آب شیرین کن به چند بطری شیشه ای و منبع آتش باز نیاز دارید. آب شور در یکی از بطری ها پر می شود و پس از آن هر دو بطری در یک صفحه افقی دهانه به دهانه قرار می گیرند. آتش به شدت زیر یک بطری آب شور روشن می شود.

 

دستگاه آب شیرین کن

ساده ترین دستگاه آب شیرین کن ساخته شده از چند بطری و منبع آتش


عملکرد یک دستگاه آب شیرین کن بخار ابتدایی است. آتش بطری را گرم می کند و باعث ایجاد بخار می شود. به تدریج تمام آب به بخار تبدیل می شود، در حالی که نمک در ته بطری داغ باقی می ماند. بخار داغ از بطری گرم شده به بطری سرد می رود. در آنجا به تدریج سرد می شود و به آب تبدیل می شود و به شکل تراکم روی دیواره یک ظرف سرد می ریزد. پس از مدتی، تمام آب شور می جوشد و در بطری بعدی به عنوان آب شیرین می نشیند. برای دستیابی به حداکثر اثر، روش تقطیر باید چندین بار تکرار شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

فواید نوشیدن آب گرم 14 مورد

در

نوشیدن آب، یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای داشتن بدنی سالم و سلامت، انجام دهید. هیچ کاری به سادگی نوشیدن آب نیست و در عین حال فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. از جمله این فواید می توان به افزایش قدرت کلیه ها، افزایش انرژی، بهتر شدن حالت روحی و پایین آمدن میزان کلسترول اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم از زاویه دیگری به نوشیدن آب نگاه کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در حقیقت مطلبی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، آب گرم است که فواید نوشیدن آب را حتی بیش از پیش می کند. البته باید خاطر نشان کرد که این مسئله کاملاً قابل درک است که آب گرم طعم به خصوصی ندارد و ممکن است کمی نوشیدن آن برایتان عجیب به نظر برسد، با این حال مطمئن باشید این کار به قدری برای سلامتی مفید خواهد بود که عجیب و غریب بودن نوشیدن آن به چشم نخواهد آمد. با سیارک همراه باشید تا جزئیات بیشتری در این خصوص در اختیارتان بگذاریم.

کمک به هضم بهتر غذا

اولین موردی که به عنوان فواید نوشیدن آب گرم در نظر گرفته ایم، کمک آب گرم به هضم بهتر و مؤثر تر غذا است. اتفاقی که در هنگام نوشیدن آب گرم پس از خوردن غذا می افتد این است که بدن به مراتب به انرژی کمتری برای هضم غذا احتیاج پیدا خواهد کرد و در نهایت غذایی که نوش جان کرده اید، بسیار راحت تر از روده ها عبور کرده و هضم می شود. این دقیقاً برعکس اتفاقی است که در هنگام خوردن آب سرد، پس از غذا می افتد که باعث می شود هضم غذا با مشکل مواجه شود. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از رستوران ها، پس از سرو کردن غذای اصلی خود، پیشنهاد چای یا قهوه می دهند و در میان خانواده های ایرانی نیز نوشیدن چای پس از غذا بسیار عادی است و این ها گواهی است بر فایده آب گرمی که پس از خوردن غذا به هضم بهتر و مؤثر تر آن کمک خواهد کرد.

سم زدایی

یکی دیگر از مهمترین فواید نوشیدن آب گرم این است که بدن شروع به تعریق می کند و بسیاری از مواد سمی موجود در جریان خون از این طریق خارج خواهد شد و از بدن دفع خواهد شد. اتفاقی که در این مورد می افتد این است که دمای کلی بدن به واسطه نوشیدن آب گرم بالا رفته و تعریق کردن آغاز می شود و باقی ماجرا. در بسیاری از موارد، برای دفع مواد سمی و خطرناک از بدن، توصیه ای که به افراد می شود، این است که آب میوه مصرف کنند. این در حالی است که معمولاً افراد فرصت کافی برای تهیه آبمیوه طبیعی ندارند و به جای آن از آبمیوه های بازاری و غیر طبیعی استفاده می شود که دارای کربوهیدرات مضر بوده و تقریباً عاری از فیبر هستند. می توان به جای نوشیدن این گونه آبمیوه ها از آب گرم استفاده کرد که هم به سادگی قابل فراهم کردن است و هم علاوه بر فعالیت های دیگر بدن، تعریق کردن را نیز به کمک دفع سموم از بدن فرا می خواند. در نظر داشته باشید که در طول یک روز کامل برای این که بتوانید به طور مؤثری به کار های خود رسیدگی کرده و احساس خستگی بر شما چیره نشود، به چیزی حدود دو هزار کالری احتیاج دارید و نه بیشتر. کالری کمتر از این میزان هم موجب افزایش استرس و اضطراب می شود.

چگونه بدن را سم زدایی کنیم؟ 

5 ماده برای سم زدایی کامل پوست 

 بیست و پنج نوشیدنی برای سم زدایی و کاهش وزن

بهبود جریان خون

همان گونه که در مورد قبلی به طور مفصل در خصوص آن صحبت شد، نوشیدن آب گرم و داغ به دفع مواد سمی کمک می کند. یکی از این مواد سمی، چربی های مضری است که در جریان خون راه پیدا می کنند. زمانی که این چربی ها به واسطه نوشیدن آب گرم یا داغ، دفع می شوند، جریان خون بهبود چشم گیری پیدا کرده و بسیار بهتر از قبل به کار خود ادامه خواهد داد. بهبود جریان خون فواید زیادی دارد که از آن جمله می توان به کاهش تنش و گرفتگی ماهیچه های بدن اشاره کرد. در ضمن، نوشیدن آب گرم، تقریباً همان فایده دوش آب گرم را نیز می تواند برای بدن داشته باشد و اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که سرخرگ ها و سایر رگهایی که ارگان های مختلف بدن را به یکدیگر متصل می کنند، منبسط می شوند و به این صورت فضای بیشتری در اختیار خون قرار خواهد گرفت تا به جریان خود ادامه دهد. این ها نتایج تحقیقاتی است که در این خصوص در مرکز سلامتی جانستون آمریکا صورت گرفته است.

کاهش دردهای جسمانی

شاید تا کنون تجربه دیدن کسانی را داشته باشید که به هنگام احساس کردن درد های جسمانی از کمپرس های آب گرم استفاده کرده و آن را بر نقاطی می گذارند که درد می کند. حال آن نقطه می تواند به خاطر ضرب دیدگی باد کرده باشد یا اینکه اتفاق دیگری افتاده باشد. اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که آب گرم کمک می کند گرفتگی موجود در ماهیچه ها کاهش پیدا کرده و کمی منبسط شوند و این به طور معمول کمک می کند درد کمتری احساس شود. نوشیدن آب گرم یا داغ نیز تا حدودی تأثیر مشابهی به جای خواهد گذاشت و علاوه بر دردهای جسمانی که مربوط به ماهیچه ها و نقاطی این چنینی می شود، در بهبود سردرد هم کمک رسان خواهد بود.

کمک به کاهش وزن

تأثیر آنی و سریع نوشیدن آب گرم هیدراسیون است که به معنی رساندن آب کافی به بدن است و در نتیجه این اتفاق به مرور زمان وزن انسان کاهش پیدا می کند، چرا که یکی از مهمترین تأثیرات هیدراسیون این است که برای مدتی طولانی تر انسان احساس سیری خواهد داشت و واضح است که به این خاطر غذای کمتری خواهد خورد. نکته دیگری که وجود دارد این است که به هنگام نوشیدن آب گرم، دمای بدن کمی افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه این افزایش دما، فعالیت های مروبط به سوخت و ساز بدن نیز بیشتر شده و کالری بیشتری سوزانده می شود. این درحالی است که این اتفاق زمانی می افتد که عملاً هیچ گونه تحرک به خصوصی انجام نمی دهید. بنا براین آب گرم یا داغ از معدود نوشیدنی ها و مواد خوراکی ای است که خود به تنهایی برای کاهش وزن مناسب خواهد بود.

راهکارهایی برای کاهش وزن 14 مورد بخش اول 

راهکارهایی برای کاهش وزن 14 مورد بخش دوم 

باعث به تعویق افتادن ظهور علائم پیری می شود

اگر به دنبال ماده خوراکی ای می گردید که به وسیله آن قادر به طولانی تر کردن جوانی خود باشید نیازی به جستجو در کتاب های جادوگری ندارید و تنها کافی است کمی آب از آشپزخانه برداشته، آن را گرم کنید و سپس نوش جان کنید. پوست بدن انسان در طول روز در معرض انواع مواد سمی و آلودگی ها قرار می گیرد و زمانی که آب گرم می نوشید، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، این مواد سمی دفع می شوند و میزان شان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. به همین خاطر است که در نهایت پوست با سرعت بالاتری خود را بازیابی خواهد کرد و شاداب تر خواهد شد. سلول های موجود در سطح پوست نیز فرصت بیشتری برای ترمیم پوست پیدا می کنند و این باعث می شود، پوست درخشندگی بیشتری پیدا کند و علاوه بر این چین و چروک هایی که به مرور زمان بر پوست نقش می بندند، فرصت کمتری برای ظهور پیدا می کنند. علاوه بر این ها نوشیدن آب گرم به از بین رفتن لکه های پوستی نیز کمک می کند.

کمک به برطرف شدن یبوست

یبوست یکی از اثرات مستقیم کمبود آب بدن است. در حقیقت یکی از اصلی ترین موادی که کمک می کند غذا در طول روده ها حرکت کند همین آب است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که به هنگام نبود آب کافی در بدن، روده بزرگ آب مورد نیاز خود را از همان غذایی که مصرف کرده اید، فراهم می کند و هر چقدر که بتواند از آن غذای به خصوص آب خواهد کشید. همین فرایند است که سبب می شود غذا سختی بیش از اندازه ای پیدا کند و امکان عبور آن بسیار دشوار تر از قبل شود. این علت اصلی درد گرفتن شکم و یبوست است. نوشیدن آب گرم کمک می کند غذایی که از روده ها پایین می رود به تکه های کوچک تری تقسیم شده و به زودی احساس درد کمتری خواهید داشت و به طور کلی به بهبود این اختلال کمک شایانی خواهد کرد.

بهبود سلامت پوست

نوشیدن آب گرم کمک می کند منافذ بیشتری روی سطح پوست باز شوند که این اکسیژن بیشتری به سلول های پوستی خواهد رساند و سبب شادابی پوست خواهد شد. علاوه بر دفع مواد سمی از پوست که پیش از این نیز به آن اشاره شده است، آب موجود در سطح پوست نیز به واسطه نوشیدن آب گرم افزایش پیدا می کند و به نوعی نقش یک کرم مرطوب کننده را ایفا خواهد کرد. کاهش باکتری های مضر موجود در سطح پوست و در بدن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی پوستی می شود و امکان بروز لکه های پوستی و این گونه اختلالات نیز به حداقل خواهد رسید.

بهبود وضعیت موهای سر

از دیگر فواید نوشیدن آب گرم یا داغ می توان به این مورد اشاره کرد که با فعال کردن عصب های موجود در ریشه موی سر، سبب درخشش و نرمی تارهای مو شده و به مرور زمان ظاهری زیبا به آن ها می بخشد. در حقیقت تمامی فعالیت هایی که منجر به رشد مو می شود، در ریشه مو جریان دارد. کمبود آب بدن یکی از اصلی ترین دلایل خشکی بیش از اندازه موهای سر است. جالب است بدانید که چیزی حدود یک چهارم از کل حجم ریشه موهای سر متشکل از آب است و واضح است که در صورت عدم مصرف آب کافی در طول روز آب موجود در ریشه سر نیز به مراتب کاهش پیدا کرده و این مسئله سبب خشکی بیش از اندازه موی سر می شود.

کاهش شوره سر

نوشیدن آب گرم باعث می شود به طور مداوم تری در جمجمه سر آب کافی موجود باشد و همین مسئله باعث جلوگیری از شکل گیری شوره می شود که می توانند بسیار آزار دهنده باشند. شوره در حقیقت تکه های بسیار کوچکی از پوست سر هستند که جدا شده و در میان موهای سر جا خوش می کنند و همین مسئله احساس خارش میان موها را موجب می شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی

اگر از کسانی باشید که علاقه به سفر کردن در طبیعت و مکان های دور افتاده دارند، به طور حتم باید کسانی را دیده باشید که به خاطر نبود امکانات اقدام به جوشاندن آب می کنند و برای مصارف مختلف از آن بهره می گیرند. در حقیقت جوشاندن آب باعث می شود بیشتر میکروب ها و باکتری های موجود در آن از بین بروند (به واسطه حرارتی که به آب داده می شود) و زمانی که آن آب را خواهید نوشید از خطر قرار گرفتن در معرض بسیاری از میکروب ها و باکتری ها مصون خواهید بود. این مصونیت در نهایت سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی مختلف می شود که به واسطه میکروب ها به بدن منتقل می شوند. آب گرم از این لحاظ به آب سرد و آبی که دمای اتاق را داشته باشد،ارجحیت دارد.

افزایش سوخت و ساز بدن

بنا به آخرین تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، نوشیدن دو فنجان آب، سوخت و ساز بدن را برای مدت چهل دقیقه با افزایشی سی درصدی روبه رو می کند. حال اگر آبی که مصرف می کنید، گرم یا داغ باشد، دمای بدن نیز کمی افزایش پیدا کرده و در نهایت میزان افرایش این سوخت و ساز به مراتب بیشتر خواهد شد.  البته این را به خاطر داشته باشید که این افزایش خیلی چشم گیر نخواهد بود و در نهایت سوخت و ساز بدن به عوامل مهم تری بستگی دارد که وزن، سن و ژنتیک از جمله این عوامل هستند.

آرام تر کردن درد گلو

یکی از بهترین کارهایی که به هنگام سرما خوردگی می توانید انجام دهید نوشیدن آب گرم یا داغ است. آب گرم باعث می شود موادی که در قسمت های تنفسی و گلو تبدیل به خلط می شوند به مواد کوچک تری تبدیل شده و به مرور از بین بروند. علاوه بر این مسئله نوشیدن آب گرم یا گرم می تواند به گرفتگی بینی نیز کمک کند، به خصوص اگر بخار حاصل از آب گرم را به وسیله بینی خود استشمام کنید.

در سیارک بخوانیم:

واکنش بدن به نوشیدن آب به صورت ناشتا 

لاغری با درست نوشیدن

پیامدهای منفی عدم نوشیدن آب 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم کم آبی بدن

در

یکی از مهمترین عواملی که باید در خصوص بدن خود مد نظر داشته باشیم، توجه به علائم ظاهری ای است که خبر از کمبود آب بدن می دهند، به ویژه آن که در فصل گرما و تابستان، به واسطه فرایند های مربوط به تعریق بدن، میزان قابل توجهی از آب بدن دفع می شود. در حقیقت نوشیدن آب کافی یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر سلامت انسان است و باید توجه ویژه ای به علائم ظاهری ناشی از کمبود آب بدن داشته باشیم. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در خصوص این علائم در اختیارتان قرار دهیم.

خشکی دهان

ممکن است فرد احساس تشنگی نداشته باشد و با این وجود سطح زبان و دهان اش خشک بوده و حالتی چسبناک پیدا کرده باشند؛ این یکی از علائم مشخص کمبود آب بدن است و فرد در صورت احساس کردن آن باید اقدام به نوشیدن آب کند.

خواب آلودگی

البته تابستان و گرمای هوا کمی احساس شادابی را از فرد گرفته و خواب آلودگی و بی حوصلگی معمولاً در میان افراد مشاهده می شود، اما اگر همیشه این احساس خواب آلودگی و بی حوصلگی را داشته باشید، دیگر مسئله تنها مربوط به تابستان و گرمای هوا نخواهد بود. یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن، خواب آلودگی و بی حوصلگی است و در صورت داشتن این حالت باید آب مصرفی خود در طول روز را افزایش دهید، آن گاه اگر مشکل خواب آلودگی برطرف نشود، اختلالی دیگر در بدن شما وجود دارد که باید با مشورت با پزشک متخصص اقدام به برطرف کردن آن کنید.

اختلال در کارکرد مثانه

نکته ای که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که در طول روز باید بین شش تا هشت بار از سرویس بهداشتی استفاده کنید و این تعداد بعضاً تا ده بار هم می تواند افزایش پیدا کند (بسته به نوشیدنی هایی که فرد در طول روز مصرف می کند)، در غیر این صورت می تواند نشانه ای بر آن باشد که آب کافی در بدن موجود نیست.

ادرار زرد تیره رنگ

زمانی که ادرار رنگ زرد تیره به خود می گیرد و فرد هیچ گونه اختلال و یا بیماری مرتبط با سلامتی اش ندارد، به احتمال زیاد دچار کمبود آب شده است. در فصل تابستان و زمانی که افراد اقدام به مسافرت می کنند، معمولا امکان دسترسی به سرویس های بهداشتی کمی دشوار تر می شود، با این وجود نباید این مسئله باعث شود تا آب مصرفی خود در طول روز را کاهش دهیم، چرا که می تواند اختلالات جدی تری را متوجه سلامتی کند.

سردرد

یکی دیگر از علائم شایع در میان افرادی که آب مصرفی شان در طول روز کم است، سردرد های موضعی است. بنا بر این اگر از این گونه سردرد ها رنج می برید، پیش از آن که به سراغ دارو های مسکن رفته و یا این که فکر کنید مسئله جدی تری در پس این سردرد ها وجود دارد، بهتر است مصرف آب خود در طول روز را افزایش داده تا پس از چند روز متوجه شوید که سردرد ها به واسطه کمبود آب رخ می داده اند و یا این که پای مسئله ای دیگر در میان است.

کاهش قابلیت ارتجاعی پوست

بسته به این که در کدام نقطه از کره زمین زندگی می کنید و شرایط جوی و آب و هوایی در محل سکونت شما چگونه باشد، حرارت می تواند باعث ایجاد زائده هایی بر سطح پوست شده و آن را خشک و قابلیت ارتجاعی اش را کاهش دهد. بنا بر این این گونه نشانه های پوستی نیز از علائم مشخص کمبود آب بدن به شمار می روند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز سلامت جهانی، زمانی که پوست قسمتی از بدن خود را می کشید، اگر برای مدتی به همان حالت مانده و کمی زمان ببرد تا به حالت اولیه خود بازگردد، می تواند نشانه این باشد که آب کافی در بدن وجود ندارد.

سرگیجه

مرکز سلامت جهانی، سرگیجه را نیز به عنوان یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن تشخیص داده است. زمانی که مایعات موجود در قسمت های داخلی بدن به اندازه کافی نباشد، فعالیت های مغزی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند (علاوه بر برخی از اعضای دیگر داخلی بدن) و همین مسئله است که موجب سرگیجه می شود. این مسئله در میان کودکان و افراد مسنی که در طول روز آب کافی نمی نوشند، شایع تر است. بنا بر این هنگامی که روی پای خود می ایستید و احساس سرگیجه و نا متعادل بودن می کنید، به اولین نکته ای که باید بیندیشید این است که آیا آب کافی نوشیده اید یا خیر.

گریه بدون اشک

یکی از علائم شایع کمبود آب در میان کودکان و نوزادان کم سن و سال، گریه ای است که با آمدن اشک از چشمان همراه نباشد. کودکان کم سن و سال، معمولاً فعالیت بیشتری در طول روز دارند و اگر به این مسئله حرارت ناشی از هوای تابستان را نیز بیفزاییم، مطمئناً میزان آبی که از بدن شان دفع خواهد شد، بسیار زیاد خواهد بود. بنا بر این بهتر است از سنین پایین به کودکان خود آموزش دهیم که مصرف آب و نوشیدنی ها را در طول روز بیشتر کنند.

کاهش فشار خون

از دیگر علائم شایع کمبود آب می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد که ارتباط مستقیمی با بی حوصلگی و خواب آلودگی ای دارد که پیش تر از این عنوان شد. به بیان دقیق تر، زمانی که احساس ضعف شدید به فرد دست می دهد و قادر به ایستادن برای مدتی طولانی سر پای خود نباشد، فشار خون او کاهش یافته است و این کاهش می تواند از اثرات مستقیم کمبود آب بدن باشد.

افزایش ضربان قلب و فشار خون

البته این مسئله ممکن است برای تان کمی عجیب به نظر  برسد که کمبود آب بدن فرد بتواند در آن واحد هم سبب افزایش و هم سبب کاهش فشار خون شود، باری به هر حال این مسئله صحت دارد و بسته به شرایط بدنی فرد، کمبود آب بدن می تواند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب نیز بشود. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که به هنگام عدم آبرسانی کافی به سلول ها و گلبول های موجود در جریان خون، پیامی به غده هیپوفیز صادر می شود مبنی بر این که باید وازوپرسین ترشح کند (هرمونی است که سبب کاهش ادرار می شود) و این ترشح در نهایت باعث می شود تا رگ های حامل جریان خون تنگ تر شوند و همین مسئله است که سبب افزایش فشار خون می شود.

تب

تب و بعضاً لرز، از علائم دیگری است که نشانگر کمبود آب موجود در بدن می باشد، با این وجود، کمتر در میان افراد شایع است. به هر عنوان در صورت مشاهده چنین علائمی باید با پزشک متخصص مشاوره کرد.

خشکی پوست

خشکی و ترک خوردن پوست (به خصوص پوست لب ها) و نیز ناراحتی های پوستی می توانند از دیگر علائم کمبود آب بدن باشند. در حقیقت یکی از نخستین قسمت هایی که در صورت کمبود آب بدن، در کارکرد اش اختلال ایجاد می شود، پوست بدن است. به هنگام کمبود آب البته فرایند چربی سازی در سطح پوست ادامه پیدا می کند، با این حال، به واسطه نبود آب در این چربی ها، به مرور زمان سبب ایجاد ترک و خشکی بیش از اندازه پوست می شود. بنا بر این بهتر است برای جلوگیری از این گونه اختلالات پوستی و نیز سایر علائمی که تا کنون عنوان شده اند، حداقل هشت لیوان آب در طول روز بنوشید.

بی حوصلگی و کمبود انرژی، گیجی و کما

اگر برای مدتی طولانی از نوشیدن آب خودداری شود و یا این که فرد برای مدتی طولانی به آب دسترسی نداشته باشد (کسانی که در واحه و بیابان سرگردان می شوند و یا بیماران روانی که حاضر به نوشیدن آب نمی شوند)، در نهایت احساس گیجی به او دست خواهد داد و حتی برای یک نشست و برخاست ساده انرژی کافی نخواهد داشت، علاوه بر این به مرور زمان دچار توهم خواهد شد و در نهایت اگر این روند ادامه پیدا کند، می تواند سبب به کما رفتن فرد شود.

تشنج

همانند مورد قبلی، تشنج نیز از موارد بسیار نادر است که به واسطه کمبود آب برای مدتی طولانی امکان رخ دادن آن به وجود می آید. در حقیقت اتفاقی که در این مورد رخ می دهد، ایجاد اختلال در کارکرد طبیعی مغز و عدم ارسال سیگنال های الکترولیت به طور صحیح به مغز است که در صورت تداوم می تواند منجر به تشنج شود.

شوک عصبی

همانند دو مورد قبلی، شوک عصبی نیز تنها در صورتی رخ می دهد که برای مدتی طولانی فرد آب ننوشیده باشد. این شوک عصبی، از پیامد های مستقیم کاهش سرعت خون رسانی به ارگان های مختلف بدن و عدم دسترسی آن ها به اکسیژن کافی است و یکی از خطرناک ترین پیامد های کم آبی مداوم است؛ تا جایی که حتی می تواند به قیمت جان فرد به پایان برسد.

عدم دفع مایعات در نوزادان

یکی از نکاتی که بعضا والدین پر مشغله در خصوص نوزدان خود فراموش می کنند، نرسیدن مایعات کافی به نوزاد شان است؛ صرف نظر از این که این مایعات چه باشد (آب، شیر مادر یا سایر نوشیدنی های مناسب برای نوزادان)، نوزاد باید در طول روز حداقل شش بار پوشکش به واسطه دفع مایعاتی که انجام می دهد عوض شود و اگر برای هشت ساعت پیاپی پوشک نوزاد خشک باقی مانده باشد، نشانه این است که مایعات کافی در اختیارش قرار نگرفته و در نهایت می تواند برای اش خطر ساز باشد.

پر کاری مثانه و دفع بیش از اندازه ادرار

پر کاری مثانه البته بیش از آن که نشانه ای بر کمبود آب بدن باشد، علت آن است و به مرور زمان سبب می شود فرد دچار کمبود آب شود. البته زمانی که فرد دچار این گونه مشکل ها و اختلالات می شود، کمتر تمایل به خوردن و نوشیدن پیدا خواهد کرد، با این وجود توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا حد امکان به هنگام رخ دادن این اختلال، مایعات بنوشید و هر چند نا خوشایند باشد، کمبود آب ناشی از پر کاری مثانه را تا حدودی جبران خواهد کرد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

صرفه جویی در مصرف آب

در

آب مایع حیات است، آب آشامیدنی به سختی به دست می آید، در هنگام مصرف بیشتر دقت کنیم، در زیر 10 روش برای صرفه جویی در مصرف آب ذکر شده است. با اشتراک این مقاله از دوستان خود بخواهیم مارا در حفظ این دارایی گران بها یاری کنند.

  1. درهنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید، هر دقیقه 6 لیتر آب هدر می رود.
  2. یک بطری آب معدنی پر داخل منبع سیفون دستشویی قرار دهید، با این کار حجم مخزن کم شده و میزان آبی که به فاضلاب میرود نصف می شود.
  3. زمان دوش گرفتن را کم کنید، یا مانند قدیمی تر ها وقتی در حمام هستید آب را دائم باز نگذارید. در زمان دوش گرفتن بین 6 تا 45 لیتر آب در دقیقه هدر می رود. 
  4. ماشین لباسشویی یا ظرف شویی را با حداکثر ظرفیت استفاده کنید. تعداد شستشوها را کاهش دهید.
  5. شیرهای خراب را تعمیر کنید.
  6. از آب پاش یا آبیاری قطره ای برای باغچه استفاده کنید، آبیاری با شلنگ هر ساعت 1000 لیتر آب را هدر می دهد. آبیاری صبح زود یا آخر شب برای گیاهان مناسب تر است و میزان آب کمتری تبخیر می شود.
  7. پارچ آب را داخل یخچال بگذارید تا همیشه آب سرد داشته باشید، برای نوشیدن آب خنک نیازی نیست چند دقیقه آب را باز بگذارید.
  8. از سر شیرهای فشارشکن استفاده کنید، این سرشیرها با ترکیب هوا داخل آب میزان مصرف را کاهش می دهند.
  9. به کنتور آب دقت کنید، مصرف آب را مدیریت کنید. 
  10. اگر امکان نصب مخزن ذخیره سازی آب را دارید، آب بارانی که از ناودانی سرازیر می شود برای آبیاری باغچه بسیار مناسب است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مسمومیت با آب چیست

در


به گفته کارشناسان، استفاده بیش از حد آب می تواند برای سلامتی خطرناک تر از استفاده از مقادیر کم مایع و کم آبی بدن باشد.
طبق گفته پزشکان، بزرگسالان باید به طور متوسط ​​حدود 3 لیتر آب در روز بنوشند، اما کلیه ها می توانند بیش از 800-1000 میلی لیتر در ساعت را تصفیه کنند.
اگر فرد در طول این مدت آب بیشتری بنوشد، سلول های بدن او مایع را ذخیره می کنند. دانشمندان توضیح دادند که سلول ها متورم می شوند و بدن با هیدراتاسیون بیش از حد، که به عنوان "مسمومیت با آب شناخته می شود، تهدید می شود".

در چنین مواردی، سطح سدیم در خون که فشار خون را تنظیم می کند، کاهش می یابد. مایع در بافت و ماهیچه های چربی ذخیره می شود. این امر با عواقب جدی سلامتی همراه است. فرد اغلب دارای خواب آلودگی، سردرد، کاهش عملکرد شناختی و حتی آسیب مغزی که ممکن است مرگبار باشد، می شود

به گفته لیز وینندی ، متخصص تغذیه ، می توان مقدار کافی برای نوشیدن آب را، با توجه به رنگ ادرار، که باید رنگ لیمویی داشته باشد، ردیابی کردو در صورت پررنگ تر بودن مایعات بنوشیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ایده برای اختراع دانش آموزی

در
برای برخی، مدرسه و دانشگاه خانه دوم است، نه تنها برای سال تحصیلی، بلکه برای زندگی. به هر حال، افرادی که در آنجا کار می کنند تلاش می کنند که این مکان را برای دانشجویان جذاب کند، به طوری که زندگی آنها ساده تر شود و فعالیت های آنها جالب تر . شما به برخی از موسسات آموزشی نگاه می کنید می خواهید برای همیشه آنجا بمانید.
 
sayarak.com عکس هایی از ایده برای اختراع دانش آموزی و دانشگاه ها را جمع آوری کرده که احتمالا، که ارزش گرفتن جایزه را دارد.سبک زندگی در این مدارس با این اختراعات جالب را در عکس های انتخابی تماشا کنید.
 

1. ورودی کلاس ریاضی

اختراع ساده برای مدرسه

اختراعات دانش آموزان خارجی      ایده های جالب برای اختراع

2. ماشین حساب جاسازی شده برای تقلب

ماشین حساب کوچک تقلب

3. این قفسه های مدرسه مانند کتاب  نقاشی شده است.

بهترین اختراعات دانش آموزی

کپسول آتش نشانی داخل کتاب مدرسه 451 درجه فارنهایت جاسازی شده است حالا این راهرو خسته کننده به نظر نمی رسد. واقعا مانند یک شاهکار واقعی است.

 

4. در دانشگاه، شما می توانید تلفن را در یک ایستگاه آزاد بدون ترس از سرقت، شارژ کنید.

5. محل نگهداری اسکیت بورد در دبیرستان

 

 6. این یک پله واقعی رویایی است! و رفت و آمد از آن آسان تر است.

"نفرت انگیز کردن در یک جمعیت برای مردم آهسته؟" در مدرسه من، آنها به سادگی کتیبه ها "پیاده روی"، "در حال اجرا"، "من پیامی را به سمت پله ها در هر ساختمان اضافه می کنم" اضافه کردم. "
 

7. جمع آوری زباله ها با حلقه های بسکتبال 

اختراع جالب برای مدرسه   اختراعات دانش آموزی

اختراع دانش آموزی

8. استفاده از این ماشین ها برای حمل اطفال اطراف ساختمان

 

9. به دلایلی، ما مطمئن هستیم که دانش آموزان این مدرسه به خوبی این قوانین را می دانند.

اختراع برای مدرسه    دانش آموزان اختراع ساده برای مدرسه

 

10. در این کلاس آشپزی آینه بالای میز نصب شده است. بنابراین دانش آموزان می توانند ببینند، معلم چه می کند

اختراعات جدید برای مدرسه

11. کریسمس با یک کتاب - یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در کسانی که عاشق شگفتی هستند.

12. در چنین صندلی هایی نشسته اید؟ شاید راحت تر از خانه باشد.

 

13. محل مطالعه و استراحت در کتابخانه مدرسه.

اختراع سخت برای مدرسه

14. سرسره در در دانشگاه تکنولوژیکی مونیخ

اختراعات خلاقانه

آیا شما با اختراعات و ابتکارات غیر معمول در مدرسه یا دانشگاه خود و یا دیگر موسسات آموزشی مواجه شده اید؟
 
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا نباید آب را دو بار بجوشانیم

در
خطر واقعی جوشاندن دوباره آب چیست
فیزیولوژیست براندا دیوی از دانشگاه پلی تکنیک (ایالات متحده آمریکا) ادعا می کند که ساختار مولکول های آب پس از جوشاندن دوباره آب تغییر می کند (جوشیدن مکرر) و غلظت نمک ها و مواد معدنی مضر افزایش می یابد.تهدید اصلی مقدار زیادی ناخالصی است که برای ضد عفونی کردن به آب شیر اضافه می شود.
 
به گفته کارشناسان خارجی ، آرسنیک که دارای خاصیت سمی قوی است برای مقابله با باکتری های بیماری زا، به آب اضافه می شود. با جوشیدن مکرر ، غلظت آن افزایش می یابد و در بعضی موارد می تواند منجر به مسمومیت شود.
 
علاوه بر آرسنیک ، فلوئور و سایر مواد معدنی زیادی در آب وجود دارد که با جوشیدن دوباره به فلوراید تبدیل می شوند. این می تواند باعث نازایی در بزرگسالان و عقب ماندگی ذهنی در کودکان شود.
 
مؤلفه دیگر موجود در آب نیترات است. همانطور که در مطالعه ذکر شد ، آنها به نیتروسامین ها تبدیل می شوند - موادی که احتمال آسیب سلولی و سرطان را تحت تأثیر قرار می دهند.
 
تحت تأثیر دمای بالا ، همه باکتری ها از بین می روند ، اما ناخالصی ها باقی می مانند. به عنوان مثال ، به عنوان رسوب ، نمک ها ، ترکیبات هیدروژن اصلاح شده و غیره در ته کتری قرار می گیرند. دانشمندان  تأکید می کنند که به چنین آبی سمی نیز گفته می شود ، زیرا اثر تجمعی این ناخالصی ها خطرناک است.
 
با گذشت زمان ، این می تواند بر سلامت کلیه ها تأثیر بگذارد و سنگ ها ظاهر شوند. (بخصوص سنگ کلیه)همچنین مشخص است که آب شیر حاوی کلر است. هنگامی که مایع گرم می شود ، این عنصر با مواد آلی تعامل دارد و در طی آن مواد سرطان زا تشکیل می شود. آنها می توانند باعث سرطان شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...