قوانین تغییر کرده است: آنچه امروز در مصاحبه استخدام در فیس بوک ، گوگل ، آمازون پرسیده می شود

در

مصاحبه

 

همه می دانند که ورود به کسب و کار و استخدام در بزرگترین شرکتهای جهان کار بسیار سختی است. علاوه بر این ، لیست سوالات سرگرم کننده و کارهای منطقی مدت هاست که در اینترنت پخش می شود ، که در آنجا از متقاضیان در هنگام مصاحبه پرسیده می شود. با این وجود زمان تغییر می کند و مدیران منابع انسانی در شرکت های بزرگ به طور فزاینده ای از روش های قدیمی مصاحبه با نامزدها دور می شوند. اکنون در شرکت های بزرگ آنها می خواهند نه تنها مهارت های حرفه ای و تمایل به رشد در برنامه شغلی متقاضی ، بلکه همچنین بدانند که  شخص مصاحبه شونده برای استخدام چه شخصیتی دارد .


برای سالهای متمادی ، شرکتهای بزرگ معرفی مشکلات منطقی و معمایی در روند مصاحبه را ترجیح داده اند ، که این امکان را برای کشف توانایی های فکری متقاضی ، اینکه آیا او یک مولفه خلاقانه دارد و مواردی از این قبیل امکان پذیر می کند. با این حال ، اخیراً ، روسای بخش های منابع انسانی خاطرنشان کرده اند که ارزش عملی چنین وظایفی در حین مصاحبه ها بیش از حد تخمین زده می شود ، و حتی گاهی پرخاشگری را در میان نامزدهای شغلی برانگیخته است. بنابراین ، شرکت ها شروع به تغییر گسترده ساختار مصاحبه ها به نفع سوالات شخصی و مصاحبه های رفتاری کردند.

 

1. مایکروسافت

مایکروسافت

چند سوال  مایکروسافت به درک این موضوع که آیا متقاضی قادر به عضویت در تیم بزرگ یک شرکت جهانی است کمک می کند.  / عکس 

 

در بخش منابع انسانی یک شرکت معروف ، آنها ترجیح می دهند نه تنها به رزومه نگاه کنند ، بلکه همچنین با کمک چند سوال تعیین کنند که متقاضی چقدر به سیاست ، تاریخچه و تحولات خود شرکت علاقه دارد. علاوه بر این ، مصاحبه کنندگان می فهمند که نامزدها در حل برخی مشکلات از قبل چه تجربه ای دارند و چگونه دانش را در عمل به کار می گیرند. متخصصان بخش منابع انسانی مایکروسافت فقط با چند سوال از متقاضی این اطلاعات را دریافت می کنند: "به نظر شما چگونه می توان رضایت مشتری را پس از خدمات ارائه شده از شرکت ما افزایش داد؟" یا "ایده های خود را در مورد چگونگی افزایش فعالیت مصرف کنندگان با استفاده از یک سرویس یا عملکرد خاص ارائه دهید؟" ...

 

2. سونی

سونی

برای داشتن صندلی در سونی ، باید علائم راه را به خاطر بسپارید.  / عکس


شرکت دیگری که در مرحله مصاحبه به نحوه اطلاع متقاضی از کار شرکت و محصولات آن علاقه دارد سونی است. به عنوان مثال ، در حین مصاحبه ها ، متخصصان منابع انسانی معمولاً این سوال را می پرسند: "اگر شما یکی از محصولات سونی بودید ، کدام یک بودید؟"

یکی دیگر از عواملی که داوطلبان برای کار در سونی درخواست کرده اند وجود ویژگی های مدیریتی و سطح ابتکار کارمند بالقوه است. برای انجام این کار ، سوال زیر ابراز می شود: "اگر علامت جاده بودید ، کدام یک؟"... در نگاه اول یک سوال غیر استاندارد!  ، اما برای آنها کاملا منطقی است ، زیرا اگر مثلاً شخصی پاسخ دهد که "سبقت ممنوع " ، پس بعید است که اشتیاق لازم را در کار نشان دهد ، اما کسی که خود را با علامت "حرکت به جلو" مرتبط می کند ، به وضوح پویاتر است و ترجیح می دهد به طور مداوم توسعه یابد ، و بر این اساس ، یک کارمند آینده دار تر باشد.

 

3. گوگل

گوگل

نمونه بارز انجام مصاحبه رفتاری مصاحبه گوگل است.  / عکس


در اصل ، یکی از بزرگترین شرکتهای کره زمین ، تعداد زیادی از تاکتیکهای مصاحبه بسیار متفاوت را دارد ، اما آنها مصاحبه رفتاری نیز دارند. نمونه بارز سوال از این نوع این است: "چگونه مهلت های تعیین شده برای یک کار خاص را رعایت کنیم؟" ... پاسخ به این سوال به شما امکان می دهد سطح صلاحیت ها و همچنین مهارت های استفاده عملی از تجربه قبلی متقاضی را تعیین کنید.

سوال دیگری که اغلب توسط کارمندان بخش منابع انسانی در گوگل پرسیده می شود بسیار مثبت تر است: "چه چیزی را در Google تغییر می دهید؟" ... با کمک آن ، آنها معمولاً تعیین می کنند که چگونه "در موضوع" کار شرکت داوطلبان ، میزان درک خلاقانه آنها از وظایف تعیین شده ، و همچنین مطابقت دیدگاه او با کار شرکت با سیاست واقعی آن

 

4. آمازون

آمازون

در آمازون ، سوالات مصاحبه نیز به شغل بستگی دارد.  / عکس


اما در مصاحبه ای در آمازون ، همانطور که مشخص شد ، افراد مختلف ، بسته به اینکه برای چه پستی درخواست می کنند ، سوالات مختلف را می شنوند و وظایف مختلفی را دریافت می کنند. با این حال ، برخی از آنها همه از یک نوع جهانی هستند. به عنوان مثال ، با استفاده از سوال ها: "درباره شرایطی که شما از تصویب یک تصمیم غیرمردمی حمایت کرده اید برای ما بگویید؟" یا "اگر مهلت انجام یک کار را فراموش کنید چگونه رفتار می کنید؟" بخش منابع انسانی می فهمد که چگونه داوطلب قادر است در شرایط استرس زا عمل کند

 

سوال محبوب دیگر در طول مصاحبه شغلی آمازون این است که تعیین کنید آیا یک جوینده کار قادر به کار سخت تر از آنچه در ابتدا پرسیده شده است ، و نحوه ارتباط آنها و موفقیت  آنها چیست. برای انجام این کار ، کارشناسان می پرسند: "در باره موردی بگویید که بیش از انتظار مشتری بوده اید؟" یا "آیا ابتکار یا مفهومی ابتکاری وجود داشت که شما در آن نقش اصلی را بازی کنید؟" ...

 

5. اپل

 اپل

"سیب" معروف از گذشته و آینده شرکت می پرسد.  / عکس


شاید اپل، مشهورترین شرکت روی کره زمین دوست داشته باشد دریابد که متقاضیان استخدام از تاریخ طولانی ، پر حادثه و همچنین پیشرفت ها و پروژه های شرکت اپل  چه می دانند. علاوه بر این ، بخش منابع انسانی محلی می فهمد که چگونه داوطلب سیاست فعلی شرکت را می بیند و چگونه با آن ارتباط برقرار می کند. برای انجام این کار ، سوالات زیر مطرح می شود: "به ما بگویید چه چیزی راجع به اپل دوست دارید یا دوست ندارید؟" و "شما چه محصولات اپل را دارید؟" ...

جنبه آینده از نظر سیاست شرکت و رشد بالقوه شغلی متقاضی برای استخدام کنار گذاشته نمی شود. مصاحبه کنندگان با استفاده از این سوال: "چه کاری می توانید در اپل انجام دهید که شخص دیگری قبلاً این کار را نکرده باشد؟" دریابید که داوطلب چگونه توسعه شرکت را می بیند و همچنین سهم خود را در این فرآیند و اینکه آیا اصلاً پیش بینی نشده است را دریابید.

 

6. پی پال

پی پال

یک سوال بسیار غیرمعمول توسط متقاضیان استخدام در PayPal شنیده خواهد شد.  / عکس


همانطور که مشخص شد PayPal نه تنها به دنبال افرادی با مجموعه مهارت ها و مهارت های حرفه ای خاص است. آنها هنوز هم به کسانی نیاز دارند که نظر و دیدگاه خاص خود را دارند و همچنین می توانند تا آخر از آن دفاع کنند. بنابراین ، متخصصان بخش منابع انسانی این سوال غیرمعمول را از متقاضیان می پرسند: "در مورد تجربه خود بگویید ، هنگامی که دیدگاه شما از هر جنبه به طور قاطع با نظر دیگران مطابقت ندارد؟" ... بسته به اینکه داوطلب شغل چگونه به آن پاسخ می دهد ، می توانید درک کنید که چقدر در رسیدن به هدف خود یعنی استخدام ، خلاق و پایدار بوده اید.

 

7. تسلا موتورز

تسلا موتورز

ذهنیت الون ماسک  سوالات مصاحبه را تغییر داد.  / عکس


 آنها دوست دارند دریابند که آیا یک کاندید استخدام وقتی با چیزی مواجه می شود که ممکن است آن را به طور کامل درک نکند قادر به درک موقعیت خاصی هست یا نه؟ ، به سرعت پاسخ لازم را پیدا می کند و مشکل را حل می کند؟ برای انجام این کار ، آنها در طول مصاحبه ها یک سوال بسیار  پیش پا افتاده می پرسند: "به ما بگویید ، اصل عملکرد دینامومتر را برای یک کودک هشت ساله چگونه توصیف می کنید؟" ...

8. فیس بوک

فیس بوک

بخشی از سوالات مصاحبه در فیس بوک شخصاً توسط مارک زاکربرگ اختراع شده است.  / عکس


برای کار در شرکتی که معروف ترین شبکه اجتماعی روی کره زمین را توسعه می دهد و بهبود می بخشد ، قبل از هر چیز به شخصی نیاز دارید که کار تیمی را بلد باشد. اما نحوه یافتن آنها در میان متقاضیان شخصاً توسط مارک زاکربرگ اختراع شد. بنابراین ، از نامزدها می پرسند که آیا سرگرمی دارند ؟ خالق معتقد است که وجود سرگرمی در بیشتر موارد به معنای توانایی تعامل مداوم با افراد دیگر است.

 

علاوه بر این ، این شرکت به دنبال کسانی است که سیاست کارفرمای بالقوه خود را کاملاً می پذیرند. برای جستجوی چنین کارمندانی ، آنها معمولاً این سوال بسیار جالب را مطرح می کنند:"امروز بهترین روز کاری خود را تصور کنید.  عصر به خانه آمده اید و به این نتیجه رسیدید که بهترین کار روی کره زمین را دارید. آن روز را چگونه گذراندید و توصیف کنید!" ...

نظرات

۱۴۰۱/۱/۳۱ شاید اکنون در موقعیتی هستید که از مرتب کردن نامزدها در جستجوی یک فرد شایسته خسته شده اید یا از گوش دادن به پاسخ های خودشیفته آماده خسته شده اید. شاید شما خیلی سرتان شلوغ است و دیگر نمی توانید وقت خود را صرف مصاحبه کنید، یا شاید در آن سوی میز هستید و می خواهید یاد بگیرید که چگونه در مصاحبه ها بدرخشید.

۱۴۰۱/۱/۳۱مردم همان مزخرفاتی را می گفتند که فکر می کردند من می خواهم بشنوم. من یک کمال گرا هستم. من یک معتاد به کار هستم. من با مدیریت زمان مشکل دارم. خیر شما یک دروغگوی بدبخت هستید.من به دنبال صداقت بودم و خیلی زود از پرسیدن سؤالات استاندارد منابع انسانی خسته شدم و تصمیم گرفتم به سراغ سناریوی دیگری بروم. اینجا شروع شد. کاندیداهای کاذب طوری به من نگاه کردند که انگار دارم به آنها فلفل قرمز ترینیدادی می دهم. نامزدهای درخشان طوری به من نگاه می کردند که انگار دارم به آنها مارشمالو می دهم.

۱۴۰۱/۱/۳۱اجازه دهید نشان دهم که چگونه متقلبان را تشخیص می دهم. آیا گوشی شما شیشه محافظ دارد؟ بی رحمانه ترین مصاحبه برای درک اینکه آیا باید استخدام شوید یا خیر یک سوال بسیار ساده، اما چیزهای زیادی به من می گوید: این ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا یک فرد مرتب است یا نه، این است. همه آدم‌های منظمی که من می‌شناسم، حتی یک گوشی بدون محافظ صفحه نمایش و قاب را لمس نمی‌کنند. نداشتن شیشه محافظ لزوماً چیز بدی نیست - بستگی به وظیفه دارد - اما می خواهم بدانم آیا داوطلب به اعمال خود فکر می کند یا خیر.

۱۴۰۱/۱/۳۱چگونه از مردم انتقاد می کنید؟ بی رحمانه ترین مصاحبه برای درک اینکه آیا باید استخدام شوید یا خیر هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار گیرد - حتی زمانی که انتقاد سازنده باشد. باهوش ترین افرادی که من می شناسم آنقدر زیرکانه از مردم انتقاد می کنند که حتی احساس نمی کنند مورد انتقاد قرار می گیرند. آنها به سادگی با پرسیدن سوالات "چه چیزی" و دوری از سوالات "چرا" که بهانه می آورند، شما را به چالش می کشند. همه چیز با این واقعیت به پایان می رسد که شما خودتان اشتباهات خود را ببینید و اعتراف کنید. به محض اینکه کاندیدا توضیحاتی داد، این را می گویم: از من انتقاد کنید . آزمون این است که آیا او می تواند این کار را صادقانه و بدون گذر از حد مجاز انجام دهد یا خیر.

۱۴۰۱/۱/۳۱چیز جالبی به من یاد بده که هنوز بلد نیستم این وضعیت دیگری است که کمتر کسی با افتخار از آن خارج می شود، بدون اینکه مزه ناخوشایندی برای من باقی بگذارد. نکته اصلی در اینجا این است که ببینید آیا داوطلب از قبل چیزی در مورد شما می داند و واقعاً سعی می کند سؤالات خوبی بپرسد. من فردی هستم که شنبه شب ها فقط برای سرگرمی در کلاس های Udemy شرکت می کنم، در زمان ناهار کتاب می خوانم و هنگام تمرین با سرعت به پادکست گوش می دهم. اگر بتوانید چیزی را به من بیاموزید که من نمی دانم، بسیار تحت تأثیر قرار خواهم گرفت. من اهل همه چیز نیستم. من فقط می خوانم، گوش می دهم و محتوای متنوعی را برای الهام گرفتن تماشا می کنم. چندین سال پیش، در طی یک مصاحبه، یک نامزد به من یک هک زندگی را آموزش داد که زندگی من را تغییر داد. او علایق من را در نظر نگرفت - او پرسید که به چه چیزی علاقه دارم. گفتم: «ممم... همین الان بهره‌وری». او از من خواست که تنظیمات آیفون را باز کنم و جادوی جایگزینی متن را به من یاد داد . این ابزار به شما این امکان را می دهد که مثلاً «@@» را وارد کنید و متن های از پیش تعریف شده دیگری را در هر برنامه و در هر سایتی چاپ کنید. این من را منفجر کرد. گفتم: این ویژگی همیشه در آیفون من پنهان بود و من از آن خبر نداشتم. او پاسخ داد، "حالا تصور کنید اگر این را به تیم پشتیبانی شما آموزش دهیم، چه شکلی می شود." من او را بلافاصله استخدام کردم.

۱۴۰۱/۱/۳۱با یک مشتری رویایی وارد آسانسور می شوید که از شما می پرسد برای امرار معاش چه کار می کنید. پاسخ شما؟ این یکی از سوالات نمایشی است که نامزد قلابی به سادگی نمی تواند به آن پاسخ دهد زیرا در موقعیت هایی که نامزدهای واجد شرایط در آن قرار داشته اند تجربه کافی ندارند. هدف این است که تا حد امکان به مشتری نزدیک شوید.

۱۴۰۱/۱/۳۱اگر بخواهید شرکت را به 3000 کارمند گسترش دهید، چگونه این کار را انجام می دهید؟ این سوال فوراً مهارت های خلاقانه حل مسئله شما را آزمایش می کند.

۱۴۰۱/۱/۳۱دوست دارید چه کتیبه ای روی سنگ قبر خود داشته باشید و این موقعیت چگونه به شما کمک می کند تا به آن دست یابید؟ این یک سوال عمیق است. معنی آن این است که آیا می توانم به نامزد در رسیدن به هدفش کمک کنم؟ سپس من معمولاً موارد زیر را می گویم: اکنون برای تحقق این امر چه می کنید؟ زمان بسیار کمی داریم و نباید آن را تلف کنیم. من کسی را نمی‌خواهم که هر روز احساس ناراحتی کند، زیرا توانایی‌های بالقوه‌اش را برآورده نمی‌کند.

در ادامه بخوانید...

در مصاحبه استخدامی این حرکات را انجام ندهید

در

مارتا گراهام رقصنده آمریکایی می گوید: "بدن هرگز دروغ نمی گوید." مدیران کسب و کار در زمان مصاحبه استخدام این را بهتر از هر کسی می دانند. هنگامی که آنها به یک متقاضی که کلمات او متناقض با زبان بدنش هست مواجه می شوند، آنها او را به عنوان یک کاندید ارزشمند نمی بینند.

sayarak.com در این مقاله به 8 حرکت و نماد از زبان بدن در مصاحبه استخدامی، که به دلیل آن ها، حتی با داشتن یک رزومه عالی استخدام نمی شویم را به شما می گوید و این که از چه حرکات و موقعیت هایی باید اجتناب کنید تا رویای استخدام را از دست ندهید.
 

1. لمس کردن گردن در مصاحبه استخدامی

با توجه به مشاهدات افسر سابق اف.بی.آی، Navarro در زمان استرس، مردم اغلب تمایل به لمس گردن خود دارند. بنابراین ما ناخودآگاه سعی می کنیم از آسیب پذیرترین بخش بدن محافظت کنیم. در عین حال، مردان به طور قاطع با کف دست فشار میدهند، در حالی که زنان به راحتی حفره ی ژولیک را در جلوی گردن لمس می کنند و در صورت داشتن گردنبند، آن را لمس می کنند.
 
چنین ژستی بدان معنی است که فرد از خود بسیار ناامید است یا عمیقا در مورد چیزی نگران است. بنابراین، مدیر پرسنل ممکن است مظنون باشد که چیزی مهم را از او پنهان می کننند و به طرف دیگر اعتماد نداشته باشد.
 

2. انداختن پا روی پا در مصاحبه استخدامی 

بسیاری از ما برای راحتی پا را روی یک پا می اندازیم. با این حال، یک غریبه ممکن است در نظر داشته باشد که ما موضع دفاعی را اتخاذ کرده ایم. علاوه بر این، در این موقعیت، بدون جلب توجه، موقعیت را تغییر بدهید.
 
متخصص زبان بدن ، توصیه می کند هر دو پا را روی زمین قرار دهید زیرا احساس پشتیبانی در طی یک مکالمه آسان  تر می شود.
 

3. بالا بردن یک شانه بالاتر از دیگری در مصاحبه استخدامی

استقرار نامتقارن نشانه ای از یک فرد ضعیف است. با توجه به روانشناس اجتماعی امی کوجی، خطر این وضعیت این است که تاثیر منفی آن بر هورمون ها و حس خودمان تاثیر می گذارد . سطح کورتیزول در بدن ما افزایش می یابد و تستوسترون کاهش می یابد. 
با توجه به نتایج مشاهدات او، متخصصان منابع انسانی، اول از همه، متقاضیانی را که فقط چنین ضعفی دارند را رد می کنند.آنها به راحتی بیقراری در چهره شما را می خوانند.
 

4. پنهان کردن دست ها در مصاحبه استخدامی 

دست ها اغلب اضطراب ما را نشان می دهند، بنابراین ناخودآگاه ما می خواهیم آنها را از چشمان کنجکاو پنهان کنیم. 
اگر دستان خود را در معرض دید قرار بدهید، احساس خوبی در مصاحبه کننده ایجاد خواهید کرد. و دست باز او را به صداقت و راستی کلمات شما متقاعد می کند، زیرا در این موقعیت دروغ تقریبا ناممکن است .
 

5. چرخاندن چشم ها به سمت راست در مصاحبه استخدامی 

 وقتی مردم میخواهند چیزی را بخاطر آورند،یا به گذشته برگردند به سمت چپ نگاه میکنند.در صورتی که چشم ها را به سمت راست بچرخانید نشاندهنده این است که، شاید شما نمی خواهید حقیقت را بگویید و در حال ساختن پاسخ جدید هستید.
 
یکی دیگر از کارهای افراط گرایانه این است که مصاحبه شونده را با دقت بررسی کنید. این رفتار معمولا به عنوان تجاوز پذیرفته می شود. بنابراین، بهتر است تماس مستقیم چشم را تا 60٪ از کل زمان محدود کرده و هنگام صحبت کردن، صورت را از یک قسمت صورت (بینی، پیشانی و لب ها) به سمت دیگر انتقال دهید.
 

6. قرار دادن دست ها زیر بغل در مصاحبه استخدامی

هنگامی که یک مکالمه ناخوشایند می شود، ما از خودمان دفاع می کنیم و سلاح هایمان که دست ها هستند، را روی سینه قرار می دهیم.(حالت تدافعی می گیریم)
 
بهترین راه برای باز بودن دست ها این است که از حرکات دست ها استفاده کنید. حرکات به ما کمک می کنند تا به سرعت کلمات مناسب را انتخاب کنیم.
 

7. بالا بردن شانه ها در مصاحبه استخدامی

"لاک پشت ظاهر می شود"، که در آن شانه ها بالا می رود و گردن تقریبا نامرئی است، ترس و ناامیدی را نشان می دهد. "جو نوارو" می گوید چنین شخصی یا دروغ می گوید یا از چیزی می ترسد . 
 
وضعيت راست، برعکس، به ما ظاهر يک فرد علاقمند درگفتگو را می دهد.

8. دست زدن به موها در مصاحبه استخدامی

عادت دست زدن به موها به طور دائم، نشان می دهد که ما نمی دانیم چگونه خودمان را کنترل کنیم و نمی توانیم با وضعیت کنار بیاییم.برای متوقف کردن این حالت عصبی، بر روی تنفس کشیدن متمرکز شوید. یک نفس عمیق بکشید و صحبت کنید.
یک قانون بزرگ 2 ثانیه وجود دارد. قبل از پاسخ دادن به طرف مقابل، یک مکث کوتاه کنید بنابراین شما اجازه می دهید به مصاحبه کننده ی خود بگویید، که شما دقیقا در جریان مکالمه هستید و در حال کنترل وضعیت می باشید.
 

پیشنهاد مناسب در مصاحبه استخدامی

معمولا قبل از مصاحبه شروع به اشتباه می کنیم. خم شدن روی تلفن هوشمند، سلامتی ما را بدتر می کند، زیرا در این موقعیت است که کورتیزول به طور فعال تولید می شود.
 
امی کادی یک راه حل عالی پیدا کرده است. او پیشنهاد می کند که در توالت تنها باشید و برای مدت 2 دقیقه در موقعیت "برنده" بایستید (مثل عکس). این زمان به اندازه کافی برای افزایش سطح تستوسترون کافی است و ما می توانیم قدرت خود را احساس کنیم و آن را به دیگران نشان دهیم.
 
آیا می توانید به ما بگویید که چه تکنیک هایی به شما کمک می کند که مصاحبه استخدامی را با موفقیت انجام دهید؟

نظرات

در ادامه بخوانید...

تکنیک مصاحبه در زمان استخدام

در
تکنیک مصاحبه در زمان استخدام
اطلاعات بسیار مفیدی را می توان در زمان مصاحبه برای استخدام با پرسش از متقاضی در مورد کارهایی که در موقعیت های واقعی انجام داده و تجربه کرده است، بدست آورد. 

به کارگیری تکنیک چهار قسمتی برای انجام مصاحبه

یکی از تکنیک های مصاحبه استفاده از مدل چهار مرحله می باشد:
این مدل شامل 1-موقعیت 2- فعالیت 3- عمل 4- نتیجه می باشد.  به کمک این مدل تنها پرسشهای خاصی پرسیده می شوند که ارزیاب را به سمت رفتار گذشته متقاضی شغل هدایت نماید و اینکه بتواند رفتار آینده او را هم پیش بینی کند. پرسشهای تئوریک و نظری نظیر اینکه "چه کاری در قبال ... انجام می دهید؟" در این مدل چهارقسمتی قابل قبول نیستند. دلیلش این است که ارزیابان بتوانند متقاضی درست را انتخاب کنند. چراکه ممکن است متقاضیان دارای فن بیان قوی یا فصاحت کلام برخوردار هستند لزوما متقاضی مناسبی برای شغل مورد نظر نباشند. 
 
بنابراین در این مدل:
بخش 1: موقعیت و وضعیت: متقاضی در گذشته با چه وضعیتی روبرو بوده است؟ این وضعیت باید به طور دقیق تحلیل شود.
بخش 2: فعالیت: اینکه فعالیت یا شغل قبلی متقاضی چه بوده است؟ انتظارات یا فرضیات انجام آن شغل کدامند؟
بخش 3: عمل: اینکه متقاضی چگونه کارها را انجام می داده است؟
بخش 4: نتبجه: انتظار از کار فرد چه بوده است و نتایج حاصل چه بوده اند؟
همانطور که دیدیم بهتر است از یک الگوی امتیازبندی در لیست بندی کوتاه و مراحل انتخاب نهایی استفاده نمود. این کار منجر به این پرسش می شود که وضعیت امتیازها باید چگونه باشند؟ آیا از آنها باید برای کمک به انتخاب استفاده کرد یا اینکه خود آنها مستقیما عامل انتخاب هستند؟
در برخی تحقیقات ادبیات موضوع روش دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برای بیشتر انتخاب کنندگان، غیر معمول است که بخواهند به این شکل مکانیکی تصمیم گیری کنند، اما این کار به انتخاب کننده امکان می دهد حوزه های مورد نظر را بر اساس این امتیازات و بدون  اریب یا انحراف انتخاب کند. دست اندرکاران منابع انسانی باید از نفوذ خود برای تشویق دیگر انتخاب کننده ها به جدی گرفتن امتیازات داده شده استفاده کنند.

انواع تست از متقاضی در زمان مصاحبه برای استخدام

تست قابلیت و توانایی

اگرچه فرمت بحث شده در قبل یک روش سیستماتیک است و کیفیت انتصابات را بهبود می بخشد، اما ذاتا دارای ظرفیت های محدودی برای بهبود می باشد. اگر کیفیت انتخاب باید بهبود بیشتری یابد، آنگاه یک روش متفاوتی باید استفاده شود.
اما این روش کدام است؟ اول اینکه متخصص مربوطه باید استفاده از تستهای منتشر شده را مد نظر قرار دهد. تحقیقات زیادی نشان داده اند که یک تست قابلیت خوب و مناسب، بهترین پیش بینی کننده عملکرد شغلی متقاضی است، بدون در نظر گرفتن اینکه شغل مورد نظری که تست برای آن انجام می شود چه باشد. تست قابلیت باید مشخصات زیر را دارا باشد:
1- این تست باید به اندازه کافی دارای حساسیت و نفوذ باشد که قادر به تمایز قائل شدن بین متقاضیان باشد.
2- این تست باید استاندارد باشد و منعکس کننده جمعیت مرجع باشد.
3- قابلیت اطمینان. تست باید یک مورد مشابه را به شکلی مشابه بسنجد.
4- اعتبار. تست باید آنچه که دقیقا باید سنجش شود را اندازه بگیرد.
تست های نمونه

تست های هوش 

در تئوری این تست به معنای اندازه گیری هوش فرد است، معمولا به شکل پرسشهای هوش ((1QS مطرح می شوند، اما به دلیل عدم تطابق با مفهوم هوش، این تست ها اغلب برای سنجش افراد در مقایسه با دیگر افراد جمعیت مرجع از نظر خوب یا متوسط بودن استفاده می شوند.

تست های مهارت و شایستگی

این تست برای پیش بینی پتانسیل های یک فرد برای انجام کارها یا فعالیت های خاص درون یک شغل استفاده می شوند. این تست شامل حل مسائل عددی، اداری و مکانیکی است. 

تست های شخصیت

تست های مختلفی برای سنجش رفتار ارائه شده اند که نشان دهنده علایق، ارزشها و رفتار فرد تست شونده که مورد نیاز شغل مربوطه است می باشند، مثلا رفتار لازم برای یک نیروی پلیس متفاوت از یک صندوق دار یا فروشنده می باشد.

مراکز ارزیابی برای استخدام 

برای بهبود کیفیت داده ها جهت تصمیم گیری در مورد بهترین متقاضی شغل، تکنیک های انتخاب مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. سازمان رقابتی معمولا از مراکز ارزیابی که توسط متخصصین این حوزه راه اندازی می شوند برای تسهیل امر انتخاب و استخدام استفاده می کنند.
 
بر اساس این مفهوم، کاسکیو و آجویینز ، اسوانسون و فوستر  و دسلر مراکز ارزیابی را به عنوان یک روش و نه مکانی برای تصمیم گیری و انتخاب استفاده کرده اند. این روش شامل تکنیکهای ارزیابی استاندارد شده چندگانه برای ارزیابی متقاضیان شغل بویژه برای پستهای مدیریتی می باشد که از چند ارزیاب استفاده می کنند. این روش شامل یک ارزیابی یک یا دوروزه است که می تواند شامل تمارین شبیه سازی بین 10 تا 12 متقاضی باشد که در نزدیکترین شرایط به شرایط واقعی محیط کار برگزار می شود.
 
بنابراین مراکز ارزیابی به فرایند کلی انتخاب از طریق ارائه تجارب مجازی متقاضیان در مورد شغل و در عین حال تست آنها در فعالیت هایی  مرتبط با کار بهعنان افراد تکی و در قالب تیم کمک می نماید. ارزیابان از نتایج این ارزیابی برای هر یک از متقاضیان در مقایسه با متقاضیان دیگر استفاده می کنند و بهترین فرد را برای شغل فعلی در آینده انتخاب می کنند.

توسه ابزارهای ارزیابی مصاحبه شونده در زمان استخدام

قابلیت و توان ابزارهای ارزیابی برای پیش بینی عملکرد پتانسیل های مدیران و رهبران در آینده اصلی ترین دلیل برای استفاده از مراکز ارزیابی می باشند. هر شاخص یا معیار رفتاری برای یک شایستگی یا استعداد به خصوص برای یک شغل، ابزار منحصر به فرد و مخصوص خود را در ارزیابی دارا می باشد.
 
مثلا تکنیک های نوشتاری در ارزیابی مهارت های مفهومی و ارتباطات نوشتاری مفید هستند در حالیکه تکنیک های تیمی شجاعت فردی، کار تیمی، اثربخشی میان فردی و نتیجه گیری را ارزیابی می کنند. بنابراین ابزاهای مختلفی توسعه یافته اند تا چندین تکنیک ارزیابی شامل شبیه سازی را پوشش دهند.
 
بنابراین این ابزارها دارای اعتبار بسیار بالایی هستند وقتی که برای تکرار انواع فعالیتهایی که ما در کارهای روزمره خود انجام می دهیم طراحی شده باشند. این ابزارها باید استاندارد شوند تا پیش بینی عینی از عملکرد را در فعالیت جاری ارائه دهند که به عنوان یک شاخص مناسب برای پتانسیل های آینده می باشد.
 
مثلا در تانزانیا حوزه نتیجه کلیدی 5 از فاز 11 برنامه بهسازی خدمات عمومی (2008-2012)،   بیان کننده اهداف، استراتژیها و چالشهای مدیریت خدمات عمومی در فرایند بهبود ارائه خدمات عمومی می باشند. از نظر بهبود منابع انسانی، یکی از خروجیهای برنامه ریزی شده دولت، اطمینان یافتن از این موضوع است که فرایندهای استخدام و بکارگیری افراد منجر به انتخاب بهترین متقاضیان موجود شود و ترفیع و انتصابات نیز بر اساس شایستگی صورت گیرند. ....این مقاله ادامه دارد...........بخش اول مقاله در دسته بندی کسب و کار است.........

نظرات

در ادامه بخوانید...

قبل از مصاحبه شغلی انجام ندهید 12 اشتباه

در

مصاحبه

برخی از کارشناسان می گویند که این گفتگو در یک دهم ثانیه به نتیجه گیری می رسد. به منظور ایجاد یک تأثیر خوب بر کارفرما ، این زمان ناچیز است. با این حال ، شما می توانید از قبل آماده شوید تا در یک مصاحبه مهم باهمه شکوه و توانایی خود ظاهر شوید و بهترین کیفیت های رزومه خود را ارائه دهید.

ما در  sayarak.com خوانندگان خود را دوست داریم و می خواهیم به راحتی شغل پیدا کنید. بنابراین ، ما لیستی از اشتباهات معمولی را که مردم قبل و در ابتدای مصاحبه مرتکب می شوند ، تهیه کردیم. به گونه ای که هرگز آنها را تکرار نکنید.

12 کار که شما نمی توانید قبل از مصاحبه انجام دهید

اشتباه شماره 1:

 

کرم و عطر با بوی قوی استفاده کنید

(حتی اگر دوست دارید نباید در مصاحبه شغلی استفاده کنید)

محققان می گویند که 30٪ از مردم از بوی قوی متنفر هستند و مهم نیست که این عطر گران فرانسه باشد یا سیگار ارزان یا حتی بوی عرق تن باشد. خصوصاً افراد حساس دارای سردرد ، حالت تهوع و  چشمان آبکی می شوند . شاید در بین آنها رئیس آینده شما باشد ، پس چرا ریسک کنید؟

برای اینکه دیگران را از بوی خود نترسانید ، باید چند کار ساده انجام دهید:

به طور همزمان عطر و لوسیون بدن با بوی تند استفاده نکنید .
اگر عطر را روی خود اسپری کنید و لکه ای مرطوب روی پوست شما باقی بماند ،  افراد اطراف از این بوی عذاب می کشند.
قبل از مصاحبه ،  غذاهایی با عطر وبوی تند مانند ماهی ، تخم مرغ آب پز یا پیاز نخورید.(سیر که اصلا)


اشتباه شماره 2:

 

به خاطر تماشای برنامه های تلویزیونی دیر وقت بخوابید

ما مدت طولانی زندگی بدون تلفن هوشمند یا لپ تاپ را تصور نمی کردیم ، اما بهتر است قبل از مصاحبه آنها را فراموش کنیم. و همه به دلیل درخشش آبی که از صفحه نمایش دستگاه به وجود می آید. پزشکان به تازگی کشف شده که نور متصاعد شده از دستگاه های الکترونیکی به شدت بینایی را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث  بی خوابی و حتی گاهی اوقات افسردگی می گردد.

یک فرد خواب آلود با دایره های سیاه زیر چشم ، مانند پاندا ، جلوه ای بی اهمیت دارد. علاوه بر این ، به دلیل کمبود خواب ، شما قادر نخواهید بود که به خوبی فکر و تمرکز کنید و قادر نخواهید بود به درستی به سؤالات پاسخ دهید . به تعویق افتادن تماشای نمایش امشب و خواندن اخبار روز بعد برای خواب خوب ارزشش را دارد.

 

اشتباه شماره 3:

 

تلاش برای دلربایی از مسئول مصاحبه یا سایر کارمندان دفتر

سوزان جویس ، یک مدیر 20 ساله ، لیستی از سؤالات را جمع آوری کرده است که باعث افزایش اعتبار شغل می شود. یکی از وحشتناک ترین اشتباهات ، تلاش برای معاشقه با یک پرسنل یا سایر کارمندان دفتر است.

 در زمان در صف نشستن و انتظار برای مصاحبه ، حتی سعی نکنید وضعیت زناشویی همکاران آینده را دریابید و حتی بیشتر از این رو کسی را برای یک فنجان قهوه دعوت کنید. کارفرما فوراً احساس خواهد کرد که نکته اصلی برای شما جستجوی شغل نیست بلکه  ماجراهای عاشقانه است .

 

اشتباه شماره 4:

 

در مورد مباحث شخصی بحث کنید و کل زندگی نامه خود را بگویید

کارشناسان مجرب در زمینه استخدام توصیه می کنند به لحن دوستانه پایبند باشید ، اما به سمت آشنایی زیاد نروید. نباید درباره ماجراهای خود در آخر هفته ، اشتباهات جوانی صحبت کنید یا در مورد اقوام بحث کنید یا عکس هایی از کودکان / حیوانات خانگی خود را نشان دهید.

شما نمی دانید که کارفرما چگونه به داستان های شما (البته خنده دار) واکنش نشان خواهد داد ، - شاید او نوشیدن را تایید نمی کند یا از گربه ها متنفر است . بهتر است روی ویژگی های حرفه ای خود تمرکز کنید و این مسائل را برای دوستان شخصی خود بگذارید.

 

اشتباه شماره 5:

 

یک بطری آب همراه نداشته باشید

قبل از ترک خانه در زمان قرار مصاحبه شغلی، در یک کیسه یک بطری آب تمیز و یا دیگر نوشیدنی شیرین نشده بگذارید. در طی مصاحبه با سرگروه ، ممکن است دهان شما خشک شود ، بنابراین آب مفید خواهد بود.علاوه بر این ، درخواست نوشیدنی می تواند مصاحبه را مطابق سناریویی که شما برنامه ریزی کرده اید ، پیش نبرد. و لب های خشک باعث می شود احساس بیماری یا بیش از حد خستگی کنید.

 

اشتباه شماره 6:

 

به اعصاب خود مسلط نباشید

کف دست عرق کرده ، پیراهن خیس و پیشانی درخشان - یک کابوس وحشتناک برای هر نامزد در مصاحبه شغلی است. این فقط زشت نیست - یک فرد عرق کننده احساس ناخوشایندی را ایجاد می کند. به نظر اطرافیان شما بیش از حد نگران هستید و به همین دلیل به خود اطمینان ندارید. یا شاید شما چیزی را پنهان کرده اید .برای اینکه ناامید نشوید ، آب سرد بنوشید - دمای بدن شما اندکی پایین خواهد آمد. و فراموش نکنید که دستمال همراه داشته باشید تا مجبور نشوید کف دست های عرق کردن خود را روی شلوار یا دامن خود پاک کنید (مطمئناً این ژست ناخوشایند مورد توجه قرار می گیرد).

 

اشتباه شماره 7:

 

از ایمیل با نام مستعار غیر حرفه ای استفاده کنید

برای مکاتبات تجاری مانند ارسال رزومه ، بهتر است ایمیل جداگانه داشته باشید. آدرس صندوق پستی باید به طور مستقیم با نام واقعی شما مرتبط باشد. اولا ، کارفرما سریعتر شما را شناسایی می کند و ثانیاً ، نام های نامناسب از غیرحرفه ای بودن صحبت می کنند (گرچه ممکن است اصلاً اینگونه نباشد).

این قانون همچنین برای مصاحبه های از راه دور ، به عنوان مثال از طریق Skype اعمال می شود. نام مستعار شما باید آسان باشد و مطمئناً یادآور عبارات ناپسند نباشد .

 

اشتباه شماره 8:

 

کلماتی را بیان کنید که شما را ضعیف ترین نامزد نشان می دهد

بسیاری از مردم می دانند که نیازی به گفتن هزار بار "با عرض پوزش / ببخشید" نیست ، زیرا این باعث می شود که از چشمان شخصی که با او صحبت می کنید ، چاپلوس باشید . با این حال ، کلمه دیگری وجود دارد که به طور قابل ملاحظه ای وضعیت اجتماعی شما را پایین می آورد.

عباراتی مانند "من فقط می خواستم / فقط به نظر من می رسد / می توانستی فقط" همه کارت های برنده در گفتگو را به من بدهید ، و ...

 

اشتباه شماره 9:

 

قهوه را در یک فنجان پلاستیکی بیاورید

حتی اگر یک عاشق قهوه مشتاق هستید ، یک نوشیدنی آماده و پرمحتوا را کنار نگذارید. در مصاحبه ، قهوه در ظرف جالب فقط برای گمراهی و حواس پرتی است : با خوردن جرعه جرعه ، می توانید از این سوال پرش کنید و دستان شما مشغول خواهد بود.

 

اشتباه شماره 10:

 

کیف خود را مرتب نکنید

در آستانه مصاحبه ، ممیزی را در کیف / کوله پشتی خود انجام دهید و از شر همه وسایل غیرضروری خلاص شوید. اگر مجبور شوید نسخه ای از رزومه یا کاغذی برای یادداشت از داخل کیف در آورید ، شرم آور خواهد بود آنها را با کلید ، تامپون، وسایل آرایش و یک شانه پیچیده شده در سیم های هدفون بکشید. علاوه بر این ، کیف این از بی نظمی شما صحبت می کند ، که بعید به نظر می رسد کارفرما را خوشحال کند.

 

اشتباه شماره 11:

 

نوشیدنی های کافئین دار را کمی قبل از مصاحبه بنوشید

نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین می توانند مصاحبه شما را مختل کنند. در مرحله اول ، مقدار زیادی آدرنالین از قهوه به خون ریخته می شود ، که باعث عرق کردن کف دست ها و لرزش دست ها می شود. و ثانیا ، قهوه دارای خاصیت مدر و  ملین است. ما می دانیم که دوستداران قهوه نمی توانند بدون نوشیدنی مورد علاقه خود زندگی کنند ، و ما از شما نمی خواهیم که کاملاً آن را رها کنید ، اما قبل از مصاحبه ، چنین اقداماتی یک ضرورت موقتی است.

اشتباه شماره 12:

 

قبل از ارسال رزومه خود را نخوانید

در حقیقت ، حتی فرهیخته ترین افراد نیز اشتباه می کنند. هنگام ارسال یک رزومه ، واقعیت تایپی خیلی وحشتناک نیست ، اما این واقعیت که متقاضی زحمت خواندن مجدد رزومه ی خود یا بررسی آن را در ویرایشگر متن را ندارد. ممکن است مسئول مصاحبه این مسئله را غفلت قلمداد کند.

شاید برای به دست آوردن شغل مناسب بتوانید توصیه های لیست ما را دنبال کنید. آیا اسرار یا تکنیک هایی دارید که به شما کمک می کند مصاحبه را هماهنگ کنید و با سر بلندی ، از آن عبور کنید؟

نظرات

در ادامه بخوانید...

ایده پولساز خانگی که در نگاه اول حدس نمی زنید از در باز کن قوطی آلومینیومی ساخته شده اند

در

ایده پولساز

بعد از باز کردن قوطی های کنسرو ، معمولاً ظروف خالی به سطل آشغال ارسال می شود. اما افرادی که دارای نوعی خلاقیت هستند از آنها به عنوان ماده ای برای ساخت وسایل مختلف و سرگرمی استفاده می کنند: زیبا و کاربردی. علاوه بر این ، نه تنها خود قوطی ها ، بلکه از در باز کن آنها نیز استفاده می شود. از آنها برای ساخت وسایل دکوری ، جواهرات ، لوازم جانبی دکوراسیون و حتی وسایل لباس استفاده می شود. و این چیزها علی رغم اینکه از مواد دور ریختنی ساخته شده اند شگفت انگیز به نظر می رسند. باور نمی کنید؟ به عکس های انتخابی ازایده پولساز جدید و  ایده خلاقانه برای کسب و کار ما نگاه کنید.

 

ایده پولساز

 

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

 

ایده پولساز

نظرات

در ادامه بخوانید...