چرا در قدیم ملوانان از حمل و نقل موز با کشتی می ترسیدند

در

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

موز رایج ترین میوه گرمسیری است که بیشتر به نام درخت موز شناخته می شود. میوه شکلی منحنی دارد و معمولاً به رنگ زرد است، اما نمونه های سبز رنگ نیز وجود دارد. بستگی به رسیده بودن موز دارد. این میوه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های روی زمین است، آیا می دانستید چرا ملوانان در قدیم قاطعانه نمی‌خواستند موز را سوار کشتی کنند؟


به نظر می رسد که موز حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. به عنوان مثال، از ویتامین های A، C، B6. موز همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی است - پتاسیم و منیزیم. این میوه همچنین حاوی فروکتوز است که یک قند طبیعی است. این مؤلفه می تواند انرژی فرد را کاملاً پر کند. پس چرا موز در بین ملوانان ممنوع شد؟

 

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

حمل و نقل موز با کشتی 

کار به عنوان یک دریانورد خطرات ذاتی خود را دارد زیرا آنها در محیطی غیرقابل پیش بینی روی آب های آزاد کار می کنند. همچنین، ملوانان اغلب "خرافات" مختلفی را مشاهده می کنند که به افراد کمک می کند تا از نظر روانی در دریا هماهنگ شوند. مدتهاست که همه می دانند که ملوانان سعی می کنند زنی را سوار کشتی نکنند.طبق "خرافات" می تواند طوفان یا سایر پدیده های آب و هوایی خطرناک را به همراه داشته باشد!

 

اما معلوم شد که در روزهای قدیم همان "خرافات" در مورد معمولی ترین میوه یعنی موز وجود داشت. ملوانان حتی بیشتر از زن حاضر در کشتی نمی خواستند این میوه را ببینند. به طور معمول، در زمان های قدیم موز روی کشتی نمی بردند، اما حتی در دوران مدرن، برخی از ملوانان به این سنت پایبند هستند.

 

رایج ترین"خرافات" از  موز در قرن 18 ظاهر شد. در این زمان، اکتشافات جغرافیایی متعددی به طور فعال در سراسر جهان در حال انجام است و مردم تعداد زیادی اقلام را با یکدیگر مبادله می کنند. اروپایی ها عاشق آوردن جواهرات مختلف از کشورهای عجیب و غریب - طلا یا نقره بودند.

 

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

این چیزی است که یک کشتی قرن نوزدهم به نظر می رسید


اما حتی در این زمان، موز اغلب در کشتی ها یافت نمی شد. افسانه ای در سرتاسر جهان وجود دارد که نشان می دهد کشتی هایی که در آنها موز وجود دارد بیشتر از بقیه غرق می شوند. بسیاری از ملوانان خاطرنشان کردند که در میان کشتی های غرق شده می توان تعداد زیادی قارچ موز پیدا کرد. در میان ملوانان نیز شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه اگر موز را با خود ببرید، ناگهان مقدار زیادی آذوقه در کشتی خراب می شود. حتی برخی ادعا کردند که وجود موز در هواپیما باعث بیماری خدمه هواپیما شده است. همه این ها شایعات منفی زیادی در مورد رایج ترین میوه ایجاد کرد و فرماندهان کشتی قاطعانه از انتقال آنها خودداری کردند. اما آیا واقعاً یک موز معمولی تا این حد خطرناک بود؟

 

اگر بار موز را سوار کنید، می‌تواند مهمانان ناخوانده را نیز همراه خود بیاورد. دسته های میوه می توانند حشرات مختلف یا عنکبوت های سمی را پنهان کنند که برای همه اعضای خدمه خطرناک بود. حتی در دوران مدرن، حشره ای که همراه با موز آورده شده است را می توان در یک سوپرمارکت معمولی یافت. اگر اکنون یک حشره سمی به شخص حمله کند، می توان او را نجات داد، اما در قرن 18-19، تماس با چنین "مهمان ناخونده سمی" به طرز غم انگیزی پایان می یافت. در چنین زمانی، هر چیزی که با مرگ مرتبط بود با ترس زیادی درک می شد و بنابراین موز به طور کلی نفی می شد. حتی آنها را محموله نفرین شده می نامیدند.

 

 

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

پردازش موز در کشتی


موز نیز می توانست در غرق شدن کشتی نقش داشته باشد. چگونه این اتفاق افتاد؟ حتی در حال حاضر، بسیاری از مردم می دانند که موز سبز با سرعت شگفت انگیزی فاسد می شود. اما اگر در دوران مدرن کشتی ها می توانند از نقطه A به نقطه B در چند هفته برسند، در قدیم این سفر بسیار طولانی تر بود. این به این واقعیت کمک کرد که میوه های عجیب و غریب به طور فعال در کشتی فاسد شوند.

 

همانطور که موز شروع به پوسیدگی می کند، می تواند گاز خطرناک - متان را آزاد کند. اگر غلظت چنین گازی بین 5-15 درصد در هوا باشد، می تواند مخلوطی ایجاد کند که هر لحظه می تواند منفجر شود. میوه ها در کشتی ها معمولاً به تن حمل می شوند و اگر شروع به پوسیدگی کنند، می توانید میزان چنین گاز خطرناکی را تصور کنید که در کشتی آزاد می شود. علاوه بر وضعیت انفجاری در کشتی، گاز می تواند مشکلات سلامتی را برای همه خدمه ایجاد کند.

 

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

 

در زمان های قدیم، موارد زیادی وجود داشت که همه شرکت کنندگان در اکسپدیشن ممکن بود در اثر انتشار زیاد متان شروع به خفگی کنند یا به سادگی غش کنند. اکنون مردم با آگاهی از خواص خطرناک متان می توانند با آرامش در مورد متان صحبت کنند. اما خطرات متان تنها در سال 1778 شناخته شدند. حتی پس از کشف خواص خطرناک، ملوانان همیشه در مورد آن مطلع نمی شدند. ملوانان در مورد متان نمی دانستند و فقط می گفتند که بیماری های خدمه با میوه عجیب و غریب نفرین شده مرتبط است.

 

موز معمولاً گاز دیگری را منتشر می کند - اتیلن. می تواند باعث شود میوه های نزدیک زودتر رسیده و غذا ها با سرعت شگفت انگیزی فاسد شوند. در دنیای مدرن، عرضه کنندگان میوه از این خاصیت به روشی بدیع استفاده می کنند. آنها را در یک ظرف دربسته با  انبه یا آووکادو قرار می دهند. اگر تامین کنندگان نیاز به پردازش تعداد زیادی میوه داشته باشند، به طور مصنوعی گاز اتیلن را از سیلندرها آزاد می کنند.

 

چرا در قدیم ملوانان از بردن موز به کشتی می ترسیدند

 

اما 300 سال پیش، ملوانان نمی دانستند که چگونه یک موز معمولی می پوسد یا چه چیزی تولید می کند. مردم دریا به سادگی می گفتند که این میوه عجیب و غریب نفرین شده است و مشکلات مختلفی را برای کشتی به ارمغان می آورد. در حال حاضر تمام خواص موز قبلا بررسی و توضیح داده شده است. اما بیشتر ملوانان و قایق‌رانان همچنان قاطعانه از بردن این میوه با خود در کشتی خودداری می‌کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علل و درمان یبوست (قسمت دوم)

در

علل ودرمان یبوست قسمت اول

موز چگونه به درمان یبوست کمک می‌کند؟
موز می تواند این ناراحتی و حتی گاها دردی را که یبوست بهمراه دارد، تسکین دهد. در اینجا به چگونگی عملکرد موز در کمک به درمان یبوست نگاهی می‌اندازیم:


• همانطور که قبلا ذکر شد موز سرشار از فیبر بویژه فیبر نامحلول است. از یک موز متوسط سه گرم فیبر دریافت می‌کنید که این ده درصد از مقدار فیبری است که بدنتان جهت جلوگیری از یبوست روزانه به آن نیاز دارد. به یاد داشته باشید در حالی که فیبر نامحلول در درمان یبوست تاثیر فراوانی دارد، میزان مصرف آب خود را نیز در طول استفاده از این میوه افزایش دهید تا یبوست از بین برود. مصرف متوسط از این میوه و مقدار زیاد آب بسیار مهم می‌باشد چرا که مقدار زیاد فیبر هم منجر به سخت شدن مدفوع شده و روده‌هایتان را می‌بندد که این هم موجب عدم دفع مدفوع از بدنتان خواهد شد.
• تاثیر موز روی روده بزرگ بستگی به نوع میوه ای دارد که مصرف می‌کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، خوردن موز کال موجب یبوست یا بدتر شدن آن خواهد شد چرا که مقدار زیادی نشاسته دارد. به عبارت دیگر موزهای رسیده در صورت مصرف همزمان با آب زیاد، می‌تواند این اطمینان را بدهد که دفع مدفوع از روده به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد موز رسیده به درمان این مشکل کمک نخواهد کرد.
• همچنین موز حاوی پتاسیم است که آن هم ماده مغذی دیگری است و به یبوست کمک می‌کند. این موجب حرکات منظم روده شده و به نوبه خود دفع آسان مدفوع را حتمی می کند و مواد زائد غذایی از بدن به نحو صحیحی خارج می گردد.
• این میوه شگفت‌انگیز که قبلا ذکر شد حاوی مواد مغذی بسیاری است که به سلامتی بدن مفید می‌باشد. موز حاوی آنزیمی به نام فراکتوالیگوساکارید است . این آنزیم نقش مهمی در پیشگیری و درمان یبوست بازی می کند و زمانی که موز وارد دستگاه گوارش می‌شود از تخمیر آن جلوگیری می‌کند. این آنزیم موجب افزایش هضم شده و به عنوان یک ملین طبیعی خفیف عمل می‌کند که موجب تسکین و پیشگیری از یبوست می‌گردد و سطح انرژی بدن را بیش از حد بالا می‌برد.
• موز حاوی مقدار زیادی پکتین است که یک کربوهیدرات پیچیده می‌باشد . این عاملی است که موجب سفت شدن مدفوع می‌گردد. پکتین مولکولهای آب موجود در لوله گوارش را دفع کرده و به این ترتیب منجر به سفت شدن مدفوع و در نتیجه دشوار شدن دفع مدفوع می‌گردد. در عوض موز رسیده گاز اتیلن تولید می‌کند، که آنهم به نوبه خود آنزیمی تولید می‌کند که پکتیناز نامیده شده و موجب شکسته شدن پکتین می‌شود. این موجب نرم شدن موز گردیده و هضم آن را برای وجودتان آسان می‌نماید.
• استفاده از موز برای درمان یبوست:
بدیهی است که خوردن موز یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان یبوست است. در اینجا چند روش برای استفاده از این میوه جهت درمان این مشکل می‌آوریم: (سیارک)
اولین روش:
1. پوست موز رسیده را کنده و آن را بخورید.
2. با فاصله چند ساعت در روز، 2 یا 3 موز بخورید تا معده‌تان را تسکین داده و حرکات روده را تحریک نماید. اولین موز خود را در صبحانه بخورید.
3. جهت درمان موثر یبوست، روزانه این روش را تکرار نمایید.
روش دوم:
1. پوست یک موز رسیده را بکنید.
2. آن را برش داده و در یک لیوان شیر گرم بریزید.
3. شیر و موزهای خیس شده در آن را خورده و آنها را کاملا بجویید.
انجام مستمر این روش موجب می‌شود که ناراحتی، درد و ... که بعلت یبوست بوجود آمده از بین رفته و از تکرار دوباره یبوست جلوگیری گردد.
روش سوم:
روش دیگر برای استفاده مفید بدنتان از موز، درست کردن اسموتی است. اسموتی خوشمزه و سالم است و یبوست را از بین می‌برد:
1. پوست موز را کنده و آن را برش دهید.
2. آنها را در یک مخلوط کن ریخته و یک فنجان شیر به آن اضافه کنید.
3. در صورت نیاز به شیرینی بیشتر، کمی عسل به آن اضافه کنید.
4. تا زمانی که کاملا یکنواخت شود، مخلوط کرده و نوش جان کنید!
از آنجایی که موز فوق‌العاده خوشمزه است، ترکیب این میوه در دستورالعمل‌های مختلف سخت نیست. البته هیچ چیزی به خوبی این نیست که خود آن را خورده یا با شیر گرم بخورید اما می‌توان در دسرهای مختلف، ترکیبات غذایی پخته شده مختلف ... مصرف کرد. در صورتی که نیاز به مصرف روزانه آن بعنوان درمان طبیعی یبوست دارید، نیاز خواهید داشت تا آن را از یکنواختی درآورده و در طرز تهیه آن خلاقیت به خرج دهید! به این ترتیب می‌توانید مطمن شوید که هر موقع موز مصرف می‌کنید از آن لذت برده و هرگز از آن زده نخواهید شد.

اصلاح رژیم غذایی برای درمان طبیعی یبوست:‌
وقتی که از یبوست و دیگر مشکلات گوارشی رنج می‌برید، یک رژیم غذایی متعادل ضروری خواهد بود. میوه‌ها، سبزیجات و دیگر خوردنی‌ها که غنی از مواد مغذی است به یبوست از جمله فیبر، پتاسیم و غیره کمک می‌کند. موز یکی از آنهاست. حقیقت این است که این میوه سرشار از مواد مغذی است که آن را برای اضافه کردن به رژیم غذایی‌تان مهم می‌سازد. خوب است بدانید که یک میوه فصلی نیست- بدین معنی که شما می‌توانید آن را در طول سال به عنوان یک درمان موثر طبیعی برای یبوست استفاده کنید.
با توجه به اصول غذایی چینی‌ (6)، دنبال کردن یک رژیم غذایی که روی غذاهای «خنثی» تاکید کند، مهم می‌باشد. اعتقاد بر این است که این نوع از رژیم غذایی به ایجاد توازین بین حالات گرم و سردی که سبب یبوست و اسهال می‌شود کمک می‌کند. غذاهای «خنثی» می‌تواند به شما در شرایط عدم تعادل، از جمله گرمای بیش از حد یا سرد کمک ‌کند.
مواد غذایی که توصیه می‌شود عبارتند از:‌
• سبزیجات تازه که با آتش پخته شده و خام نیست.
• غلات کامل اما نه گندم یا هر مقدار از آن. غلات را در مقادیر کم بخورید.
• 2 یا 3 اونس پروتئین حیوانی در روز. بهتر است بعنوان غذای اصلی صرف نگردد. پیشنهاد می‌شود از طعم دهنده استفاده کنید.
• مقدار زیاد آب، به خصوص آب قلیایی.
بسیاری از مردم این رژیم غذایی را در بهبود یبوست و همچنین سایر موارد پزشکی بسیار موثر بیان کرده اند.
برای پاسخ به این سوال که آیا موز برای یبوست خوب است یا نه، بله قطعا خوب است. تنها نیاز است مطمئن شوید که موز رسیده است و آن را بهمراه آب بخورید تا به عملکرد فیبر آن در دستگاه گوارش کمک کند. خواهید دید که این میوه در عملکرد معده‌تان، فوق العاده موثر بوده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. بنابراین در صورتی که از یبوست رنج می‌برید، مسهل های داروخانه ها را کنار بگذارید، به دنبال چیزهای طبیعی از جمله موز بروید تا آن را از بین برده و از بروز دوباره آن پیش گیری کنید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

موز را در کدام وعده غذایی مصرف کنیم

در

(سیارک):کارشناسان به افراد توصیه می کنند برای دریافت بهترین خواص میوه موز و نیز جلوگیری از افزایش قند خون حتما این میوه مغذی را در وعده صبحانه مصرف نمایند.


بررسی ها نشان داده است که خوردن میوه موز به همراه کره بادام زمینی در وعده صبحانه مانع از افزایش قند خون می شود.

این میوه سرشار از ویتامین ها و انواع مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم و فیبر می باشد که برای سلامت دستگاه گوارش، پوست و مو و عملکرد بسیاری دیگر از اعضای بدن مفید است.

یه توصیه کارشناسان به دلیل وجود خاصیت اسیدی در موز،  افراد آن را به همراه کربوهیدرات ها مصرف نمایند تا از آسیب رساتدن ، خاصیت اسیدی این میوه به بدن پیشگیری شود.
خوردن این میوه پس از صرف کامل وعده غذایی بویژه شب‌ها بدترین زمان می باشد زیرا باعث گرسنگی و تحریک اشتها و علاقه به خوردن مجدد غذا می گردد همچنین به دلیل قند بالا و عدم تحرک افراد در شبها این میوه  باعث ابتلا به دیابت و افزایش وزن در آنها می شود.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸موز خیلی میوه کاملیه با شیر یه غذای کامل میشه

۱۳۹۵/۱۰/۲۸شیر موز از خاصیت شیر مک می کنه آیا؟؟؟ کسی می دونه

در ادامه بخوانید...

آیا موز سیاه شده خواص تغذیه ای دارد

در

 (سیارک) : موز از نظر طب قدیم ایران میوه ای معتدل می باشد که باعث غلظت خون شده و به علت داشتن قند ، دارای انرژی زیادی می باشد و به علت نرم بودن  غذای مناسبی برای کودکان و اشخاص مسن بشمار می رود.از خواص موز می توان به تاثیر در ترک سیگار ، بهبود توانایی ذهنی ، بهبود خارش ناشی از نیش حشرات و حساسیت های پوستی ، جلوگیری از کم خونی ، بهبود سلامت استخوان ها ، کاهش افسردگی ، کاهش بیماری های قلبی و فشار خون و همچنین موثر در درمان زخم معده و روده اشاره کرد.

موزهایی که بعد از مدتی به علت رسیدن زیاد سیاه شده اند ،  دارای خاصیت مبارزه با سلول های سرطانی می باشند و هر چقدر سیاه تر، این خاصیت بیشتر! موز بدلیل داشتن پتاسیم زیادعلاوه برضد سرطان بودن ، غذای خوبی برای ماهیچه ها است ، موزمیوه ای  ملین می باشد، همچنین به عنوان درمان اسهال و اسهال خونی بکار می رود ، برای افراد لاغر و کم خون موز مناسب و تقویت کننده معده و نیروی جنسی می باشد پس مناسب است که موز را در رژیم غذایی و تغذیه بگنجانند.

 طبق آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی ، موزهای له و سیاه حاوی ماده معجزه آسای TNF هستند که قدرت مبارزه با سلول های سرطانی و از بین بردن آنها را دارند و در موز های رسیده تر و سیاه تر ماده TNF بیشتر است. پس موزهای رسیده و نرم و پر لکه و تیره را استفاده کنید.

موز را در کدام وعده غذایی مصرف کنیم

بر اساس این تحقیقات موز در میان میوه هایی دارای خاصیت ضد سرطانی مثل انگور ، سیب ، هندوانه ، آناناس ، گلابی و خرمالو ، خاصیت بیشتری در افزایش گلبول های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سلول های سرطانی ایفا می کند.پس برای سلامت بدن خود روزانه یک عدد موز میل کنید .هرچه رسیده تر و سیاه تر بهتر!

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۱۸چه خوب میوه خوشمزه ای هست

در ادامه بخوانید...

برخی از باورهای خرافی رایج در میان انسان ها

در

گربه سیاه

برای مدت زمانی بسیار طولانی در تاریخ فرهنگ غرب، گربه های سیاه به عنوان یک نشانه نحس و شوم شناخته می شده اند. در قرون وسطی، مردم گربه های سیاه را به اعمالی ربط می دادند که توسط جادوگرها انجام می گرفت. گذشته از فرهنگ غربی و باور خرافی مردم نسبت به این گربه ها، در بسیاری از فرهنگ ها و کشورهای دیگر نیز، زمانی که افراد گربه سیاهی را می بینند که از گذر گاهی عبور می کند، آن را به فال بد گرفته و بر این باور اند که اتفاق بسیار نا خوشایندی در پیش خواهد بود، حال ممکن است این اتفاق بیماری باشد، و یا حتی مرگ یکی از عزیزان. یکی از مسائلی که در حال حاضر و زمانه ای که در آن زندگی می کنیم، بسیار رایج است، باور خرافی غمار باز ها نسبت به این گربه های سیاه است. زمانی که یک غمار باز قصد دارد به کازینو و یا محل بازی خود برود، اگر سر راه خود یک گربه سیاه ببیند، آن را نشانه این می داند که بازی آن روز خود را خواهد باخت و به احتمال زیاد از رفتن به محل خود داری می کند. نکته عجیب و جالب توجه این است که در برخی فرهنگ ها و کشورها، نه تنها گربه سیاه را به عنوان یک نشانه نحس و شوم نمی دانند، بلکه بر این باوراند که برایشان خوش شانسی و اتفاق خوبی به ارمغان خواهد آورد. ژاپن، ایرلند و بریتانیا از جمله این کشورها هستند. این نشان می دهد که یک باور خرافی تا چه حد می تواند از روی نا آگاهی باشد.

مکبث

اگر بخواهیم در میان بازیگران صحنه تئاتر و در میان هنرمندان به دنبال ریشه های باوری خرافی بگردیم، به احتمال زیاد، نمایشنامه ای بهتر از مکبث برای این ریشه یابی پیدا نمی کنیم، چرا که باور خرافی ای در خصوص این نمایشنامه و اجرای آن در میان هنرمندان وجود دارد (تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به اجرای نمایشنامه مکبث، نوشته شکسپیر، در سال 1976 است که ایان مک کلن و جودی دنچ در آن به ایفای نقش پرداختند). اما این باور خرافی چیست؟ هنرمندانی که وظیفه به روی صحنه بردن نمایشنامه را به عهده می گرفتند و نیز طراحان و کارگردان ها و دیگر افراد، بر این باور بودند که اگر روی صحنه و زمانی که هنوز نمایش شروع نشده است، از نام «مکبث» برای ارجاع به نامِ نمایشنامه بهره گرفته شود، برای تیمی که نمایشنامه را به روی صحنه می برد، بد یمن خواهد بود و اتفاقات بدی رخ خواهد داد. به همین خاطر است که لقب «نمایشنامه اسکاتلندی» برای این نمایشنامه معروف شکسپیر، رایج شده است. داستان های بسیاری هم در رابطه با بد بیاری ها و اتفاقات بدی که در مسیر اجرا و بردن این نمایشنامه روی صحنه، پیش آمد کرده است، وجود دارد که به این گونه باور های خرافی دامن می زند. یک افسانه که راست و دروغ آن مشخص نیست، حکایت از این دارد که در یکی از این اجرا ها، به طور اشتباهی، یک خنجر واقعی به جای خنجری که برای بازیگر نقش مقابل مکبث و قاتل او در نظر گرفته شده بود، استفاده می شود و این باعث مرگ بازیگر نقش مکبث می شود.

یکی دیگر از باور های خرافی رایج در میان بازیگران تئاتر و هنرمندان، این است که اگر پیش از رفتن به روی سن، برای بازیگری آرزوی موفقیت کنید، در حقیقت مثل این است که او را نفرین کرده باشید و احتمال دارد واقعه نا گواری برایش رخ دهد یا برای مثال دیالوگی را فراموش کند و از این قبیل اتفاق ها. به همین خاطر است که بسیاری از بازیگران تئاتر، هنوز که هنوزه، به جای گفتن این که «برات آرزوی موفقیت می کنم» از عبارتی شبیه به این استفاده می کنند: «امیدوارم پات بشکنه» و بر این باور اند که اگر آن جمله مثبت سبب بدبیاری می شود، احتمالاً این جمله منفی، نتیجه عکس خواهد داشت و خوش یمن خواهد بود. این که دقیقاً این باور خرافی از کجا ریشه می گیرد، دقیقاً معلوم و مشخص نیست، اما شواهد حاکی از آن است که از سال 1920 بود که این گونه باور ها میان هنرمندان رایج شد.

گارگویل

ساختمان های بسیاری در نقاط مختلف جهان وجود دارند که مجسمه ها و یا حتی تصاویر گچیِ ترسناک و مخوفی، روی نمای بیرونی خود دارند و به همین خاطر است که ظاهری عجیب و غریب پیدا کرده اند. بسیاری از این ساختمان ها مربوط به قرون وسطی می شود و کلیسا های بزرگ معمولاً از مجسمه چنین موجوداتی در نمای بیرونی خود استفاده می کردند. Hunky Punks نام یکی از این مجسمه ها است که در ساختمانی در کشور ایرلند وجود دارد و بسیار شناخته شده است. گارگویل ها نیز (گارگویلی که در تصویر مشاهده می کنید، بر نمای بیرونی کلیسای عظیم نوتر دام کار شده است که در پاریس قرار دارد) از این گونه مجسمه ها هستند که شهرتی جهانی یافته اند. باور قدیمی مردم در خصوص این گارگویل ها این است که دارای قدرتی جادویی و ماورائی هستند و قادر به این که هر گونه نیروی شیطانی و اهریمنی را از سمت کلیسا و مردم دور کنند. اما جالب است بدانید که در حقیقت کاری گارگویل ها می کنند بسیار ساده تر از آن چیزی است که بیشتر مردم باور دارند؛ در حقیقت این همه زحمتی که بنا های قرون وسطایی کشیده اند، تنها برای این است که آبِ جمع شده بر روی بام کلیسا ها نماند و کانالی به دهان این گارگویل ها متصل است که این آب را به سمت خیابان هدایت می کند.

قرار دادن انگشتان دست بر روی یکدیگر

در بسیاری از فرهنگ ها و کشور های مختلف در سراسر نقاط دنیا، قرار دادن انگشتان دست بر روی یکدیگر را به عنوان سمبلی می شناسند که برای فرد خوش یمن خواهد بود. این که دقیقاً این سمبل یا نشانه از کجا ریشه می گیرد، مشخص نیست، با این حال به نظر می رسد در میان مسیحیان این نشانه رایج تر باشد، چرا که آن را شبیه به صلیبی می دانند که حضرت عیسی به آن آویخته شد و به نوعی برایشان مقدس است. البته این تنها تئوری مطرح شده در رابطه با این نشانه نیست و برخی بر این باور اند که در حقیقت ریشه های این نشانه به فرهنگ مردم نقاط شمالی کره زمین بر می گردد و بیشتر در میان مردمی رایج بوده است که کافر دین زمانه خود بوده اند. تئوری دیگری نیز مطرح است که ریشه های این نشانه را در جنگ صد ساله میان انگلستان و فرانسه می بیند؛ در حقیقت سربازانی که سلاح تیر و کمان استفاده می کردند، از این دو انگشت خود برای کشیدن زه کمان استفاده می کردند و به نظر می رسد با همین دو انگشت برای یکدیگر آرزوی موفقیت می کرده اند.

آینه شکسته

باوری در میان مردم و فرهنگ های مختلف رایج است مبنی بر این که آینه بخشی از روح شما را در خود نشان می دهد و به همین خاطر زمانی که آینه ای می شکند، آن را بد یمن دانسته و بر این باور اند که فردی که با چنین آینه ای مواجه شود، برای هفت سال متوالی، بد شانسی خواهد آورد. در حقیقت زمانی که آینه می شکند، بخشی از روح انسان نیز بر اساس این باور، همراه با آن می شکند. حتی مردم برخی نقاط تا اندازه ای به این باور خرافی اهمیت می دهند که زمانی که فردی جان خود را از دست می دهد و مراسمی برایش در منزل خود برگزار می کنند، تمامی آینه ها و حتی سطوحی که منعکس کننده تصویر هستند را با پارچه می پوشانند و بر این اعتقاد دارند که به این صورت، روح عزیزی که مرده است، تنها به این صورت قادر خواهد بود منزل را ترک کند و روانه آسمان شود و در غیر این صورت در آینه مبحوس خواهد ماند.

روز موش خرما

این جانور جونده ای که قادر به پیش بینی وضعیت آب و هوایی و فصل های آتی باشد، در میان مردم آمریکا و کانادا بسیار رایج است. در حقیقت مردم این کشور ها بر این باورند که زمانی که یک موش خرما از سوراخ خود بیرون می آید، اگر سر خود را برگرداند و به سایه خود نگاه کند، تا شش هفته بعد از آن، فصل زمستان و سرما ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت، فصل بهار به زودی فرا خواهد رسید. این باور خرافی زمانی در میان مردم تمام دنیا شناخته شد و از شهرت بیشتری برخوردار شد که موش خرمایی با نام پانکستانی (در تصویر مشاهده می کنید)، که در ایالت پنسیلوانیا زندگی می کرد، در فیلمی با نام «روز موش خرما» که در سال 1993 به روی پرده ها رفت، نمایش داده شد. تاریخ این باور خرافی و ریشه های آن به روزی بر می گردد که به عنوان میانه زمستان و بهار شناخته می شود و اگر در این روز هوا آفتابی باشد و خورشید در آسمان، به این معنی است که زمستان تداوم خواهد داشت و اگر هوا ابری باشد، نشانه این است که به زودی فصل بهار فرا خواهد رسید.

ریختن تصادفی نمک بر روی زمین

باوری قدیمی و خرافی وجود دارد مبنی بر این که اگر به طور تصادفی نمک به روی زمین بریزد، نشانه بدی است و بد یمن خواهد بود. ریشه این باور خرافی به نظر می رسد که از عقاید مسیحیان ریشه بگیرد. آن ها بر این باور اند که جوداسِ کشیش، در شام آخری که همراه با حضرت عیسی همراه بود، پیش از آن که به او خیانت کند، به طور تصادفی کمی نمک بر روی زمین ریخت. تئوری دیگری که در این خصوص مطرح است به نسبت به گذشته نزدیک تری بر می گردد این است که در زمان گذشته، نمک بسیار گران قیمت بوده است و به همین خاطر ریختن آن و هدر دادن آن را کار بدی می دانسته اند. در زمان گذشته نمک به عنوان نمادی برای دوستی و مهمان نوازی نیز شناخته می شد و ریختن نمکی که توسط دوستی به شما داده شده است، نشانه بدی به شمار می رفت و این باور در میان مردم بیشتری از نقاط کره زمین رایج شده است. یک باور خرافی دیگر نیز در خصوص نمک وجود دارد و آن باور این است که اگر یک بسته کوچک نمک را از روی شانه سمت چپ خود عبور دهید، شیطان را از خود دور خواهید کرد.

666

این عدد که با نام «شماره جانور» نیز شناخته می شود، به باور بسیاری از مردم بد یمن است وآن را نشانه خوبی نمی دانند. ریشه این ترس و باور خرافی در رابطه با این عدد، در عقاید مسیحیان است. بنا به اطلاعاتی که در کتاب مقدس مسیحیت، «انجیل» وجود دارد، این عدد نشانه ای است برای شیطان. استفاده از این عدد و باور خرافی در فیلم های ترسناکی چون «طالع نحس» (تصویر مربوط به همین فیلم است)، آن را بیش از پیش در میان مردم عامه رایج کرد. این باور تا حدی در میان مردم ریشه دوانده بود که رونالد ریگان، رئیس جمهوری گذشته آمریکایی ها، پس از اینکه از کار بازنشسته شد و به منزل شخصی خود رفت که نام خیابان آن 666 بود، عدد را به 668 تغییر داد، چرا که به نظر او هم این عدد خوش یمن نخواهد بود. نا گفته نماند که در سال 2005، انجیل شناسان، تحقیقاتی در این خصوص صورت دادند و بنا به همین تحقیقات صورت گرفته، عددی که در انجیل، به عنوان سمبل شیطان و نشانه ای برای شیطان شناخته می شود، در حقیقت 616 است و نه 666.

عبور از زیر نردبان

بسیاری از مردم بر این باور اند که عبور از زیر نردبان نشانه خوبی نیست و در صورت مواجه با یک نردبان سعی می کنند از کنار آن عبور کنند. برخی این مسئله را به حالت مثلثی شکلی مربوط می دانند که نردبانی که به دیوار تکیه داده شده است به وجود می آورد و آن را نشانه ای بر باور مقدس مسیحیت، پدر، پسر، روح القدس می دانند، اما نکته جالب توجه این است که مسئله به هیچ وجه تا این اندازه پیچیده نیست و تنها به این خاطر مردم این کار را خوب و خوش یمن نمی دانند که عبور از زیر نردبان خطرناک است و ممکن است بر روی انسان بیفتد.

ساحره سیاه

پروانه ای که در تصویر مشاهده می کنید، با نام ساحره سیاه شناخته می شود و در میان مردم جزایر کارائیب مرکزی و آمریکای جنوبی، به عنوان نماد شوم و نحسی شناخته می شود که سبب بد بیاری و حتی مرگ می شود. در مکزیک، زمانی که یکی از این پروانه ها وارد خانه فردی شود که در بستر بیماری به سر می برد، همگان به این معتقد می شوند که مرگ آن شخص نزدیک است و به زودی فرا خواهد رسید. مردم جامائیکا نیز بر این باور اند که این پروانه یک روح سرگردان و گمشده است. در رمان مشهور «سکوت بره ها» از این پروانه به شکل بسیار ترسناکی استفاده شده است و البته در اقتباس سینمایی ای که از این اثر شده است، این مخوف بودن پروانه سیاه کمی تخفیف پیدا کرده است.

عدد سیزده

به قدری باور مردم نقاط مختلف کره زمین در خصوص عدد سیزده بد است که پیدا کردن ریشه های دقیق این باور خرافی کمی دشوار می شود. یک تئوری مطرح شده در خصوص این عدد به باور مسیحیت باز می گردد؛ بسیاری بر این باور اند که جوداس که در مراسم شام آخر به حضرت عیسی خیانت کرد، در صندلی سیزدهم نشسته بود. تئوری دیگری به زمان وایکینگ ها مربوط است و خدای حقه بازی که به عنوان سیزدهمین خدای آن ها شناخته می شود و نامش لوکی است. در زودیاک پارس ها نیز تنها دوازده نشانه وجود دارد و به باور آن ها نشانه سیزدهم که نا مشخص است، با خود هرج و مرج و خرابی به بار خواهد آورد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که سیزدهم ماهی که مصادف با روز جمعه می شود، از بد یمنی دو چندانی به باور برخی برخوردار است و این نکته در حقیقت ریشه از دو باور خرافی می گیرد؛ هم اینکه روز سیزدهم و عدد سیزده نحس است و نیز این که روز جمعه به باور بسیاری از افراد روز خوبی نیست. ترس از این عدد در برخی نقاط به اندازه ای زیاد است که در ساختمان هایشان طبقه سیزدهم را لحاظ نمی کنند و مستقیماً طبقات دوازدهم و چهاردهم را به هم وصل می کنند.

باز کردن چتر

به باور بسیاری از افراد باز کردن چتر در خانه بد یمن است و کار خوبی در نظر گرفته نمی شود. ریشه دقیق این باور خرافی نیز در هاله ای از ابهام مانده است، با این حال، بسیاری بر این باور اند که این باور خرافی ریشه در زمان فرعون های مصری دارد. در آن دوران، به خاطر شرایط آب و هوایی گرمی که مصر داشت، مردم برای محافظت خود در برابر نور آفتاب از چتر استفاده می کردند و به همین خاطر بود که اگر کسی در منزل خود چترش را باز می کرد، کار درستی شناخته نمی شد، چرا که هرکسی که این کار را می کرد، خداوندگار خورشید را ناراحت می کرد و در واقع این کار او توهینی به این خدا بود.

نعل اسب

در بسیاری از نقاط جهان، مردم روی درب ورودی منزل خود، یک نعل اسب را به صورت بر عکس آویزان می کنند و بر این باور اند که این نعل اسب، برایشان خوش شانسی به ارمغان خواهد آورد و نیز از ورود نیرو های اهریمنی به منزل شان جلوگیری خواهد کرد. ریشه این باور خرافی نسبت به سایر مواردی که ذکر شد مشخص تر است. در حقیقت داستانی که در پس این باور خرافی وجود دارد به سال های دور در گذشته باز می گردد؛ زمانی که آهنگری به نام دونستان در مواجه با شخصی قرار می گیرد که از او می خواهد اسبش را برایش نعل کند. زمانی که این آهنگر داستان ما، قصد داشت تا اسب را نعل کند، متوجه می شود که فردی که اسب را نزد او آورده است، شیطان است. به همین خاطر بود که دونستان به جای این که اسب را نعل کند، نعل های اسب را به پای خود شیطان زد و به او گفت تنها در صورتی رهایش خواهد کرد که به او قول بدهد که از این پس اگر درب خانه ای را دید که نعل اسب به آن آویزان است، وارد آن نشود. بعدها هم دونستان آهنگر، مقامی در کلیسا پیدا می کند.

زدن به تخته

بسیاری از مردم نقاط مختلف جهان برای جلوگیری از وقوع بدبیاری و نیز برای فرا خواندن شانس خوب، به تخته می زنند و آن را لمس می کنند. ریشه این باور خرافی به زمان پگن ها (کسانی که به دین زمان خود کافر بودند) باز می گردد. در آن زمان مردم اهل سلت، بر این باور بودند که ارواح و خدایان در درختان سکونت دارند و به همین خاطر بود که فکر می کردند، در صورتی که به تنه درخت بزنند و آن را لمس کنند، قادر خواهند بود آن روح و یا خدا را فرا خوانند تا از آن ها حمایت کند. باور خرافی دیگری که وجود دارد این است که هر کسی که به تخته بزند، نیروهای اهریمنی را از خود می راند و بدین ترتیب بخت خوشی برایش در آینده رقم خواهد خورد و از خطرات مصون خواهد ماند.

انداختن سکه

در زمان باستان، بسیاری بر این باور بودند که ارواح و خدایانی در اعماق زمین، در چاه های آب وجود دارند که این آب و سلامتی را برای آن ها به ارمغان می آورند و به همین خاطر بود که به عنوان این که از این خدایان و ارواح تشکر کرده باشند، در چاه های آب و دیگر منابع آبی خود، سکه می انداختند. البته این باور خرافی در عقیده بسیاری از مردم حال حاضر دنیا نیز وجود دارد و بسیاری انداختن سکه در چاه های آب را خوش یمن می دانند. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا می دانستید؟ حقایقی جالب و باور نکردنی بخش اول

در

آیا می دانستید نژادی منحصر به فرد از مورچه ها در نیویورک زندگی می کنند که متعلق به این منطقه هستند و با نام مورچه منهت شناخته می شوند؟ آیا می دانستید که شناخته شده ترین و موفق ترین دزد دریایی تاریخ بشر مردی با ریش های بلند و صورتی زخمی نیست و یک زن است؟ آیا می دانستید آدمیزاد این قابلیت را دارد که پیش از شروع بارش باران بوی آن را استشمام کند؟

اگر پاسخ تان به این سؤال ها منفی است، باید عنوان کنیم که در این مقاله با مطالب بسیار جالب توجهی رو به رو خواهید شد؛ حقایقی که مطمئنا شما را شگفت زده خواهند کرد. به خواندن ادامه دهید و با سیارک همراه باشید.

لاک پشتی که حیوان خانگی چارلز داروین بوده است تا همین اواخر زنده بود

البته اساسا این لاک پشت حیوان خانگی چارلز داروین نبود، اما پس از سفر های چارلز داروین در مجمع الجزایر گالاپوگوس بود که لاک پشتی پنج ساله را در آن مکان پیدا کرده و به همراه خود به خانه آورد؛ داروین نام لاک پشت اش را هریت گذاشته بود. نکته جالب توجه در خصوص این لاک پشت این بود که تا صد و بیست و چهار سال پس از صاحب اش زنده ماند و مجموعا صد و هفتاد و شش سال زندگی کرد. هریت، چند سال آخر زندگی خود را نزد خانواده استیو ایروین در استرالیا گذراند (استیو با لقب «شکارچی کروکودیل» شناخته می شود) و در نهایت در سال 2006 بود که زندگی اش پایان یافت.

استخوان برخی از انسان ها تا هشت برابر انسان های عادی ضخیم تر است

در حال حاضر دیگر کمتر کسی را می توان یافت که با پوکی استخوان آشنا نباشد؛ بیماری ای که سبب می شود استخوان های انسان به شدت شکننده و ضعیف شوند، اما مسئله ای که شاید بیشتر افراد اطلاعی در خصوص آن نداشته باشند، جهش ژنتیکی ای است که با نام اختصاری ال آر پی 5 شناخته می شود. کسانی که دچار این جهش ژنتیکی می شوند، استخوان های شان بسیار ضخیم تر از انسان های عادی است (در برخی موارد این افراد تا هشت برابر انسان های عادی استخوان های شان ضخیم تر است)؛ برخی از این افراد مشاهده شده اند که پس از تصادف رانندگی و یا حادثه این چنینی دیگری که برایشان رخ داده است، بدون حتی یک شکستگی صحنه تصادف یا حادثه را ترک کرده اند.

یکی از مأمورین امنیتی یکی از پارک های ایالات متحده آمریکا، در طول زندگی اش هفت بار مورد اصابت صاعقه قرار گرفت

روی کلیولند سولیوان نام مأمور امنیتی ای است که این حوادث عجیب و غریب را پشت سر گذاشته است؛ او به عنوان مأمور امنیتی در پارک ملی شناندوا در ویرجینا کار می کرد. روی کلیولند میان سال های 1942 تا 1977 در موقعیت های گوناگون مورد اصابت صاعقه قرار گرفت (مجموعا هفت بار این اتفاق برای اش رخ داد) و همین مسئله سبب شد تا نامش در کتاب رکورد های گینس ثبت شود؛ علاوه بر این لقب «میله صاعقه گیر انسانی» را برای او در نظر گرفته بودند. جالب این جا است که هیچ کدام از این صاعقه ها توانایی از پا در آوردن روی کلیولند را نداشتند و او تا سن هفتاد و یک سالگی در کنار خانواده خود زندگی کرد و در نهایت هم به مرگ طبیعی جان خود را از دست داد.

چی توز تند آتشین در حقیقت ایده یک سرایدار بوده است

ریچارد مونتانز نام شخصی است که در کارخانه ای در کالیفرنیا به عنوان سرایدار کار می کرده است، او به رئیس کارخانه خود این پیشنهاد را می دهد که به محصولات خود پودر فلفل تند چیلی اضافه کند؛ ایده ای که با استقبال گرمی از سوی مدیر مسئول کارخانه مواجه شد و از آن زمان به بعد بود که چی توز تند آتشین وارد بازار شد؛ استقبال خوبی که مردم و خریداران از این محصول کردند سبب شد پیشرفت شایان کارخانه های چی توز از لحاظ اقتصادی و تأثیر بیشتر شان در بازار شد و همین مسئله موفقیت های بسیاری را نیز نصیب ایده پرداز این خلاقیت، ریچارد مونتانز کرد؛ او در حال حاضر به عنوان یکی از مدیر مسئولان یکی از شعبه های پپسی در آمریکا فعالیت می کند.

شرکت های مسافر بری هواپیمایی آمریکا، با حذف زیتون از وعده غذایی مسافران شان به طور قابل ملاحظه ای در هزینه های خود صرفه جویی کردند

سه دهه پیش بود که برخی از شرکت های مسافر بری هواپیمایی آمریکایی با مشکلات اقتصادی مواجه شده و می بایست ایده ای برای صرفه جویی در هزینه هاشان می یافتند؛ در نهایت آن ها به این نتیجه رسیدند که باید زیتون مورد استفاده در وعده غذایی مسافران درجه اول خود را برای دست یابی به این مهم کنار بگذارند؛ جالب آن جا است که حذف همین یک قلم از وعده غذایی بنا به اطلاعات و آمار به دست رسیده که مربوط به آن زمان است، بالغ بر چهل هزار دلار در سال از هزینه ها شان می کاست (ارزش دلار سال 1980)؛ رقمی که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

نخستین نوشته ای که از داستان «دیو و دلبر» به رشته تحریر در آمد، در حقیقت با این هدف بود که دختران را تشویق کند به ازدواجی که برایشان در نظر گرفته می شده تن در دهند

نسخه اصلی و ابتدایی ای که از داستان «دیو و دلبر» به رشته تحریر در آمد متعلق به سال 1740 می باشد و نویسنده ای فرانسوی با نام گابریل سوزان آن را نوشت (در داستان اصلی به قلم گابریل سوزان دیوی که در داستان وجود دارد هیولایی بسیار ترسناک و مخوف است و از ترکیب ماهی و فیل به وجود آمده است)؛ اطلاعات به دست رسیده از یک سازمان رسمی مربوط به ادبیات کودکان در فرانسه حاکی از آن است که این داستان برای نخستین بار با این هدف نوشته شده بود که دخترانی که مجبور می شدند با کسانی به خصوص ازدواج کنند، به تحمل شرایط خود تشویق شوند؛ پیوندی که به خاطر  آن می بایست آرزو ها و رؤیاهای خود را نادیده گرفته و به خواسته های یک هیولا تن در دهند.

پلی در هلند وجود دارد که به طور انحصاری برای استفاده سنجاب ها در نظر گرفته شده است

بزرگراهی در هلند وجود دارد که با نام ان 44 شناخته می شود و به واسطه حیات وحشی که در نزدیکی آن وجود دارد، اطلاعاتی به دست مقامات رسمی رسیده بود مبنی بر این که سالانه تعداد زیادی از جانوران به واسطه وارد شدن به بزرگراه کشته می شوند؛ همین مسئله باعث شد تا مقامات به فکر احداث پلی برای جوندگان و جانوران کوچک آن مناطق کنند که به واسطه آن قادر باشند از بزرگراه عبور کرده و آسیبی تهدید شان نکند. در نگاه اول شاید این اقدام به نظرتان بسیار خیر خواهانه برسد، اما نکته ای که وجود دارد این است که هر چقدر هم نیت خوبی در پس این کار بوده باشد، چندان از لحاظ اقتصادی و عملی به صرفه نبوده است؛ در حقیقت بالغ بر صد و بیست هزار یورو هزینه ساخت این پل شد و طی دو سال گذشته، تنها پنج سنجاب از روی آن عبور کرده اند! دولت هلند طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد: «در سال 2014 سه سنجاب، و در سال 2015 دو سنجاب دیگر بر روی پل مشاهده شده اند و به جز آن تا کنون دیگر سنجابی از آن عبور نکرده است.».

برند استارباکس تا مرز ورشکستگی پیش رفته است

با وجود این که در حال حاضر نام و لوگوی برند استارباکس در سراسر ایالات متحده آمریکا به خوبی شناخته شده است و با موفقیت های چشم گیری رو به رو بوده است، در قاره استرالیا شرایط برای متصدیان این برند به گونه ای دیگر بوده است. در سال 2000 بود که استارباکس به واسطه کسب موفقیت های بسیار در عرصه اقتصادی توانست هزینه لازم برای سرمایه گذاری در قاره ای دیگر را کنار بگذارد؛ آن ها برای این کار قاره استرالیا را انتخاب کردند؛ آن ها اقدام به راه اندازی تعداد زیادی شعبه در نقاط مختلف استرالیا کردند، اما متأسفانه استقبال چندان خوبی از محصولات آن ها نشد و در نهایت مجبور شدند فعالیت هفتاد درصد این شعبه ها را به طور کلی متوقف کنند. در حال حاضر تنها بیست و سه شعبه استارباکس در قاره استرالیا فعالیت دارند.

اما علت این مسئله چه بود و چرا مردم از شعبه های استارباکس استقبال چندان خوبی نکردند؟ توماس او کانر تحلیل گر مسائل اقتصادی در این خصوص عنوان کرد: «مشکلی که در خصوص فعالیت های این برند در قاره استرالیا وجود داشت این بود که مسئولان وقت برند استارباکس در پیش بردن فعالیت ها شان کمی عجله کردند و به مردم بومی استرالیا فرصت کافی برای پذیرفتن محصولات شان را ندادند. علاوه بر این اشتباه دیگری که مسئولان این برند مرتکب شدند، راه اندازی شعبه هایی در مناطق برون شهری و اطراف شهر های بزرگ بود... مطمئنا در چنان مکان هایی امکان رشد اقتصادی چندانی وجود ندارد.».

کوکاکولا مردم شهری را از افسردگی نجات داده است

البته این اتفاق با آن چه از عنوان آن ممکن است برداشت شود کمی تفاوت دارد: ایالات متحده آمریکا در حال سپری کردن دورانی بود که در تاریخ اقتصادی جهان با نام «افسردگی بزرگ» شناخته می شود و در همین زمان بود که سرمایه داری شناخته شده و قابل اعتماد در شهر کوئینسی فلوریدا به مردم شهرش این پیشنهاد را داد که هر کس توان مالی آن را دارد در سهام مربوط به کوکاکولا سرمایه گذاری کند؛ در آن زمان برای خرید هر سهم در کوکاکولا به چیزی حدود نوزده دلار نیاز بود. بسیاری از مردم شهر که به آینده نگری این سرمایه دار آمریکایی اعتماد کامل داشتند، پیشنهاد او را پذیرفته و اقدام به خرید سهام کردند و پس از مدتی که کسب و کار کوکاکولا رونق بیشتری گرفت، عده بیشتری از مردم شهر به خریداری سهام آن روی آوردند. مدت زمان کوتاهی از این ماجرا نمی گذشت که حدود شصت و هفت نفر از ساکنان این شهر نه چندان بزرگ (شهری که جمعیت آن از هفت هزار نفر تجاوز نمی کرد) سرمایه هایی میلیونی به دست آوردند و تمامی این سرمایه را مدیون سرمایه گذاری و خرید سهام شان بودند.

دیوید بویی یکی از کسانی است که به تخریب دیوار برلین کمک کرد

دیوید بویی خواننده مشهور انگلیسی زبان، سه آلبوم پر فروش و بسیار شناخته شده خود را در برلین ضبط کرد که بیشتر آهنگ های این سه آلبوم، از جمله بهترین کار های دوره فعالیت هنری او به شمار می روند، با این وجود، این تنها میراثی نیست که دیوید بویی در این شهر از خود به جای گذاشته است. در سال 1987 بود که دیوید بویی اقدام به برگزاری کنسرتی بسیار بزرگ در برلین کرد و مکانی که برای آن در نظر گرفته بود بسیار به دیوار برلین نزدیک بود و کسانی که در برلین شرقی بودند نیز قادر به شنیدن صدای موسیقی بودند (اتفاقی که در آن دوران از سوی مقامات دولتی دو طرف و کسانی که برلین شرقی و غربی را تحت کنترل داشتند ممنوع اعلام شده بود). یکی از مشهور ترین آهنگ هایی که دیوید بویی در آن کنسرت اجرا کرد، آهنگ «قهرمانان» اش بود. این مسئله باعث شد تا پلیس ضد شورش وارد عمل شود و اقدام به پراکنده کردن مردمی کند که برای گوش فرا دادن به آهنگ های دیوید بویی به محل برگزاری کنسرت آمده بودند (و نیز مردم برلین شرقی که از پشت دیوار به آهنگ های او گوش می دادند). بنا به اطلاعات منتشر شده توسط خبرنگاران روزنامه گاردین، بسیاری از شاهدان عینی ای که طی چند روزی که در محل برگزاری کنسرت حضور داشتند اذعان کرده بودند که این درگیری ها و اتفاقات این چند روز نقش چشم گیری در رخ دادن وقایعی داشت که در نهایت منجر به تخریب دیوار برلین شده و شهر را یک پارچه نمودند.

بانک های ذخیره و دریافت خون در سوئد، هنگامی که خون گرفته شده از افراد مورد استفاده قرار می گیرد، صاحبان اصلی آن ها را در جریان می گذارند

در حقیقت کسانی که در سوئد اقدام به دادن خون می کنند، به هنگامی که خون شان مورد استفاده قرار می گیرد، به وسیله پیام کوتاهی آن ها را در جریان می گذارند. کارولینا بلوم ویلبرگ، یکی از مدیران بخش ارتباطی مرکز ذخیره و دریافت خون در استوکهلم سوئد است؛ او در این خصوص عنوان کرد: «به واسطه تکنولوژی های حال حاضر و فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان می شود (و نیز قابلیت هایی که قدیمی تر هستند مانند پیام کوتاه)، دید گسترده ای میان مردم حال حاضر دنیا شکل گرفته است. اما بیش از هر چیز دیگری من بر این باور هستم که این کار (ارسال پیام کوتاه برای صاحبان اصلی خون به هنگام مورد استفاده قرار گرفتن آن) افراد را تشویق می کند که باز هم به مرکز آمده و اقدام به اهدای خون کنند که می توان از آن برای بهبود سلامت افرادی که به آن نیازمند هستند بهره گرفت.».

آلن شپارد، فضا نوردی که به کره ماه سفر کرد، دو توپ گلف را بر روی خاک فضا نهاده و با چوب تهیه شده توسط خود اش به آن ها ضربه زد

در سال 1971 بود که مأموریت فضایی آپولو چهارده با موفقیت به انجام رسید و آلن شپارد بدل به نخستین انسانی شد که در جایی به جز کره زمین اقدام به انجام بازی گلف کرده است. آلن تکه آهنی به همراه خود برده بود (تکه آهنی که برای محافظت از سطح آن در فضا آن را در جوراب پیچیده بود) و آن را به سر میله مخصوصی متصل کرد که برای جمع آوری خاک سطح کرات دیگر در فضا مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله آن، زمانی که روی سطح کره ماه بودند، به دو توپ گلف ضربه زد؛ دومین ضربه ای که آلن به توپ گلف دوم خود نواخت، مسافتی بالغ بر دویست یادر را طی کرد (معادل با 182 متر)

خروس ها گوش گیر هایی منحصر به فرد دارند

با در نظر گرفتن شدت صوتی که یک خروس به هنگام تولید صدا از خود منتشر می کند (شدت صوت منتشر شده از یک خروس به صد و چهل دسی بل می رسد) ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که خود خروس چگونه به هنگام تولید صدا قادر به تحمل کردن آن است و در حقیقت کر نمی شود و شنوایی خود را از دست نمی دهد. در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که این پرنده خانگی گوش گیر های به خصوص و منحصر به فردی دارد که سبب می شوند از صوت شدیدی که تولید می کند، در امان بماند (گوش گیر: نوعی گوش ‌بان که درون مجرای گوش بیرونی قرار می ‌گیرد و آن را به ‌کلی می ‌بندد). محققانی که کالبد خروس را مورد تحقیق و آزمایش قرار داده اند، عنوان کرده اند که سیستم بدنی خروس به گونه ای است که به هنگام باز کردن منقار و تولید صدا، مجرای بیرونی گوش خروس که صدا را دریافت می کند، به طور کلی بسته می شود و همین عامل است که از گوش خروس در مقابل صدا محافظت می کند.

 این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا می دانستید؟ حقایق جالب و باور نکردنی بخش دوم

در

آمار جرم و جنایت به اندازه ای در هلند کم است که برای پر کردن زندان های خود مجبور به وارد کردن زندانیان از کشور های دیگر می شوند

از سال 2004 بود که به واسطه اقداماتی که دولت و مردم هلند در به انجام رساندن آن ها کوشا بودند، آمار جرم و جنایت به طور قابل ملاحظه ای در این کشور رو به کاهش نهاد؛ این روند به گونه ای بود که زندان های هلند یکی پس از دیگری تعطیل می شدند و به واسطه نبود جرم و جنایت عملا استفاده ای برای کسی نداشتند (تنها در سال 2013 استفاده از نوزده زندان در این کشور به طور کلی متوقف شد). اما سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر کند این است که این کار عجیب وارد کردن زندانیان از دیگر کشور ها برای چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که تعطیلی زندان ها سبب بیکار شدن عده زیادی از افراد شده است (مأمورینی که برای حفاظت از زندان ها آموزش دیده اند، نیرو های اداری، نیرو های خدماتی و ...) و به همین خاطر است که اقدام به عملی کردن این کار عجیب کرده است. در سال 2015 تعداد دویست و چهل زندانی از کشور نروژ راهی هلند شدند.

بزرگترین هرم دنیا در مصر نیست

مصر، کشوری است که همگان آن را به واسطه تاریخ طلایی دوران فرعون ها و هرم های غول آسایش می شناسیم و همین اطلاعات کافی است تا همگان را بر آن دارد که بزرگترین هرم ساخته شده توسط بشر نیز در این کشور قرار گرفته است، حال آن که چنین نیست و این باور غلطی است. در حقیقت هرمی با نام کلولا (واقع در کلولا، پوئبلا، مکزیک) این رکورد را از آن خود کرده است: مساحت زمین این هرم نزدیک به چهار برابر مساحت بزرگ ترین هرم مصر است (هرم واقع در شهر جیزه مصر)؛ علاوه بر این، هرم کلولا بزرگ ترین ساختمان و مساحت را در میان سایر آثار تاریخی به جای مانده در نقاط مختلف جهان از آن خود کرده است. یکی از دلایلی که باعث شده است تا کمتر توجه گردشگران نقاط مختلف دنیا به سمت این هرم جلب شود این است که بخش اعظم آن به وسیله کوهی که در زیر آن قرار گرفته است پوشیده شده و کمتر به چشم می آید (بر خلاف اهرام مصر که معمولا در صحرا هستند و جلوه ای چشم نواز و بعضا فریبنده پدید می آورند).

از هر سه پرونده مربوط به طلاق، در یکی از آن ها واژه «فیسبوک» مشاهده می شود

این آماری است که در سال 2011 و توسط آکادمی مرتبط با وکیلان فعال در حوزه مشکلات پدید آمده در روابط زناشویی منتشر شده است و از آن زمان تا کنون مطمئنا این آمار افزایش نیز یافته است. ماریان روزن، یکی از این وکیل ها است و در این خصوص در مصاحبه ای با شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت: «در حیطه کاری خود مواردی داشته ایم که طی آن افراد به هنگام سپری شدن دوره دادگاه و سایر مسائل این چنینی شان، اقدام به استفاده از فیسبوک و درج اطلاعاتی در آن کرده اند... زمانی که اطلاعات این چنینی در معرض دید عموم و در دسترس آن ها قرار می گیرد... پاک نمودن آن ها از حافظه تاریخی مردم و نیز از یاد بردن آن ها بسیار دشوار تر می شود.».

واقعه ای رخ داده است که بسیاری آن را حاکی از بر قراری ارتباط موجودات فضایی با انسان می دانند

در سال 1977 بود که فردی که داوطلبانه برای شرکت در فعالیت ها و تحقیقات مرتبط با هوش موجودات احتمالی فرا زمینی و فضایی کار می کرد پیام صوتی ای هفتاد و دو ثانیه ای از ستاره ای کهکشانی در فاصله ای بسیار دور از زمین دریافت کرد (این ستاره کهکشانی صد و بیست سال نوری از زمین فاصله داشت). پیام صوتی دریافتی صدای بسیار بلندی داشت و از ستاره ای کهکشانی می آمد که هنوز انسان بر آن پای نگذاشته بود و محققان و فضا نوردان هنوز قادر به بازدید از آن منطقه در فضا نشده بودند؛ تمامی این مسائل باعث شد تا فردی که پیام را دریافت کرده بود، در کنار آن بنویسد «واو! (Wow!)» (در تصویر پیام صوتی و دست نوشته فرد داوطلب را مشاهده می کنید). به همین خاطر بود که این پیام با نام «پیام واو» شهرت گرفت.

محققان و فضانوردان البته بر این باور اند که این پیام صوتی، به احتمال بسیار قوی صدای تولید شده توسط شهاب سنگ یا چیزی شبیه به آن را منتقل کرده بوده است.

انسان توانایی آن را دارد که تا مدت کوتاهی پیش از شروع باران، بوی آن را استشمام کند

هر کدام از پدیده های گوناگونی که در آسمان شکل گرفته و به سمت زمین می آیند (برف، باران و تگرگ) بوی منحصر به فردی تولید می کنند؛ یکی از این بو های منحصر به فرد، بوی نسبتا تند اوزونی است که معمولا از کود های طبیعی استشمام می شود و به هنگام آماده شدن شرایط ابر ها برای بارش باران به وسیله باد های شدید به سمت زمین می آید. تنها نکته ای که در خصوص این مسئله وجود دارد این است که تنها آن دسته از افرادی قادر به استشمام کردن این بو خواهند بود که بینی نسبتا حساس تری نسبت به دیگران داشته باشند.

راننده تاکسی های لندن تقریبا باید تمامی نقاط شهر را به طور کامل و جامع از بر باشند

زمانی که در لندن سوار تاکسی می شود، اگر از راننده تاکسی انتظار داشته باشید که دقیقا بداند کجا است و به کجا می رود، انتظار تان به هیچ عنوان بی جا نخواهد بود، چرا که پیش از استخدام هر یک از این راننده ها، آزمونی از آن ها گرفته می شود که با نام آزمون «دانش» شناخته می شود. پیش از آن که هر کدام از راننده ها اقدام به شرکت کردن در این آزمون کنند، می بایست اطلاعات کافی در خصوص سیصد و بیست مسیر گوناگون و بالغ بر بیست و پنج هزار خیابان مختلف لندن را به ذهن بسپارند؛ این در حالی است که علاوه بر این ها نزدیک به بیست هزار مکان تفریحی و گردشگری در این شهر وجود دارد که باید مکان هر یک از آن ها را نیز به خاطر بسپارند؛ بنا به تخمین هایی زده شده و تجربیاتی که تا کنون از استخدام راننده های تاکسی در لندن به دست آمده است، به طور میانگین هر فردی که بخواهد تمامی این اطلاعات را به خاطر سپرده و از پس کسب نمره قبولی در آزمون دانش بر آید، به چیزی حدود چهار سال زمان برای مطالعه نیاز خواهد داشت.

دلفین ها نیز نام هایی منحصر به فرد برای خود دارند

دلفین ها از معدود موجوداتی هستند که این توانایی را دارند که به سادگی یک دیگر را شناسایی کنند، چرا که کارکرد و سیستم بدنی دلفین ها به گونه ای است که به هنگام تولد امواج صوتی منحصر به فردی تولید می کنند که هیچ دلفین دیگری شبیه به آن را نخواهد داشت و (امواج صوتی که به وسیله صوت زدن منتشر می شوند) سایر دلفین های حاضر در منطقه، قادر خواهند بود امواج صوتی دلفین جدید را به خاطر سپرده و او را از سایر دلفین ها تشخیص دهند. تحقیقاتی که در این خصوص در دانشگاه سن اندروز اسکاتلند صورت گرفته حاکی از آن است که دلفین ها در حقیقت به این امواج صوتی پاسخ داده و از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

سگ های وحشی، قابل ترین شکارچیان کره زمین هستند

رتبه نخست در میان جانوران شکارچی و درنده، با توجه به تعداد موجودات دیگری که توانسته اند از پای در آورند، در کمال تعجب به شیر، چیتا و یا گرگ تعلق نمی گیرد و این سگ های وحشی آفریقایی هستند که در این مسئله رکورد دار هستند. اطلاعات و آمار به دست آمده در این خصوص حاکی از آن است که این جانوران لاغر اندام و منحصر به فرد توانایی بسیار زیادی در از پای در آوردن هدف خود دارند؛ این اطلاعات حاکی از آن است که سگ های وحشی آفریقایی نزدیک به هشتاد و پنج درصد از اهداف خود را از پای در آورده و در دست یابی به آن ها موفق می شوند، این در حالی است که این میزان برای جانور قدرتمندی چون شیر تا هفده الی نوزده درصد کاهش پیدا می کند و این خود پر گویای توانایی سگ های وحشی آفریقایی در این خصوص است. از آمار دیگری که به واسطه این اطلاعات به دست رسیده می توان به چهل و هفت درصدی اشاره کرد که متعلق به شاهین ها است. اگر بخواهیم حیوان دیگری را در نظر بگیریم که از این لحاظ آمار قابل ملاحظه ای داشته باشد، می توانیم به گربه های خانگی اشاره کنیم که بیش از سی درصد از اهداف خود را از پای در می آورند و در دست یافتن به آن ها موفق می شوند.

علت متصل نمودن لایه فویلی بر روی قوطی های دارو جلوگیری از انتشار سم است

در سال 1982 بود که آمار و اخباری به دست رسید حاکی از آن که تعدادی از افراد به واسطه خوردن قرص تیلنول مسموم شده و جان خود را از دست دادند؛ درب قوطی داروی مصرفی توسط این افراد به واسطه توری نازکی از جنس پتاسیم سیانید محافظت می شد و همین مسئله باعث واکنش نشان دادن قرص و شکل گرفتن ماده ای سمی در آن شده بود؛ ماده سمی ای که به قیمت جان هفت نفر تمام شد و تا آن زمان محققان و دارو سازان از این مسئله آگاهی نداشتند. همین مسئله باعث شد تا استفاده از توری های به خصوص برای محافظت از دارو ها متوقف شده و به جای آن از همین فویلی استفاده شود که در حال حاضر روی درب قوطی های دارو می بینیم و بعضا برای باز کردن شان با مشکل مواجه می شویم.

کشور های بسیار زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که همیشه سالروز مستقل شدن شان و پایان کنترل و استعمار بریتانیایی ها بر خود را جشن می گیرند

اگر از علاقه مندان به تاریخ بشر باشید، مطمئنا اطلاعاتی در خصوص امپراطوری بریتانیا که طی برهه زمانی به خصوصی به طور قابل ملاحظه ای سرزمین های تحت کنترل خود را گسترش داد و بزرگ و بزرگ تر شد و پس از طی این زمان شروع به کوچک شدن و بازگشتن به حالت قبلی خود نمود. کاهش نفوذ و قدرت امپراطوری بریتانیا به این معنا بود که شصت و شش کشور گوناگون به طور رسمی استقلال و عدم سلطه امپراطوری بریتانیا بر خود را اعلام کردند و با در نظر گرفتن این تعداد قابل توجه، می توان عنوان کرد که هر پنجاه و دو روز که از سال می گذرد، کشوری جشنی برای اعلام استقلال خود بر پا می کند.

ال بی جی خودرویی داشت که قابلیت رانندگی بر سطح آب نیز با آن وجود داشت

سیاست مدار مشهور آمریکایی، لیندون جانسون که میان سال های 1963 تا 1969 ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را به عهده داشت، معمولا تعدادی از دوستان و آشنایان خود را به مزرعه اش می برد و پس از سوار کردن آن ها در خودرواش، از بالای تپه به سمت دریاچه رانندگی می نمود و پس از مدتی سراسیمه عنوان می کرد که ترمز های خودرو بریده است و قادر به کنترل آن نمی باشد؛ همین مسئله باعث می شد تا سرنشینان خودرو بسیار هراسان شوند و به فکر چاره ای برای نجات جان خود باشند؛ اما پس از این که خودرو به سطح آب دریاچه می رسید، دیگر جای نگرانی نبود و متوجه شوخی جانسون می شدند، چرا که خودرو اش به گونه ای طراحی شده بود که قابلیت رانندگی بر سطح آب نیز با آن وجود داشت.

سازه ای در فضای بیرونی مرکز فعالیت های سی آی ای وجود دارد که بر روی آن کد های مختلفی درج شده اند

سازه ای شبیه به مجسمه در فضای بیرونی مرکز فرماندهی سی آی ای در لانگلی، ویرجینا قرار داده شده است و بر روی آن کد هایی را می توان مشاهده کرد که تا کنون کسی قادر به رمز گشایی شان نبوده است. این سازه توسط هنرمندی با نام جیم سانبورن ساخته طراحی و ساخته شده است؛ بر روی آن چهار کدی را می توان مشاهده کرد که سه تای آن ها رمز گشایی شده و معنا و مفهوم شان مشخص شده است، با این وجود، هنوز کسی قادر به دادن تعریفی مشخص از کد چهارم نبوده است. البته در سال 2010 خود جیم سانبورن عنوان کرد که این کد (NYPVTT کدی است که هنوز کسی تعریف مشخصی از آن به دست نداده است) می تواند نام رمزی باشد برای BERLIN (برلین).

آب نوشیدنی مورد استفاده در منهتن چندان پاکیزه نیست

در تحقیقات به عمل آمده در خصوص آب نوشیدنی مورد استفاده در نیویورک سیتی، جانداران سخت پوست بسیار کوچکی مشاهده شده اند که البته این جانداران کوچک تهدیدی را متوجه سلامت کسانی که از آب استفاده می کنند، نمی کند، با این وجود، همین مسئله کافی است تا نام نیویورک سیتی از میان شهر هایی که دارای آبی کاملا  پاکیزه هستند خط بخورد.

تیموتی لیری یکی از کسانی است که توانسته از زندان بگریزد

تیموتی لیری روان‌شناس و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. او مدافع استفاده از دارو های روان ‌گردان جهت مقاصد خاص و درمانی در شرایط کنترل شده بود. پس از مدتی مقدار تقریبا زیادی ماری جوانا در منزل او یافت شد و همین مسئله سبب می شود مدت طولانی زندانی برای او در نظر گرفته شود. تیموتی پس از گذراندن مدت زمانی نه چندان زیاد در زندان نقشه ای برای فرار خود طرح کرد و به سادگی در زمانی که مأمورین امنیتی تعدادشان کم بود و حواس آنها چندان به اطراف نبود، از کنارشان عبور و به خارج از زندان راه یافت (این مسئله مربوط به سال 1970 می شود، در ماه سپتامبر). تیموتی سپس اقدام به وارد شدن به پمپ بنزینی کرد که در نزدیکی محل ساختمان زندان وجود داشت و لباس های خود را در آن مکان عوض کرد.

این مقاله ادامه دارد... 

نظرات

در ادامه بخوانید...